Tvätt av juver

M

mariannesv

Vad kan man använda för att tvätta rent ett riktigt smutsigt juver??

Jag rider ett sto på ridskola, och nu när hästarna äntligen var tillbaka efter två månaders bete passade jag på att stanna extra länge och putsa och gosa. :)

Stoet ifråga brukar vara lite kinkig att pyssla med under magen/mellan bakbenen, men nu fick jag hålla på som jag ville, och hittade då massa äckligt svart gojs mellan dom två juverhalvorna.

Jag försökte att försiktigt peta bort det jag kunde, men en del satt rätt hårt och jag var rädd för att irritera huden för mycket. Sen tvättade jag med ljummet vatten och torkade.

Det kändes dock inte som att det blev riktigt rent av bara detta, det kändes som det fortfarande satt fast lite. Det är också svårt att se nåt då hon är nästan svart.

Jag blev helt fettig om fingrarna när jag höll på, så det känns som det behövs nåt mera än bara vatten för att tvätta, frågan är bara vad som är bäst att använda? Hur känslig är egentligen huden där? Ska jag smörja in med något efteråt?

Under mina ca 20 år med hästar har alla mina favorithästar, sköthästar och medryttarhästar alltid varit vallacker, så jag har verkligen ingen koll på detta med ston och juver! :):rofl::o

Tacksam för bra tips! :)
 
Sv: Tvätt av juver

Jag brukar bara plocka bort det kladdiga med fingrarna. Passar på när stona vill bli kliade under magen, dvs varje gång jag hanterar dem :D
Mina hästar schamponeras bara en gång per år (om ens det), och då tvättar jag aldrig juvren.
 
Sv: Tvätt av juver

Det ska vara lite "fettigt" ;)
Ljumet vatten räcker långt, möjligtvis lactacyd eller dyl men då ska det vara bra äckligt...
 
Sv: Tvätt av juver

Jag brukar bara plocka bort tuttgojset med fingrarna, det lossnar lätt i stora halvhårda sjok.

Några gånger under sommaren -eftersom jag smörjer in juvret med tjärsalva då- blir det tjockt och mjukt kladd av den feta salvan, det brukar jag bara torka av med lite hushållspapper när det behövs.

När hon duschas sköljs hon ju såklart där automatiskt, eftersom jag schamponerat under magen och insidan av låren. Hon gillar inte svampen mot juvret, det får bara vara fingrar där! :D

Alltså: Jag tvättar i princip aldrig juvret med något speciellt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
764
Senast: svea
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 239
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp