Tvätta kläder i 60 grader

Jag har ju fått för mig att just fleece och andra syntetmaterial som släpper ifrån sig mycket microplaster ska man tvätta i så låga temperaturer som möjligt? Jag tvättar sånt i max 40.
Hade ju problem med dålig lukt just i lägre temperaturer än 60 men det hjälpte att byta tvättmedel.

Framför allt ska man ju tvätta dem så lite som möjligt. Eller allra helst inte skaffa sig dem öht
 
Framför allt ska man ju tvätta dem så lite som möjligt. Eller allra helst inte skaffa sig dem öht
Ja, det där känns ganska hemskt. Jag har inte vetat detta med mikroplasterna förrän på senare år.
Jag har haft fleecetäcken till hästarna. Massor av fleecetröjor, har oändliga mångder av plädar.

Med andra ord har jag spridit microplast ganska friskt i min omgivning.

Har massor av plädar. I bilen, i soffan, som möbelskydd mot kattklor. Försöker att tvätta sparsamt och vädrar dem inte utomhus.

Gah
 
Nej nya bör man absolut inte köpa men frågan är om det är värre att slänga fungerande fleeceprylar eller om det är bättre för miljön att slita ut dem först?

Är ju bättre att slita ut dem men fortfarande tvätta så sparsamt man kan och i låga temperaturer.
 
Är ju bättre att slita ut dem men fortfarande tvätta så sparsamt man kan och i låga temperaturer.
När jag kollade upp det så rekommenderades att slita ut dem.
Ja det är vad jag har hört tidigare och det jag har kört på men det har kommit så många nya larmrapporter sedan dess att jag funderade på om det fortfarande stämmer.

Något jag har sett mer och mer är återvunnen fleece. Kan det verkligen vara bättre för miljön eller är det bara ett försäljningsknep? Visst att det är bättre att återvinna något som redan finns än kassera helt men utsläpp av plast bör det ju bli ändå?!
 
Nej nya bör man absolut inte köpa men frågan är om det är värre att slänga fungerande fleeceprylar eller om det är bättre för miljön att slita ut dem först?

Ja precis. Det var därför jag skrev tvätta så lite som möjligt eller helst inte skaffa. Har man redan fleecekläder är (som jag förstått) det bästa att slita ut dem och tvätta så lite som möjligt. Men det kanske kommit nya rekommendationer?

Finns ju även tvättpåsar som ska samla upp microplaster. Men jag är inte så insatt i hur bra det funkar.
 
Och tydligen släpper alla syntettyger plast. Inkl trikåer (tights, träningskläder osv), softshell etc.

Så hjälpte ju dåligt "bara" sky fleece. Koftan jag har på mig (akryl och ull-blandning) är tydligen inte mycket bättre.

"- Det kommer ännu mer plast från softshell-tyger och sportkläder, så fleece är inte ens det värsta polyestertyget, säger Markus Sillanpää, koncernchef vid Finlands miljöcentral."

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/14/arets-onodigaste-pryl-fleecetyget
 
Naturskyddsföreningen anser köp second hand (fyra första tvättarna är värst), köp inte nytt I onödan, tvätta sällan med full maskin samt använd påse som samlar upp ang fleece, polyester och akryl. Samtliga släpper microplast.
De säger inget alls om temperatur dock.

https://m.naturskyddsforeningen.se/syntetplagg

Svar på en fråga ang tvätt av syntetkläder:

"Några tips är att ta hand om det du har, inte tvätta kläder i onödan och när du tvättar syntet, använda skonsamma program/fintvätt och låg temperatur eftersom det tenderar att minska fibersläppet."

https://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/vad-gora-med-plastklader/
 
Vi har bakterier överallt och många överlever vi inte utan. Behöver man sanera så självklart ska man då göra enligt rekommendationen för just den bakterien men det är inte så att man i en normal familj blir sjuk av bakterier för att man tvättar enligt anvisning på plaggen. Få om ens någon har enbart textilier som ska tvättas i 40 grader utan maskinen körs då och nu i högre temperaturer.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ramlade över en undersökning där man rekommenderar att kasta "gamla" trosor redan efter 6 månader? Kan "undersökningen" vara sponsrad av...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 842
Senast: Fetaost
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Zacci
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
453
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
274
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp