Tvätta smutsig häst!

Q

Qvip

Jag har äntligen fått hem min foder häst.
Och hon är så smutsig! Riktigt fettig och äcklig att ta i, vi har borstat och borstat men det hjälper inte.
Manen, luggen och svansen ska vi inte tala om. :crazy:
Vi har absolut inga bra tvättmöjligheter, dessutom är det väl lite för kallt nu för att bada?
Det jag har är en utomhusslang med kallvatten, hinkar som jag kan fylla inomhus med ljummet vatten, tyvärr har vi ytterst lite varmvatten så det kommer ta slut på nolltid.
Har en helt suverän vattenkokare, men risken finns att elen pajar om jag använder den, så det är inte att lita på.
Hur är det med torrshampo? Funkar det?
Är det en hälsorisk för hästen att använda kallvatten, om det inte skulle gå att få tag i mera varmvatten?
Och hur torkar man på bästa sätt en blöt häst som har börjat sätta vinterpäls?
 
Ett tips (som kanske inte funkar så jättebra med en väldigt smutsig häst) är att välja ett schampo som det inte gör så mycket om det blir lite kvar av i pälsen. Då blir det ju ingen katastrof om varmvattnet skulle ta slut.

Det finns linimentschampo och glansschampo från Emin som enligt tillverkaren inte behöver sköljas ur, och vanligt mjällschampo ska visst inte vara så farligt om det blir lite kvar av heller.

För att spara på vatten räcker det med en hink för själva inschamponeringen (om du behöver göra rent svampen emellan kan du ju göra det i kallvatten). Ta sedan en skrapa och skrapa bort överflödigt skum innan du sköljer! Då går det åt mindre vatten till sköljningen.

Fast egentligen tycker jag nog att det är lite kallt att bada nu...

Torkning:
skrapa bort så mycket vatten som möjligt och lägg på ett täcke. Fleece är bra tycker jag. Ge hästen hö att äta så håller den sig lite varm. Jag brukar försöka byta täcke efter ett tag och lägga på ett nytt torrt. Då går det lite fortare. Man kan ju också gnugga med handdukar, men jag vet inte hur mycket det hjälper.
 
I mitten på november förra året köpte jag min häst. Det var också en riktigt långhårig päls, hade aldrig haft täcke. Inte sett en borste sen sommaren eller som ägaren sa, det var kanske förr förra sommaren nån borstade på honom.

Jag gnodde med massageborste, piggborste, vanlig borste, dag efter dag. Träningsvärk i armarna kan jag lova, men inget vatten och inget schampoo. Så småningom sken han i pälsen, rätt foder och mycket rykt, så luktade han och såg ut som en helt annan häst.

Det går, jag har duschat honom nu i somras men det var första gången.

Så det går på det gammeldagsa viset.

Lycka till och kämpa på
 
Hade tidigare en skäck som jag snabbduschade i kallvatten när det faktiskt var minusgradigt ute. Fyllde då först varmvatten i en hink och schamponerade henne inomhus innan jag skyndade mej ut i snön för en snabbavspolning. Täckade därefter genast med två ylletäcken och lät henne stå inne i boxen för att äta hö. Efter mindre än en halvtimme var hon snustorr.

Påstår däremot absolut inte att det är hälsosamt att bada hästarna under vinterhalvåret, men å andra sidan drog min ponny enbart på sig en enda mindre förkylning under tre långa år och det var dessutom under en period då alla hästarna i flocken var krassliga.

Torrschampo kan fungera förhållandevis bra på exempelvis gösselfläckar, men om det tar bort fet smuts på djupet är jag mycket tveksam till.
Har även provat linimentschampo som inte behöver sköljas bort efter schamponering, men upplever detta som en aning bortkastade pengar i syftet att få hästen ren. Om det sedan har någon annan positiv effekt kan jag tyvärr inte svara på. När jag testade det på min stora häst fick han dessutom eksem, trots att jag sköljde bort det så gott det gick. Därmed inte sagt att detta drabbar alla hästar.

Mitt råd är att använda ett vanligt milt barnschampo som du köper på apoteket eller i livsmedelsaffären. Spola därefter hastigt av hästen med utomhusslangen och täcka väl, gärna med ylletäcke då detta material är mycket effektivt och har en extra förmåga att hålla hästen varm medan den fortfarande är blöt. Låt hästen äta under tiden.

För att sedan hålla hästen ren även i fortsättningen och slippa duscha den alltför många gånger i vinter är det viktigt med rena täcken och schabrak. Så länge både hästen och dess utrustning är ren överförs betydligt mindre smuts.


Lycka till

_____/ Anna
 
Tack för era svar!
Jag har bestämt mig för att tvätta henne, ska göra det mitt på dagen när det iaf är lite varmare, och vara noga med att torka så mycket det går och byta täcken, kanske ut och gå när hon har torkat lite.
Det är egentligen en skimmel, men är i dagsläget en brun häst.
Riktigt snuskig att ta i.
En till fråga, finns det någon klippning som inte kräver att hästen måste ha täcke?
Typ, bara klippa en rand på halsen där den svettas, eller så?
 
Nåt som man kan tvätta med och det inte gör något om man inte lyckas sjölja bort allt, är grönsåpa! Rent blir det också.
Om du bara klipper en rand under halsen så borde hästen klara sig utan täcke, men det beror på typ av häst, om den är frusen, var du bor (väder), hur hagen ser ut, får den mat ute osv.....

bibban
 
Grönsåpa är ett mycket bra förslag. Använde det ofta till min skäck för att hålla henne vit och kan därför meddela att detta dessutom avfettar mycket effektivt. Vid missbruk kan pälsen emellertid bli av med för mycket av sitt naturliga fett och hästen får då svårt att hålla värmen och stå emot nederbörd.

Vill även råda dej att inte bara göra rent på ytan. För bästa resultat krävs att du spolar mothårs med något hårdare stråle än normalt.

Tänk också på att gösselfläckar som inte avlägsnas genast har en tendens att permanent färga pälsen. Det kan därför i värsta fall ta så lång tid som till nästa pälsfällning innan din skimmel helt och hållet återfår sin naturliga färg. Själv använde jag mig regelbundet av torrschampo för att bekämpa fläckarna innan de fick fäste. En del rekommenderar även gnuggning av pälsen med kolbitar för detta ändamål.


Åter lycka till!

________/ Anna
 
Hej,

Du kan klippa halsen, bringan och under magen, som ett täcke ungefär, men spara benen och hela bakpartiet. Du lägger linjen ganska långt ner på magen typ 10-15 cm under shabraket, då får de ganska mkt päls kvar på magen.
Min häst blev klippt så förra året och gick utan täcke för det mesta.Men...så är han verkligen INTE frusen av sig och eftersom jag var hemma hela dagarna kunde jag ha bra koll på väder och vind.Det hela beror ju på om din polle är frusn eller känslig av sig.
Att klippa är annars suveränt då de håller sig fräscha på ett helt annat sätt.
Jag får hem min foderhäst nu om några veckor och jag antar att han kommer att behövas schampas...lilla pollen.
Hoppas det är varmt då........
jag längtar efter honom :love:

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 833
Senast: Korven
·
N
Hästvård Visste inte vilket forum detta hör till så lade det i detta..:) Nu är det så att min sköthäst på ridskolan har gått och blivit rejält...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: NellsiBellsi
·
M
Hästvård Vad kan man använda för att tvätta rent ett riktigt smutsigt juver?? Jag rider ett sto på ridskola, och nu när hästarna äntligen var...
Svar
4
· Visningar
2 020
Senast: Mitrolle
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp