Tvätta kläder i 60 grader

Är det någon som har provat att tvätta till exempel fleecetröjor i 60 grader och har de överlevt?
Det går utmärkt. Tvättar de flesta av mina kläder som inte innehåller någon form av ull eller andra känsliga naturmaterial i 60 grader för tillfället eftersom tvättmaskinen fått för sig att göra så allting luktar illa i lägre temperaturer.
 
Det går utmärkt. Tvättar de flesta av mina kläder som inte innehåller någon form av ull eller andra känsliga naturmaterial i 60 grader för tillfället eftersom tvättmaskinen fått för sig att göra så allting luktar illa i lägre temperaturer.
Okej, tack!
Vad för material skulle du säga bör undvikas att köras i 60? Jag har inte så bra koll på tyger.
 
Okej, tack!
Vad för material skulle du säga bör undvikas att köras i 60? Jag har inte så bra koll på tyger.
Allt som är fleece, polyester och de flesta andra syntetmaterial samt handdukar, lakan, strumpor och andra grövre bomullstextilier brukar gå bra att tvätta i minst 60 grader. Ull i alla former inklusive ullblandningar, siden och sammet (som inte är syntet) är exempel på sånt som generellt ska tvättas kallt och med program för ull eller handtvätt. Skjortor och andra plagg som ofta är en blandning av material och där passformen är viktig brukar jag inte tvätta varmare än 40.
 
Det man är rädd om bör man inte tvätta på högre temperatur än vad som står i plaggets märkning. Visst kan man tvätta i högre temperatur men dels slits plagget fortare, blir fult fortare, plaggen riskerar att förlora sin form och/eller funktion och man riskerar att plagget blir förstört vid första tillfället. Blir plagget förstört och man har tvättat i för hög temperatur har man förverkat rätten att reklamera. Med tanke på miljön och hur effektiva dagens tvättmaskiner och tvättmedel är finns det heller ingen anledning att tvätta i högre temperatur än rekommenderat. Det är slöseri helt i onödan. Det blir inte renare för att man tvättar i högre temperatur heller utan det är just slöseri.
 
Kör alla stallkläder och träningskläder i 60 grader, handdukar och lakan i 90 grader och annat i 40 grader. Och mina stallkläder innehåller bland annat fleecetröjor.
 
Chansade och körde dem i 60 grader, precis slängt dem i torken.
Ser ut att ha överlevt än så länge, men det kanske inte är helt hundra innan jag använder dem, vet ej. Det enda jag kan se som inte är helt hundra direkt är att några saker blev lite missfärgade, men det var bara lite strumpor så det gör inte så mycket. :D
 
Det går utmärkt. Tvättar de flesta av mina kläder som inte innehåller någon form av ull eller andra känsliga naturmaterial i 60 grader för tillfället eftersom tvättmaskinen fått för sig att göra så allting luktar illa i lägre temperaturer.
Samma här!
Även strumpor med delvis ull tvättas i 60 grader, funkar skitbra!
Det man är rädd om bör man inte tvätta på högre temperatur än vad som står i plaggets märkning. Visst kan man tvätta i högre temperatur men dels slits plagget fortare, blir fult fortare, plaggen riskerar att förlora sin form och/eller funktion och man riskerar att plagget blir förstört vid första tillfället. Blir plagget förstört och man har tvättat i för hög temperatur har man förverkat rätten att reklamera. Med tanke på miljön och hur effektiva dagens tvättmaskiner och tvättmedel är finns det heller ingen anledning att tvätta i högre temperatur än rekommenderat. Det är slöseri helt i onödan. Det blir inte renare för att man tvättar i högre temperatur heller utan det är just slöseri.
Oenig.
Dels är det så att bakterier älskar temperatur runt 40 grader. Stannar de inte kvar i kläderna, så frodas de i maskinen. Och jodå, är tvätten ordentligt smutsig så är det lättare att få den ren vid högre temperatur.

Sen är det en sanning med modifikation, att plagget håller längre vid lägre temperatur. Färgen t.ex sitter bäst i samma temperatur som plagget är infärgat vid. Och huruvida det slits mer vid högre temperatur beror sannolikt på vad det är för material.
Jag har hittills aldrig lyckats få något plagg att tappa formen vid 60 grader, men jag kan erkänna att det inte var någon höjdare när maken körde en hemmastickad ulltröja i 90 grader... Den blidde lite liten...
 
Samma här!
Även strumpor med delvis ull tvättas i 60 grader, funkar skitbra!

Oenig.
Dels är det så att bakterier älskar temperatur runt 40 grader. Stannar de inte kvar i kläderna, så frodas de i maskinen. Och jodå, är tvätten ordentligt smutsig så är det lättare att få den ren vid högre temperatur.

Sen är det en sanning med modifikation, att plagget håller längre vid lägre temperatur. Färgen t.ex sitter bäst i samma temperatur som plagget är infärgat vid. Och huruvida det slits mer vid högre temperatur beror sannolikt på vad det är för material.
Jag har hittills aldrig lyckats få något plagg att tappa formen vid 60 grader, men jag kan erkänna att det inte var någon höjdare när maken körde en hemmastickad ulltröja i 90 grader... Den blidde lite liten...
Stretchjeans/byxor tappar tyvärr ofta formen i 60 grader. De där gummitrådarna i tyget som gör att byxorna sitter åt ger upp vid den temperaturen tyvärr. Själv tvättar jag helst också i 60 grader, men efter ett antal hängiga jeans som brukade sitta snyggt har jag lärt mig.
 
Stretchjeans/byxor tappar tyvärr ofta formen i 60 grader. De där gummitrådarna i tyget som gör att byxorna sitter åt ger upp vid den temperaturen tyvärr. Själv tvättar jag helst också i 60 grader, men efter ett antal hängiga jeans som brukade sitta snyggt har jag lärt mig.
Mina stretchjeans har hittills behållit formen. Har inte ens läst tvättråden på de jag har nu...
 
Samma här!
Även strumpor med delvis ull tvättas i 60 grader, funkar skitbra!

Oenig.
Dels är det så att bakterier älskar temperatur runt 40 grader. Stannar de inte kvar i kläderna, så frodas de i maskinen. Och jodå, är tvätten ordentligt smutsig så är det lättare att få den ren vid högre temperatur.

Sen är det en sanning med modifikation, att plagget håller längre vid lägre temperatur. Färgen t.ex sitter bäst i samma temperatur som plagget är infärgat vid. Och huruvida det slits mer vid högre temperatur beror sannolikt på vad det är för material.
Jag har hittills aldrig lyckats få något plagg att tappa formen vid 60 grader, men jag kan erkänna att det inte var någon höjdare när maken körde en hemmastickad ulltröja i 90 grader... Den blidde lite liten...
Vad bra att skriva det i den här tråden där Ts enligt tidigare trådar har problem med det här med bakterier. Ärligt talat. Håller man inte på med giardiasanering så behöver man inte tvätta sina kläder varmare än det står. Med dagens maskiner och tvättmedel behöver man inte hålla på och tvätta varmare. Det finns helt enkelt ingen anledning.

Självklart ska plagg tvättas i den temperatur de färgats in i. Det är också i normalfallet den temperatur som står som rekommendation på tvättråden. Jag har aldrig skrivit att allt ska tvättas vid låg temperatur utan att tvättråden bör följas.

Jag är rädd om miljön. Jag vill inte slösa på det som framtidens barn har lika stor nytta av som dagens. Jag är också rädd om mina kläder för min egen och min plånboks skull och jag vill att de ska hålla länge och inte tvättas sönder. Jag skulle därför inte komma på tanken att tvätta i högre temperatur bara för att. Ridbyxor som ofta blir ordentligt smutsiga iallafall här blir rena ändå i 40 grader. Till och med i vår 20 år gamla tvättmaskin (som nyligen för miljöns skull byttes ut).
 
Vad bra att skriva det i den här tråden där Ts enligt tidigare trådar har problem med det här med bakterier. Ärligt talat. Håller man inte på med giardiasanering så behöver man inte tvätta sina kläder varmare än det står. Med dagens maskiner och tvättmedel behöver man inte hålla på och tvätta varmare. Det finns helt enkelt ingen anledning.

Självklart ska plagg tvättas i den temperatur de färgats in i. Det är också i normalfallet den temperatur som står som rekommendation på tvättråden. Jag har aldrig skrivit att allt ska tvättas vid låg temperatur utan att tvättråden bör följas.

Jag är rädd om miljön. Jag vill inte slösa på det som framtidens barn har lika stor nytta av som dagens. Jag är också rädd om mina kläder för min egen och min plånboks skull och jag vill att de ska hålla länge och inte tvättas sönder. Jag skulle därför inte komma på tanken att tvätta i högre temperatur bara för att. Ridbyxor som ofta blir ordentligt smutsiga iallafall här blir rena ändå i 40 grader. Till och med i vår 20 år gamla tvättmaskin (som nyligen för miljöns skull byttes ut).
Håller med! Jag har aldrig upplevt att något inte blivit rent i 40 grader. (Och jag använder inte ens tvättmedel, utan tvättnötter)
 
Samma här!
Även strumpor med delvis ull tvättas i 60 grader, funkar skitbra!

Oenig.
Dels är det så att bakterier älskar temperatur runt 40 grader. Stannar de inte kvar i kläderna, så frodas de i maskinen. Och jodå, är tvätten ordentligt smutsig så är det lättare att få den ren vid högre temperatur.

Sen är det en sanning med modifikation, att plagget håller längre vid lägre temperatur. Färgen t.ex sitter bäst i samma temperatur som plagget är infärgat vid. Och huruvida det slits mer vid högre temperatur beror sannolikt på vad det är för material.
Jag har hittills aldrig lyckats få något plagg att tappa formen vid 60 grader, men jag kan erkänna att det inte var någon höjdare när maken körde en hemmastickad ulltröja i 90 grader... Den blidde lite liten...

Låter som överdriven rädsla för bakterier.
Jag tvättar det mesta i 40 grader, allt blir rent och luktar gott. Använder lite tvättmedel och aldrig sköljmedel.
Mår utmärkt bland mina bakterier och är ytterst sällan sjuk och då är det för att jag blivit smittad på jobbet, inte pga bakterier i tvättmaskinen 😁
 
När jag ringormssanerade körde jag både det ena och det andra i 60 grader. Hade ju inget att förlora. Fleece överlevde fint och sen dess körs alla stallkläder i 60 grader.

Civila kläder minus strumpor körs i 40. Ull mm I mindre.

Lakan och handdukar I 95.
 
Jag har ju fått för mig att just fleece och andra syntetmaterial som släpper ifrån sig mycket microplaster ska man tvätta i så låga temperaturer som möjligt? Jag tvättar sånt i max 40.
Hade ju problem med dålig lukt just i lägre temperaturer än 60 men det hjälpte att byta tvättmedel.
 
Vad bra att skriva det i den här tråden där Ts enligt tidigare trådar har problem med det här med bakterier.
Jag visste inte att jag var tvungen att hålla reda på vad som skrivits i andra trådar för att få svara här.
Låter som överdriven rädsla för bakterier.
Jag tvättar det mesta i 40 grader, allt blir rent och luktar gott. Använder lite tvättmedel och aldrig sköljmedel.
Mår utmärkt bland mina bakterier och är ytterst sällan sjuk och då är det för att jag blivit smittad på jobbet, inte pga bakterier i tvättmaskinen 😁
Inte alls! Men jag vill slippa illaluktande kläder och dito tvättmaskin.
I övrigt har jag ingen som helst rädsla för bakterier. Och jag är väldigt sällan sjuk i någon sjukdom som har med bakterier att göra.
 
Varför jag alltid kör stallkläder i 60 grader är för att jag besöker olika travbanor tex och riskerar att få med mig smittor hem, men genom att alltid vara nogrann med kläder, skor osv har vi peppar peppar inte haft några större grejer i vårt stall trots att andra vart hårt drabbade. Så för mig är de en självklarhet. Men annars kör vi sällan så varmt förutom lakan då våra katter sover i sängen och då känns de som att lakan måste tvättas ordentligt om de ska få fortsätta sova där ;)
 
Jag visste inte att jag var tvungen att hålla reda på vad som skrivits i andra trådar för att få svara här.

Inte alls! Men jag vill slippa illaluktande kläder och dito tvättmaskin.
I övrigt har jag ingen som helst rädsla för bakterier. Och jag är väldigt sällan sjuk i någon sjukdom som har med bakterier att göra.

Mina kläder har aldrig luktat illa, inte heller min maskin. Har inte rengjort den på de fyra år jag bott här, luktar alltid fräscht :)
 
Stretchjeans/byxor tappar tyvärr ofta formen i 60 grader. De där gummitrådarna i tyget som gör att byxorna sitter åt ger upp vid den temperaturen tyvärr. Själv tvättar jag helst också i 60 grader, men efter ett antal hängiga jeans som brukade sitta snyggt har jag lärt mig.

Det är min erfarenhet också. Och det gäller allt med strech i. Träningskläder går också på 40 grader, däremot direkt in i tvättmaskinen efter användning.

Arbetskläder går - oavsett material - alltid i 60 grader. På 40 grader blir det inte rent. Handdukar och lakan går på 60 grader.

Upplever inte att maskinen luktar illa, den luktar faktiskt ingenting. Men det var värre innan jag körde tvättmedelsfacket i rengöringen - då luktade det.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ramlade över en undersökning där man rekommenderar att kasta "gamla" trosor redan efter 6 månader? Kan "undersökningen" vara sponsrad av...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 682
Senast: Fetaost
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Zacci
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
439
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Kan någon förklara detta? Jag åt sushi idag och hade en vit blus (förstås). Naturligtvis fick jag en liten soyaprick på den nytvättade...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 459
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp