Tvätta häst?

N

NellsiBellsi

Visste inte vilket forum detta hör till så lade det i detta..:)

Nu är det så att min sköthäst på ridskolan har gått och blivit rejält skitig.. Efter som det har vart så mycket snö och is ute har det bildats stooora pölar av piss/skit/smältvatten, som min fina vän rullat sig i *suck*. Eftersom att hon(nästan) bara har fläckarna på sina vita delar(Skäckhäst)så har jag köpt skimmelschampo, då äckelpäckel färgen fastnar. (Skulle inte tvättat henne om det inte var för att hon stinker).

Nu till frågan; Hur skulle ni göra? Stallet är varmstall, kanske inte 20+ grader men det är inte kallt. (Med en ganska tunn jacka håller man sig helvarm) Stallet har spolspiltor inomhus, och jag tror jag kan (ärf väldigt säker) hitta hennes inomhustäcke att ta på henne efter tvätten. Min ridlärare har också sagt att det är okej att tvätta henne, men jag undrar hur jag ska gå till väga?

Vad som behöver tvättas:

*Hon är skitig på magen/rumpan/benen, alltså så ska framdelen inte tvättas, utan bara bakdelen.

*Hennes svans är såpass smutsig (pga rullningar/brunst) att det tar en halvtimme eller mer att borsta ut det, och det då med ca 25000 dl pälsglans :angel:

Förövrigt är hon en ganska stor(ca 167 cm mkh) häst av kraftigare modell, med ganska kraftig vinterpäls(Ingen maffig ponnypäls, men inte heller en klen hästpäls) och går utan täcke utomhus, så hon är inte frusen heller :)

Så hur kan man gå till väga? För hon är riktigt ofräsh just nu, så jag kan inte vänta tills sommaren heller.. Vad ska jag ta med, och hur kan jag gå till väga?

Tack på förhand, mvh Ingrid Och Nell :idea:

3278441_orig.jpg


En bild på mig och henne från i sommras, ser lite off ut men iaf så ser ni hur hon ser ut :)!
 
Sv: Tvätta häst?

Leta fram täcket först, och tvätta sedan en kväll när hon kan ha täcket på sig inne över natten.

Jag skulle nog tvätta hela hästen om jag ändå skulle blöta ner den. Tvätta svansen först, så slipper hästen stå blöt i spolspiltan så länge.

Jag brukar blöta ned, sedan skrubba med en svamp med schampoo i, dra av schampoot med en svettskrapa och sedan spola av och skrapa (ev spola och skrapa två gånger om schampoot inte vill gå ur).

/AA
 
Sv: Tvätta häst?

Som ovan men jag hade gnuggat rejalt med en handduk ocksa, torkar lite snabbare om haret ar lite ruggat. Vi brukar lagga en cooler (filt som tacker hela hasten incl hals) och nar de borjat torka byta till tacke. Kanske har du nagon gammal filt liggande nagonstans som kan agera hast ett tag.
Se till att hasten har nagot att ata sa blir den inte kall.
 
Sv: Tvätta häst?

Tack för tipsen :D Nu ska vi bara hoppas att hästen håller sig snäll under ''tvåttningen'' ;3
 
Sv: Tvätta häst?

En annan bra grej att tänka på är att det kan vara smart att tvätta hästen före en fodring. De håller sig ju lite varmare när de äter.
 
Sv: Tvätta häst?

Tack för tipsen :D Då min sköthäst äter långsammast i stallet (!) Så kommer hon alltid ha minst 1 halv(stor) portion mat om jag tvättar henne innan hon ska ridan(lång innan) :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 694
Senast: em-pirre
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 727
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 057
Senast: Messy
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 916
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp