Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

  • Ja, jag tvättar i regel alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 64 25,8%
  • Nja, jag tvättar vissa men inte alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 98 39,5%
  • Nej, jag tvättar i regel aldrig nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 86 34,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    248

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag kom att tänka på detta idag när jag handlade kläder. Jag har aldrig haft för vana att tvätta nya kläder, har tyckt att det känts som slöseri som orsakar onödigt slitage. Häromdagen gjorde jag det dock med våra nya sängkläder, efter att ha läst på lite om saken. Det kändes liksom viktigare att göra med något som jag bokstavligen talat kommer att gnida runt på hela kroppen inklusive ansiktet i massor av timmar. Nya byxor, tröjor och dylikt kommer jag nog aldrig att börja tvätta före användning dock.

Hur gör ni?
 
Tvättar alltid (eller okej, oftast inte ytterkläder). Försöker numera handla hållbart och ekologiskt men har tidigare fått hem plagg/sängkläder som bokstavligen stinker! Senast råkade jag beställa ett par jeans :yuck: Kan skicka tillbaka av enbart den anledningen.
 
Tvättar aldrig nya saker, särskilt inte om de är förpackade i något (tyvärr oftast plast) vid inköpet. Luktar det så hänger jag hellre ut för vädring en stund, det brukar göra susen. Jag tycker att det känns som slöseri med resurser att tvätta bara för sakens skull.
 
Jag tvättar normalt inte men luktar saker konstigt åker det givetvis i tvätten. Nu köper jag sällan saker som luktar konstigt så behovet blir alltså litet
 
Kläder tvättar jag inte som är nya, sängkläder händer men inte alltid beror lite på vart de kommer ifrån.
 
Tvättar alltid nya sängkläder innan användning och handlar jag tygprodukter på secondhand, gardiner eller kläder tvättar jag alltid också innan användning.
 
Tvättar alltid sängkläder och trosor, men kan också tvätta annat beroende på hur det var förpackat. Är också känslig för dofter så sånt som luktar parfym etc tvättas också.
 
Jag tvättar sällan nya grejer trots att jag nog egentligen vill, vet inte varför det faller bort.

Förra sommaren köpte jag en ny löpartröja, tränade ett pass i den och sköljde den sen i handfatet (så det inte ska stinka svett ur tvättkorgen :p) och jäklar så mycket brunt vatten det kom:nailbiting: sköljde även sport-bh:n som inte gav ifrån sig något färgat vatten alls så det var knappast min svett som kom ur den tröjan…
 
Tvättar i princip aldrig innan användning. Möjligen att något second hand-köp har åkt i tvätten först. Skulle, å andra sidan, aldrig heller få för mig att köpa något som luktade konstigt.
 
Tvättar nästan alltid innan användning. Började med det när jag jobbade i kläd/sportbutik och packade upp och galgade kläder för försäljning. Fick huvudvärk och jättetorra händer av det, hemskt. En mer luttrad kollega tog på sig tyghandskar som skydd när hon galgade.
 
En gång köpte jag billiga ridstrumpor på Gekås som jag använde innan tvätt, som "vanliga" strumpor (alltså inte över ridbyxor). De utslag jag sen fick på båda benen var inte att leka med :crazy:

Så jag tvättar i princip allt innan första användning, undantaget typ ytterkläder. Alltid barnens kläder, kan dock slarva med något enstaka plagg till mig själv, oftast då för att jag vill använda det innan jag hinner tvätta.
 
Efter att fått höra från flera olika källor hur mkt "skräp" som sitter på tygen så tvättar jag alltid allt nytt textil. Undantag är väl ytterjackor i typ ull/regnkläder. Det kan bla vara antimögel, antiskrynkel, insektsmedel, mjukgörande, ämnen som är till för att förhindra brand etc på det man köper i butik. Kan läsas om på bla kemi.se --> kemi i vardagen och Hallå konsument.

Speciellt barns nya kläder måste tvättas då dom är mindre (små kroppar) så blir dom procentuellt utsatta för mer kemikalier än vuxna.
 
Jag brukar tvätta all (ny) textil innan användning. Kortareprogram o tvättmedel bara för att jag vill få bort ev kemikalier o lukter.

Brukar ibland få hem lite kläder från släktingar. Då brukar jag inte tvätta innan användning.
Fick dock vid ett tillfälle hem kläder som var tvättade med något sköljmedel. Försökte använda kläderna men fick tvätta igenom dom så jag inte skulle nysa ihjäl mig. 😅

Någon enstaka gardin har också kommit upp direkt utan någon förtvättning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp