Bukefalos 28 år!

Tvååring med 150 epg

V

Vildvittra

Skickade in träckprov på min tvååring inför ev avmaskning för spolmask. Hon visade inget på spolmask men däremot 150 epg liten blodmask. Enl parasitologen på SVA behöver jag inte avmaska nu utan kan avvakta till våren. Nån som är av annan åsikt? I så fall vilket medel? Hon blev avmaskad i september med Ivomec mot styngfluga, men pga mild höst/vinter fick hon väl i sig fler maskar efter det som det verkar.

Vildvittra
 
Håller helt med SVA. 150 EPG är inte någon alarmerande siffra för lilla blodmasken och vid den här tiden på året kommer du ändå inte att ha någon större framgång med din avmaskning. Snarare riskerar du att få en massaktivering av encysterade stadier i tarmväggen och utlösa en allvarlig diarré.

Man ska inte räkna med att få hästen helt parasitfri mha avmaskning, dels pga av att effekten inte är 100 procentig, dels för att hästens miljö (välanvända hagar) bjuder på ett betydande smittryck.

Oroa dig inte!
 
150 EPG är "ingenting". Vänta du till våren. Det är smittan man vill minska, hästen lider absolut inte av så liten parasitmängd. Troligtvis är det inte heller hela sanningen, utan att du skulle fått ett högre värde om du väntat med träckprovet ett par månader.
M
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 666
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 783
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp