Tvätta jackor/västar utan att kragen blir en klump?

the_connemara

Trådstartare
Hur gör man? Är det tennisbollar i torktumlaren som gäller? Hjälper det?

Direkt efter första tvätten har mina olika västar och jackor blivit helt klumpiga i stoppningen oftast i kragen. Går det att undvika eller det är bara "fel" material som tovar ihop sig vid tvätt oavsett? Går de att rädda nu i efterhand?

Tvättar på 40 grader så de är ju inte grillade direkt.
 
Hur gör man? Är det tennisbollar i torktumlaren som gäller? Hjälper det?

Direkt efter första tvätten har mina olika västar och jackor blivit helt klumpiga i stoppningen oftast i kragen. Går det att undvika eller det är bara "fel" material som tovar ihop sig vid tvätt oavsett? Går de att rädda nu i efterhand?

Tvättar på 40 grader så de är ju inte grillade direkt.
Har du testat att dra isär klumparna för hand? Det gör jag när jag tvättar duntäcken och hänger ut på sommaren, går och drar isär medan de torkar.
 
Ja det är så jag fått göra men det blir inget vidare måste jag erkänna.
Dra och fluffa flera gånger i olika stadier av torkningen?
Har aldrig haft en jacka med stoppning i kragen, min erfarenhet är precis som @Mia_R från duntäcken som torkas ute. När de är helblöta är det inte lönt att göra något, sedan måste saker göras ett antal gånger vid olika tillfällen för att ge bra resultat i slutet, och har man väntat till det är för torrt går det inte att fixa i efterhand.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 145
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Skola & Jobb Jag får utslag på benen av mina arbetsbyxor (alltså byxorna som hör till jobbuniformen). Känns som jag testat det jag kan, att ha egna...
2
Svar
22
· Visningar
2 488
Senast: swemale
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp