Tvätt av tjocka täcken

Sv: Tvätt av tjocka täcken

tunnare täcket tvättar jag som vanligt i tvättmaskinen .. men har sedan turen att sambons pappa är brandman så lämnar täckena till honom så tvättar han dem i deras stora maskin. gratis och rena blir dom.

men lägg ut annons att du behöver få täcken tfvättade någon borde nappa.. om du inte hittar annons om sånna som gör det.
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

haha, du tänker så :D
Man kan väl köra en tom maskin efteråt, men det kanske inte hjälper..?
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

KL
Man får inte tvätta hästtäcken i tvättmaskinerna som hör till hyreshus, va? De är ju annars stora och bra...

I vår tvättstuga finns en gigantisk mattvättmaskin där jag tvättar vintertäckena och jag kan ju säga att folks mattor lämnar mer snafs i golvbrunnen än vad mina täcken gör.

Fast det luktar faktiskt ganska mycket häst när täckena torkas i torkskåpet :angel:
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

de är så jag alltid gör, kör en tom efteråt. bokar alltid speciellt bara en dag för att tvätta mina häst saker. och jag gör de alltid sista passen så hinner ev lukt också försvinna..
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Inget direkt tvättips, men jag har ett stalltäcke (tjocklek beroende på temp i i stallet) närmast hästen och så lägger jag över ett utetäcke innan den går ut i hagen.
Om det är milt så tar jag ett ofodrat regn och om det är ner mot -15 eller kallare så tar jag ett fodrat utetäcke utanpå.
Jag har bara horsewaretäcken så passform är bra och inte är de tunga heller.

Jag gör så just för att jag inte vill att utetäckens ska bli smutsiga på insidan, vill spara på impregneringen. Så ett innetäcke underst tycker jag är jättebra för det kan man ju lätt tvätta hemma.
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Får och får:angel:

Kör alltid maskinerna tomma efteråt och är noga med att torka ut tvättmaskinerna ifall det fastnat hår. Likaså kör jag torkskåpet öppet en stund, tar bort lukten. Ingen som klagat, men brukar ofta ta kvällstiden, då hinner det ju "vädra ur" hela natten!

Tvättar ju även hundtäckena och filtar och de kan ju vara en del hår på. Personligen skulle jag välja att inte tvätta i allmän tvättstuga om man ver allergisk eller hyperkänslig, då skulle jag nog tvätta hemma, så resonerar jag!

För min del är det värre med alla som använder starkt parymerat sköljmedel, bärjar bli som satan om det ligger kvar i maskinen ju:D
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Så det räcker om man kör en tom maskin efteråt?

Hur lång tid tar det innan ett tjockt täcke, ex. vintertäcke, torkar? I torkskåp/utan torkskåp?
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Jag skulle inte våga mig på att tvätta i hyreshus. Det brukar bli ett jävla liv på allergiker om de kommer på en :crazy: Jag är alldeles för mån om grannsämjan för att göra det...
Om alternativet är att lämna in dem för nån hundralapp så gör jag gärna det. Men just nu har jag ingen egen häst. Förr har jag gjort så att jag dammsugit dem sommartid, och man kan även tvätta dem med en rotborste efteråt. Men det blir ju såklart inte lika rent :(
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Läste ngn tråd om det här för länge sedan (finns kanske kvar någonstans, det var ganska kul). Det hade (förståeligt nog) blivit ett j-a liv!
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Jag har hittat en grovtvättmaskin i mitt hyreshus som är perfecto! :D men jag är där på kvällen, så man slipper bli utskälld om man inte skulle få det.
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

kör ett tjockt termotäcke på 60 grader i torkskåpet ca 1 timme så är det torrt:)
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Tvättar aldrig täcken på vintern. lagom till våren släpas det fram högtryckstvätt, grösåpa och rotviska. Funkar toppen.
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

även om det kanske är lite sunt förnuft att inte göra det igentligen så allt förbannat katthår som ligger i trapphuset, i tvättsugan och hundhår etc. är lika "farligt" som hästhår

så länge det inte finns en eregl i kontraktet eller i tvättstugan som säger att man inte får tvätta dem där så gör jag det.
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

*kl*

Har "turen" att största hästen har ca strl 130 på täcken, så de går in i vanliga tvättmaskinen. Borstar bort all lös smuts plus alla hår med en gummiskrapa. Sätter sedan ihop alla spännen och drar lite eltejp runt dem, sen kör jag 40 grader med fosfatfritt tvättmedel. Impregnerar efteråt. Fungerar toppen!
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Jag tvättar mina vintertäcken med högtrycks-vad-det-nu-heter, en såndär maskin med enormt tryck på vattnet iaf :p Det funkar jättebra men är säkert mycket jobbigare än att slänga in dem i maskinen/lämna in på tvätt. Billigt dock!
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Vad är det för gummiskrapa?

Jag borstar med vanlig borste och det är värdelöst för det flyger bara hår överallt.
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Jag lämnar mina till mamma, dom har stora grovtvättstugor där hon bor.
Funkar superbra. Dessutom har dom en separat centrifug. Oftast när man kört täckena i tvättmaskinen är dom ganska blöta fortfarande.
Sen har dom stora torkskåp.

Ibland kan det behövas mer jobb för att få bort hästhåret än en tom tvätt efteråt.
Sen när dom torkat så yr verkligen håret omkring i rummet.. Så man får ju självklart städa noggrant efter sig.
Som tur är så har jag en snäll mamma som brukar fixa det åt mig ;)

Tunna stalltäcken kör jag hemma i vanliga tvättmaskinen, om jag inte ska tvätta massor för då bokar jag upp mammas grovtvättstuga.
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Gummiskrapa ser ut som en liten ryktskrapa i gummi. Skitbra för att få bort hår. Går att köpa i hästbutiker :)
 
Sv: Tvätt av tjocka täcken

Vad är det för gummiskrapa?

Jag borstar med vanlig borste och det är värdelöst för det flyger bara hår överallt.

För att få bort hår på ett suveränt sätt så använd en sk tvätthandske. En handske i mjuk gummi med noppor. (finns hos Börjes för ca 20 spänn)
Det tar bort håren kanonbra.
Använder jag på alla schabrak och täcken innan tvätt. Vill jag aldrig vara utan.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
635
Senast: Fiorano
·
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
805
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 532
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp