Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

  • Ja, jag tvättar i regel alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 64 25,8%
  • Nja, jag tvättar vissa men inte alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 98 39,5%
  • Nej, jag tvättar i regel aldrig nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 86 34,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    248
Jag tvättar mer eller mindre alltid nya textiler då de är fulla med kemikalier och skit. Packa upp kläder som kommer till butik ska ni se hur fint vattnet blir när ni tvättar händerna sen. ;)

Det enda jag inte tvättar är om jag behöver akutköpa något inför någon typ av event, tex en klänning för kvällens aktivitet. Då tvättar jag den inte för jag hinner helt enkelt inte. Jag tvättar heller inte jackor det första jag gör.
 
Tvättar allt, utom möjligen ytterkläder som kräver kemtvätt. Jag har tagit fasta på detta

"En del av de kemikalier som används under tillverkningen finns kvar i de kläder och hemtextilier som du köper. Tvätta därför ny textil innan användning, så undviker du att få överskottskemikalierna direkt på kroppen. Det kan vara extra bra att tänka på om du köper ny textil till barn, eftersom de är särskilt känsliga mot kemiska ämnen."
https://www.kemi.se/kemikalier-i-vardagen/kemikalier-i-material/textil
 
Jag tvättar alltid barnets kläder innan hon använder dem. Men inte till mig själv. Sängkläder har jag på senare tid börjat tvätta efter köp. Det utlöstes av att jag köpte på mig ett antal billigare påslakan. När de packades upp så kände jag ett behov av att tvätta dem. Jag är väl medveten om kemikalieresterna men det får mig ändå inte att tvätta mina egna kläder innan första användning.
 
Tvättar sällan(aldrig?) Kläder men brukar tvätta underkläder och lakan konstigt nog😅 Aldrig upplevt att kläder luktar när man fått hem de, köper oftast online. :)
 
Ja, jag tvättar de flesta texstiler före användning, undantaget brukar väl vara ytterkläder då kanske. Speciellt lakan, handdukar och underkläder tvättas. När jag var lite fick jag utslag av lakan som inte tvättats först, och när jag var äldre så märkte jag hur ett lakan med tryck färgat av sig på mig. Handdukar tycker jag har usel uppsugningsförmåga om man inte tvättar dem först.
 
Alltid sängkläder och handdukar, ibland mina egna kläder (oftare jeans och aldrig ytterkläder) men jag tänker att jag köper nya kläder så sällan till mig själv ändå att det inte spelar någon större roll i sammanhanget. Har dock börjat göra det oftare sen vi fick barn och det blev en rutin för barnets kläder.

Barnets kläder tvättar jag alltid, oavsett nya eller begagnade, undantag för ytterkläder där jag inte vill förstöra ytskiktet. Och ibland undantag när jag kommer hem med något nytt och barnet vill ha det på sig NU! :p
 
Sängkläder och underkläder får åka en snabbtvätt innan användning.
Och handdukar, de är ju värdelösa innan de tvättats en gång :laugh:
 
Tvättar alltid innan användning (utom sockar och ytterkläder faktiskt, av någon anledning). Som flera sagt, det finns i allmänhet en massa kemikalier i nya kläder och jag har tillräckligt med allergier/överkänslighet redan...
 
Nä, jag tvättar aldrig något. Dock använder jag aldrig samma kläder mer än två dagar på raken, sen åker allt i tvätten igen.
 
Tvättar alltid sängkläder, handdukar och barnets kläder innan användning men är inte så noga med mina egna kläder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp