Tvätta fårskinn och täcken

Problematisk

Trådstartare
Två "hur gör man"-frågor. För det första, fårskinn, hur tvättar man det för att behålla fluffet bäst? Har lite paddar, gjordtunnlar osv som börjar bli rätt ofräscha.
Sen täcken, kan/bör man torktumla dem eller hängtorka? Tänker om något påverkar vattentätheten?
 
Fårskinn : handtvätt programmet med medel avsett för ull . Och sen tumling på ytterst låg värme ,då annats övrigt material i ullpadden kan riskera krympa annars.

Läs noga tvättråden på just din ullpadd 👍
 
Fårskinn och ull tvättar jag på ull program med ulltvättmedel. Hängtorkar och fluffar till med karda när det är torrt.

Utetäcken tvättar jag på 40grader med milt tvättmedel, tejpar igen alla spännen för att skona maskinen. För impregnering så tvättar jag 2ggr, andra gången med impregneringen i sköljmedels facket. Hängtorkar.

Innetäcken tvättar jag på 40-50grader, ju smutsigare täcke desto varmare program.
 
Ullprogram med Y2 och handtorka (har ingen tumlare).

Täcken 40 grader, hänger på tork med fläkt på alternativt ute om det är soligt.
Utetäcken tvättar jag så sällan som det är möjligt.
 
Fårskinn tvättar jag gärna två gånger, iaf gjordar. Ulltvätt och i mitt fall Mattes tvättmedel. Stoppar bara in nytt medel o kör en gång till när första är klar. Torkar plant med ullen upp på torkställningen o fläkt igång. Brukar inte karda gjorden men padden om den blir ojämn och då när den är helt torr.

Innetäcken också gärna två program, 40/50 beroende på vad som finns. Tumlar sedan med inte superhög värme.

Utetäcken lämnar jag iväg.
 
Efter det är tvättat för att få det sådär fluffigt nyköpt kan du ta en liten hundborste. (Finns på Jula för ca 30kr) och borsta med. Mitt såg ut som nytt efter
 
Efter det är tvättat för att få det sådär fluffigt nyköpt kan du ta en liten hundborste. (Finns på Jula för ca 30kr) och borsta med. Mitt såg ut som nytt efter
Sån använder jag minst en gång i veckan på sånt som ska vara fluffigt. Om det tillåts bli tovigt är det så mycket värre att få det bra igen.
 
Sån använder jag minst en gång i veckan på sånt som ska vara fluffigt. Om det tillåts bli tovigt är det så mycket värre att få det bra igen.

Kan uppdatera att jag handtvättade fårskinnsgrejerna och kammade lite lätt sen bara, men de var ganska fluffiga och fina redan efter tvätten :)
Jag brukar typ bara "greja till" grejerna med handen då och då, upplever inte att de blivit toviga eller så, men nu hade de till slut blivit rent skitiga.

Dock tog det hundra år för det att torka, vågade inte tumla... Men den andra padden kanske får prova åka tumlare.
 
Man får borsta försiktigt, och med en karda. Jag har inte upplevt att det sliter då. Med en extremt skavkänslig häst så känns det som enda alternativet tycker jag.

Jag använder aldrig fårskinn på skavkänsliga hästar eftersom fårskinn ruggar rejält i sig självt pga ullet i sig självt . Använder renskinn mot skav .

Så jo jag anser att karda /borsta fårskinn sliter rejält på skinnet .
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 351
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp