Tvådelat bett VS rakt bett

Lina123

Trådstartare
(Hoppas detta ligger i rätt forum)

Vad är det generellt för skillnad på tvådelat och rakt bett? Kan man svara på det? Har sökt på internett men hittar ingen bra bettguide..

Rider en pålle nämligen och igår var det rakt bett istället för tvådelat på tränset och jag vet inte varför.
Haha, nu tänker ni men fråga ägaren för guds skull!! ;) Hon är utomlands nu så jag ska fråga när hon kommer hem såklart :)
Blev så nyfiken bara så jag tänkte att jag frågar här!
 
Sv: Tvådelat bett VS rakt bett

Hej!
Skillnade mellan ett rakt bett och ett tvådelat är att de raka bettet är de mjukaste (de mest snällaste) bettet du kan ha. Om du har en häst som är väldigt känslig i munnen ska du ha ett sådant bett. Tvådelade bett kan vika sig i munnen på hästen eftersom den har effekt vika sig upp i gommen och de stör de flesta hästarna. Har också hört att de inte de flesta hästar som går på tvådelade bett är äldre hästar.

3-delat, rakt eller "vanligt" 2-delat ? Fler och fler börjar använda de snälla 3-delade betten, de med oval i mitten ligger fint i hästens mun och passar särskilt bra på hästar med liten-och/eller känslig mun. De raka betten ( med vanliga sidoringar ) har också börjat uppskattas allt mer, ligger rakt i munnen och kan alltså inte klämma/sticka upp eller ner någonstans i hästmunnen. Tvådelade bett är fortfarande vanliga och ett normalt eller smalt passar en del hästar, men ligger sämre i en hästmun än vad ett 3-delat eller rakt bett gör. Kom alltid ihåg att ett bett är aldrig skarpare än den hand som håller i tygeln!

Ju smalare bett desto skarpare, ju tjockare desto mjukare. Principen är att man ska ha ett så mjukt bett som möjligt, rider man med för skarpt bett blir hästen okänslig i munnen. Men ett bett som är tjockare än hästens mun är heller inte bra, det gör så att hästen måste gapa lite hela tiden, så tänk på det.
 
Sv: Tvådelat bett VS rakt bett

Fast sen beror det ju på vad hästen tycker, också. Min häst gillar inte tungtryck så rakt bett avskyr hon. Tredelat "går an" men är rätt så rörligt och mer tungtryck än tvådelat. Bäst trivs hon med tvådelat med fasta ringar.
Hon är kollat av mkt duktig hästtandläkare så det har inte med något fel i munnen att göra.
 
Sv: Tvådelat bett VS rakt bett

Känner igen den texten från en hemsida! ;)

Men den stämmer bra tycker jag..
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter här och försöker läsa runt lite. Ska skaffa ett nytt bett till hästen, som jag får tävla dressyr med. Har i dagsläget ett...
Svar
17
· Visningar
4 206
Senast: lil-sis
·
Äldre Jag är väldigt nyfiken, eller vetgirig snarare. Jag är medveten om att jag är det på en nivå som det säkert finns en diagnos på. Jag...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 891
Senast: Rosett
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 197
Senast: sandrafors
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 754
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp