Tvätt av tjocka täcken

Sv: Tvätt av tjocka täcken

Sådan gummiskrapa man kan ha att borsta hästen med. Alltså som ser ut som en ryktskrapa, fast gummi istället för metall. Vanlig borste blis som du säger, det flyger bara en massa hår överallt, och piggborste sliter så på täckena. Men gummiskrapan fungerar bra tycker jag!
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

*kl*
Jag körde av mina vintertäcken med högtryckstvätten i somras och de blev riktigt rena. Har ett typ "cyklon"munstycke som "snurrar" och är makalöst effektivt.
Spännde ett rep mellan två träd och hängde upp ett täcke i taget och spolade av en sida åt gången.
Har faktiskt inte ens provat köra in vintertäckena i tvättmaskinen men regntäcken och tunnare täcken kör jag i tvättmaskinen och kör en tom (90 graders) maskin efteråt.
Tror vår tvättmaksin är på 6 kg eller nått...
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Jag tvättar de tunnare i min egen tvättmaskin, och lånar annars stallets. Nu på vintern lämnar jag bort de tjocka vintertäckena, kostar 95:-att lämna dem i en lokal ridsportbutiken. Finns även en som bara tvättar hästtäcken (120:- per täcke), antingen åker man och lämnar, eller så hämtar hon om det är minst 5 täcken.
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Jag väntar tills det blir vår, slänger täcket över en bock och spolar med högtryckstvätten :angel:
Behöver jag säga att mina föräldrar inte uppskattar koskit, hästskit och hästhår i tvättmaskinen :angel:
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

*kl*

Jag lämnade bort täckena denna vintern innan hästen klipptes och de blev söndertvättade.

Så nu köper jag bara HW med blank insida och planerar att i värsta fall blötlägga och skrubba själv på insidan i badkaret men hittills så är det bara stalltäcket som är lite äckligt av att min otroligt renliga pålle lägger sig i bajshögarna :angel: Och det är bara 140 cm med 150 gram så det går lätt in i maskinen hemma.

Ev lämnar jag bort till ett välkänt ställe om täckena blir riktigt äckliga.
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Ni som kör med högtryckstvätt, kan ni ställa in trycket då eller? Jag har bara hört mindre kul historier där täckena blivit helt genomblåsta av högtryckstvätten men jag är inte så insatt i sådant :angel:
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Jag körde på så hårt jag kunde. :angel:

:)
Största problemet är att vattnet samlas "inuti" täcket när man spolar av insidan men jag gjorde faktiskt små hål i nederkant på det vattentäta tyget på insidan så vattnet kunde rinna ut och då kunde jag även plocka ut "bollar" av päls som spolats/krypit in i fodret under vintern. :)
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Sådan gummiskrapa man kan ha att borsta hästen med. Alltså som ser ut som en ryktskrapa, fast gummi istället för metall. Vanlig borste blis som du säger, det flyger bara en massa hår överallt, och piggborste sliter så på täckena. Men gummiskrapan fungerar bra tycker jag!

Funkar den även på täcken med fleeceinsida?

Fick för mig att att fleecen ruggas upp eller har jag fel?
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Hm, nu har jag luskat lite och i den tvättstugan som jag hade tänkt låna står det i hyreskontrakten att man inte får tvätta hästtäcken.. :(

Så det får bli att leta fram en högtryckstvätt, lite såpa (?) och en skurborste. Och hoppas på lite fint väder :p
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Jag kan ställa in trycket men kör ändå på högsta :angel: Det värsta är väl att bockarna välter :)
Men som "MittNyaJag" säger: Det samlas vatten innanför tyget när man spolar insidan. Men om det är varmt ute så är det bara att låta täcket hänga tills det är torrt
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
822
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
632
Senast: Fiorano
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
802
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 526
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp