Tvärvägrar gå

Min sadel passade men ändå funderade jag lite, jag bytte sadel och hästen blev piggare. Båda utprovade sadlar men olika tidpunkter i hästen liv. Båda passar om ni nu tror det är möjligt.
 
Tror inte det är något fysiskt och jag är mer te efter vad jag kan göra för att få henne att gå ön vad ni tror är anledningen.
Hon är som nu även vid brunst, inget annorlunda. Brukar inte märkas av
 
Tror inte det är något fysiskt och jag är mer te efter vad jag kan göra för att få henne att gå ön vad ni tror är anledningen.
Hon är som nu även vid brunst, inget annorlunda. Brukar inte märkas av
Anledningen till att folk spånar kring varför den inte vill gå är att om du tar reda på anledningen så har du också svaret till vad du ska ändra för att få den att gå.
 
Hon är 15
Menade med relations baserad träning att jag inte kommer sitta och slå henne med spö eller ta sporrar och sparka henne i magen för att få fram henne, då jag inte tycker det r att behandla henne med respekt.
har haft henne i snart 1 år. Det är på banan hon inte går framåt, inte äns om alla andra hästar (dom rids på banan) går därifrån så rör hon sig. Sadeln sitter bra och hon gillar den.
Om vi ridit ut och värmt upp ute så går hon på banan men inte om vi bara rider på banan. Jag tror därför inte att hon har ont eftersom ingen annan heller hittar något. svårt att få någon att se mig rida henne när hon inte går fram.
Ta hjälp av någon kunnig . Punkt .
 
Om hästen inte funkar på bana, varför måste du då rida den där? Det finnns i princip ingenting som du gör på ridbana som du inte kan göra utanför.
Är det en totalgenomgång på klinik som visat att hon är helt frisk? Eller varifrån kommer det?
 
Jag
Vad gör ni när du rider på banan? Du skriver relationsbaserad träning men vad innebär det konkret? Din häst verkar inte vara med på noterna alls och du behöver göra stora förändringar eftersom problemet kvarstår efter ett år.
Jag har inte haft henne i ett år än så det är ju inte sant.
Relations baserad träning innebär att hon ska kunna lita på mig och vi ska göra det som båda trivs med. Inte använda spöt eller sporrar och tvinga henne till saker utan övertala henne att det kommer bli kul. Alltså att man ska ha en bra relation till din häst och då kunna rida med tillit och gemenskap och inte rädsla för ryttare o.s.v.
Problemet har varit i ca 4 månader.
 
Om hästen inte funkar på bana, varför måste du då rida den där? Det finnns i princip ingenting som du gör på ridbana som du inte kan göra utanför.
Är det en totalgenomgång på klinik som visat att hon är helt frisk? Eller varifrån kommer det?
Jo. Jag kan inte göra någonting utanför banan där vi står. Vi har skog och bilväg. Ingen plats för gångarter och hopp/dressyr träning.
Hästen är helfrisk punkt slut
 
Jo. Jag kan inte göra någonting utanför banan där vi står. Vi har skog och bilväg. Ingen plats för gångarter och hopp/dressyr träning.
Hästen är helfrisk punkt slut

Du kan rida dressyr även i skogen och du kan självklart hoppa utanför ridbanan också. Som @GotAsecret skrev så finns det i princip ingenting som du gör på en ridbana som inte går att göra i skog och på vägar. Skönt att hon är helt frisk. Men vad sa veterinären? För jag antar att du beskrev problemet?
 
Jag
Jag har inte haft henne i ett år än så det är ju inte sant.
Relations baserad träning innebär att hon ska kunna lita på mig och vi ska göra det som båda trivs med. Inte använda spöt eller sporrar och tvinga henne till saker utan övertala henne att det kommer bli kul. Alltså att man ska ha en bra relation till din häst och då kunna rida med tillit och gemenskap och inte rädsla för ryttare o.s.v.
Problemet har varit i ca 4 månader.
Ok, men du måste vara tydligare när du beskriver problemet annars blir det svårt för oss som läser att förstå. Alltså, i fyra månader har du haft problem med hästens framåtbjudning på ridbanan, det blir bättre om du först rider ut en sväng och avslutar med ett pass på banan. Är det rätt uppfattat? Jag tänker att du skall rida färre pass på banan men de pass du rider där skall vara halva passet ute och halva på banan. Koncentrera dig på en sak varje pass, tex övergångar skritt-trav och sluta när det går bra oavsett om du ridit 5 eller 15 minuter. Din häst måste få lusten tillbaka så undvik monoton träning på banan, gör hellre korta pass som är positiva.
 
Jag
Jag har inte haft henne i ett år än så det är ju inte sant.
Relations baserad träning innebär att hon ska kunna lita på mig och vi ska göra det som båda trivs med. Inte använda spöt eller sporrar och tvinga henne till saker utan övertala henne att det kommer bli kul. Alltså att man ska ha en bra relation till din häst och då kunna rida med tillit och gemenskap och inte rädsla för ryttare o.s.v.
Problemet har varit i ca 4 månader.
Om du vill ha en bra relation till din häst (vilket jag jublar över att du vill!) innebär det också att du måste lyssna på henne för lyssnar du inte på henne när hon protesterar såpass att hon inte ens vill gå, hur ska hon då kunna lita på dig? För du lyssnar inte när du säger att hon är helt frisk och att du måste rida på banan. Din häst försöker få dig att lyssna på de sätt hon kan och i det här fallet gör hon det genom att inte gå. Antingen har hon tråkigt eller så har ni bara inte hittad vad som felas med henne än och får utreda henne vidare. Det kan ta lång tid och flera veterinärer och ibland till och med olika kliniker innan man hittar vad som felas. Lyssna på din häst och utred vad som felas henne!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 782
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 901
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp