Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

  • Ja, jag tvättar i regel alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 64 25,8%
  • Nja, jag tvättar vissa men inte alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 98 39,5%
  • Nej, jag tvättar i regel aldrig nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 86 34,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    248
Alltså det har säkert hänt att jag inte uppskattat nått visst tyg/tygblandning av något slag, men läskigt? Vad menar du med skit på händerna? Köper in nya klädesplagg titt som tätt men har nog aldrig upplevt att jag skulle bli skitig om händerna när jag håller på med dem. :confused:
Ett plagg är inget plagg. Men kollar du på de som packar upp varor i butiken så har de alltid handskar. Visst, det är för att skydda kläderna, men också för att man blir väldigt smutsig. Jag har jobbat i butik så jag vet. Packa upp ett par lådor och galga upp dem och gå sen in och tvätta händerna får du se hur brunt det blir i handfatet.
 
Ett plagg är inget plagg. Men kollar du på de som packar upp varor i butiken så har de alltid handskar. Visst, det är för att skydda kläderna, men också för att man blir väldigt smutsig. Jag har jobbat i butik så jag vet. Packa upp ett par lådor och galga upp dem och gå sen in och tvätta händerna får du se hur brunt det blir i handfatet.

Jag har inte jobbat i klädesbutik, kanske därför. :) Men även när jag klämde på kläder i fysiska butiker innan e-handel blev så stort så upplevde jag nog inte att jag blev så skitig. Men det är klart, hanterar man kläder hela dagarna så kan det förstås vara en skillnad.
 
Jag har inte jobbat i klädesbutik, kanske därför. :) Men även när jag klämde på kläder i fysiska butiker innan e-handel blev så stort så upplevde jag nog inte att jag blev så skitig. Men det är klart, hanterar man kläder hela dagarna så kan det förstås vara en skillnad.
Men det är väl inte så konstigt att kläderna blir smutsiga egentligen. Tänker att först tillverkas tyget i stora fabriker, där det både dammar och säkert är lite lortigt. Sen ska tyget transporteras till ett annat ställe där de sys upp. Och därifrån ska de fraktas till butikerna i containers etc. Tittar man på ett vanligt butiksgolv är det jättedammigt, trots att det städas varje dag. Såklart kläderna är smutsiga egentligen.

Detta är ingen sweat shop utan en legitim fabrik. Såklart det blir dammigt i en sådan miljö. Och dammet drar ju med sig annan skit.
1632253791611.png
 
Men det är väl inte så konstigt att kläderna blir smutsiga egentligen. Tänker att först tillverkas tyget i stora fabriker, där det både dammar och säkert är lite lortigt. Sen ska tyget transporteras till ett annat ställe där de sys upp. Och därifrån ska de fraktas till butikerna i containers etc. Tittar man på ett vanligt butiksgolv är det jättedammigt, trots att det städas varje dag. Såklart kläderna är smutsiga egentligen.

Detta är ingen sweat shop utan en legitim fabrik. Såklart det blir dammigt i en sådan miljö. Och dammet drar ju med sig annan skit.
Visa bifogad fil 77249

Alltså, jag förnekar ju inte förekomsten. Jag har bara inte upplevt att en blir så skitig om händerna. :)
 
jag tvättar alltid sängkläder och handdukar innan användning, resonerar som du att de ska jag ändå ha allra närmst kroppen och ansiktet. När det gäller annan textil går jag lite på känsla. Luktar det väldigt kemiskt kanske jag tvättar nya kläder, men oftast inte. Om jag köper second hand tvättar jag alltid innan jag använder. Ibland också om jag köper en pläd/prydnadskudde som legat i butik och som det är stor risk att andra plockat i. Har lite bacillskräck 😄
Jag har också lite bacillskräck men nya kläder är ju inte rena? Även om man bortser från skadliga kemikalier är ju tyget hanterat av massor av människor innan det når oss. Och sen kanske provat av andra kunder. Gissar att kläder köpta second hand är renare.
 
Lakan och andra sängkläder tvättar jag alltid! De har en lite kemisk lukt som gör mig misstänksam. Nån gång har vi fått klåda på kroppen av nya, otvättade lakan och påslakan.
 
Jag tvättade inte köpta kläder innan användning, däremot tvättar jag tyg som jag köper nytt för att det ska krympa innan jag syr i det.
 
Tvättar trosor och lakan eller om något luktar konstigt eller lite starkt. Annars tycker jag inte det behövs tvättas före användning. Det där med att slösa vatten och energi i onödan liksom känns inte rätt, så länge har jag inte på plagget så det rättfärdigar en onödig tvätt före.
Min syster fick när hon var barn stora utslag av nya kläder som användes utan att ha varit tvättade så efter det blev mamma väldigt noga med det. Själv har jag inte reagerat, men tänker att något som luktar konstigt kanske också innehåller mycket skumt så om man tvättar sånt så klarar man sig bra... kanske ;)
 
Det där med att slösa vatten och energi i onödan liksom känns inte rätt, så länge har jag inte på plagget så det rättfärdigar en onödig tvätt före.
Har för mig att det fanns fler inlägg som det här, lite hintande om att man är en miljöbov om man tvättar innan. Det känns lite märkligt när Kemikalieinspektionen faktiskt rekommenderar tvätt, det är liksom inget onödigt påhitt.

Sen undrar jag hur mycket vatten och energi det egentligen slösar. Visst om man köper kläder väldigt ofta blir det ju en del men då är nog inköpen av onödiga kläder ett större problem i sammanhanget. Det mesta nytt slänger jag in i en maskin jag ändå skulle tvättat, gör inte så mycket skillnad. Jackor går oftast själva men mina jackor brukar hålla minst fem år så det är inte särskilt ofta nya jackor behöver tvättas.
 
Har för mig att det fanns fler inlägg som det här, lite hintande om att man är en miljöbov om man tvättar innan. Det känns lite märkligt när Kemikalieinspektionen faktiskt rekommenderar tvätt, det är liksom inget onödigt påhitt.

Sen undrar jag hur mycket vatten och energi det egentligen slösar. Visst om man köper kläder väldigt ofta blir det ju en del men då är nog inköpen av onödiga kläder ett större problem i sammanhanget. Det mesta nytt slänger jag in i en maskin jag ändå skulle tvättat, gör inte så mycket skillnad. Jackor går oftast själva men mina jackor brukar hålla minst fem år så det är inte särskilt ofta nya jackor behöver tvättas.
Jag hintar inte om att någon är miljöbov så läs inte in något som inte finns där. JAG skriver hur JAG känner och varför JAG gör som JAG gör, eller i det här fallet, inte gör.

Sedan skiter jag i hur mycket vatten eller energi du tycker man sparar in på eller inte sparar in på, det är mitt val att göra på mitt sätt av mina anledningar och det skadar ingen annan, inte ens dig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 495
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp