Tvättade sängkläder som luktar illa

Poxz

Trådstartare
Jag har ett par omgångar sängkläder som luktar illa hur jag än beter mig. Det luktar ungefär som gammalt otvättat flottigt hår om dem och de känns dessutom "feta" på ytan.

Det är en hel del saker som är konstiga med det, förutom att de är tvättade och alltså inte borde kännas skitiga. För det första går vi aldrig och lägger oss med skitigt hår. Båda två duschar på kvällen. Inga andra sängkläder luktar illa, det är de här två omgångarna + två lakan. De är inte körda med varandra och inte samma tvättdag ens. De är inte köpta på samma ställe och inte lika "gamla". Trots flera tvättar på raken så blir det inte bättre. Tvättar som sagt alla mina sängkläder likadant, och torkar dem likadant.

Sängkläderna är i 100% bomull, jag kör för det mesta sängkläder i 60 grader men de här har jag till och med testat att köra i 95 grader. Inte hjälpte det ett dugg. Jag har testat annat tvättmedel, annat sköljmedel, inget sköljmedel (fast då luktar de ÄNNU värre) och snart ger jag upp och slänger dem.

Tvättar i allmän tvättstuga, och som sagt, all annan tvätt luktar gott.
Finns det något man kan göra?
 
Sv: Tvättade sängkläder som luktar illa

Prova att ha en skvätt 24%ig ättika (inte ättiksprit, utan ättika) i när du kör kanske?

Hjälpte mot några gamla sunkiga t-shirtar för oss iaf :idea:
 
Sv: Tvättade sängkläder som luktar illa

torktumlar du?
jag och sambon hade också ett par lakan som luktade skunk, dessa var köpta på jysk och hade några guldiga kinatecken på. sambon älskar torktumlaren och kör ALLT däri. så dessa kinatecken har ändrat färg och hela kittet luktar ungefär som du beskriver.

jag lyckades aldrig få dom att lukta gott, så jag gav dom till mamma haha. hon torktumlar inte, så jag ska lukta på dom img och se om det har hjälpt :p
 
Sv: Tvättade sängkläder som luktar illa

Svarar båda:

* Ättika ja, det kanske man skulle prova. När har man i det? Huvudtvätten samtidigt som tvättmedlet?

* Nej, jag torktumlar dem inte.
 
Sv: Tvättade sängkläder som luktar illa

Jag köpte sådant lakan för många år sedan. Det var det ena av ett par som var fett och luktade skumt. Jag lämnade tillbaks det och fick nytt utan protest.
 
Sv: Tvättade sängkläder som luktar illa

Det är helt klart något fel i tyget på de lakarna. Läser om att det kan finnas en massa gift, kemikalier och skit i plagg och säker i sängkläder med :eek:.

Jag skulle inte lägga ned en massa möda på de som du beskriver dem, utan kasta de direkt.
 
Sv: Tvättade sängkläder som luktar illa

Antagligen kemikalier eller annat i bomullen som gör att det luktar illa. 5 % av världens jordbrukskemikalier används vid tillverkning av bomull, t.ex. DDT, Insekts-gifter, konstgödsel etc. Utöver detta så använder fabrikerna kemikalier, tungmetaller och formaldehyd för blekning, färgning och för att förhindra skrynkling. Upp till 30% av bomullens vikt kan bestå av kemikalier i värsta fallen. Så det finns anledningar till att köpa saker som gjorts av ekologisk bomull.
 
Sv: Tvättade sängkläder som luktar illa

Ja yes funkar på allt och det skulle jag rekomendera fast inte så mycket då:P
Sen efter en tvätt med yes så tar man bara vanligt tvätt medel.

Det har funkat för mig iaf:)
 
Sv: Tvättade sängkläder som luktar illa

Oh shit :eek: Skönt att jag köpta såna ekologiska-och-utan-kemikaler-sängkläder till min bebis, fast jag tänkte att det kanske bara var ytterligare ett sätt att blåsa blivande föräldrar på pengar :p
 

Liknande trådar

Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
5 946
Senast: Riru
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 901
Senast: a1agnlju
·
Hemmet Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig.. Tvätten känns inte ursköljd när programmet är...
2
Svar
24
· Visningar
3 648
Senast: Riru
·
Äldre Här på buke brukar man ju kunna få hjälp med allt, så jag testar :bow: Har köpt hus och en lite äldre välanvänd men fullt fungerande...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp