Tvätta stallet?

_Runaway_

Trådstartare
Brukar ni tvätta ur stallet på sommaren? Hur? Om inte; mokar ni ens ur boxarna? Låter ni stallet vila under sommaren eller är det ständigt hästar inne?

Vi brukar alltid mocka ur samtliga boxar samt spola ur med högtryck. I vårt kontrakt med hästägarna står dessutom att en månad under sommaren SKA vara hästfri i stallet. Med undantag för sjukdom/skada då de självklart får komma in. Man kan också ta in hästen under dagen ibland för att skona den från flygfän, mn i regel inga hästar.
I år ska vi förutom tvätta, även köra med målartvätt och Virkon, och sen måla om alltihop. Ska bli så kul med lite nytt :)
 
Sv: Tvätta stallet?

Jag har eget stall med 8 boxar.

På våren/sommaren tömmer jag boxarna och spolar av hela stallet, målar på där der är skrapat.

På hösten efter sommarens flugor och damm så spolar jag ur stallet igen och målar alla vita ytor, laserar väggarna.
Jag skurar med Yes, det är oslagbart och har aldrig använt virkon.

Min står inne på sommaren när det är insekter, så man får flytta runt dem lite under tvätt/målningsperiden.
 
Sv: Tvätta stallet?

Har också eget stall och här mockas alla boxar ur och stallarna högtryckstvättas och skuras med grön såpa elller liknande. Sedan målar vi i där det behövs.

Har fyra "olika" stall på vår gård, så de hästar som inte är på sommarbete får flytta runt lite för att vi ska kunna städa överallt.
 
Sv: Tvätta stallet?

Mockar ur helt och sopar noggrant samt strör nytt innan vi tar in dem. Vet ej hur vi gör med tvättningen, har "bara" varit i detta stallet i ett år så vi har inte varit med om ngn storrengörning än :D
Stallet är nytt och fräsch så det är väldigt lätt att hålla rent utan att behöva skura så mkt.
Vi använder stallet ibland på sommaren, därför har vi alltid lite strö liggande som vi tar ut och mockar efter behov.
 
Sv: Tvätta stallet?

Tömmer oxå boxarna och tvättar ur dem!
Skruvar även bort foderkrubborna och rengör dem ordentligt!
 
Sv: Tvätta stallet?

Våra hästar står inte vid stallet på bete så det är tomt på häst i 3 månader. Då skurar vi boxarna, målat och städar på höskulle och i halmlada :)..
Slitigt, men fint blir det!
 
Sv: Tvätta stallet?

Jag har eget stall. Mockar ur allt. Spolar och tvättar allt inne i stallet. Målade förra året nytt stall.
Har löstagbara krubbor som är lätta att göra rena.
Lägger in nytt spån om det behövs om någon häst behöver gå inn.
 
Sv: Tvätta stallet?

Står i ett litet stall om 6 boxar (varav 1 box är enbart för a-b ponny) samt lösdrift för 6 hästar. Dock står enbart mina där vintertid. Sommartid är det även 3 hbl på bete.
Eftersom stallet är lite 'gammal' och omgjort efter att kor varit där har man inte tagit bort kanterna, dvs in till boxen är en kant på 25-30 cm..alltså man kan inte högtryckstvätta för vattnet kommer inte ut någonstans..Förutom i ena boxen som har en utebox funktion den tar jag och spolar och skurar, de andra får jag tvätta i den mån det går..
Annars får mina gå ute dygnet om, de kommer in då jag rider (varannan dag) eftersom de inte kan vara själva ute när jag rider en av dem. De kommer även in vid extrema flugperioder, oväder och som sagt vid ridning ett slag. Vi har lite halm kvar i boxarna dock ska jag precis innan intaget av dem för vintern slänga ur allt och göra rent och snyggt.
 
Sv: Tvätta stallet?

Mitt stall ska inte vila i sommar.
Tvättning och urmockning får ske på en dag eller över en natt för hästarna står inne någon timma varje dag då insekterna är på dom som värst och/eller före och efter ridning så stackars stallet får klara sej utan vila.;)

Jag ska köra högtryckstvätten som en galning i alla fall och kanske måla några penseldrag.

:D :rofl: :D
 
Sv: Tvätta stallet?

Iom att fånghästen skulle stå inne förra sommaren så blev det ingen tvätt.
Ska ta ut mattorna- gudarna vet hur det ser ut under dessa:eek:

Brukar måla om helt vart 3:e år o bara lappa de andra.
Lite färg gör stor skillnad.

O allt det vita, när man har torv:crazy:

det värsta som jag har varit med om var när en häst var förkyld o snorade överallt o i detta fastnade torven:D
 
Sv: Tvätta stallet?

vi är inhyrda i ett stall med 7hästar där vi mockar ur allting och stallägaren tvättar hela stallet med högtryckstvätten och mållar galler och boxväggarna så att det ser nytt ut igen :p
man törs knappt gå in och lorta ner sen efteråt för att det blir så fint ;)
 
Sv: Tvätta stallet?

Alla boxar mockas ur och där är hästtomt hela sommaren i stort sett.
Vet inte om det ska tvättas och ev. målas men jag hoppas på det :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
2 975
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 169
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 208
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp