Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

  • Ja, jag tvättar i regel alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 64 25,8%
  • Nja, jag tvättar vissa men inte alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 98 39,5%
  • Nej, jag tvättar i regel aldrig nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 86 34,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    248
Köper väldigt sällan kläder men tvättar dem alltid innan användning oavsett om de är second hand eller inte, förutom kostymer (som ju inte kan tvättas) och måttbeställda svensktillverkade plagg (som jag friskt antar är tvättade eller tillverkade av obehandlade textilier).
 
Intressant att ni ändå är så pass många som tvättar allt!

Ni som tvättar allt - är det mest för att undvika "akuta" reaktioner som ni tvättar eller är det för att undvika ev. negativa effekter i framtiden?
 
Jag tvättar oftast inte byxor och ytterkläder.
Annars åker allt i tvätten.

Jag har tvättmedel utan lukt och är känslig för det. Bara tanken på att någon har testat kläderna innan får mig att vilja tvätta det.
Har också sett för många inslag "så här görs kläder" och vill därför tvätta.
 
Intressant att ni ändå är så pass många som tvättar allt!

Ni som tvättar allt - är det mest för att undvika "akuta" reaktioner som ni tvättar eller är det för att undvika ev. negativa effekter i framtiden?
Jag tror inte att jag kommer drabbas av något akut, utan vill minska den totala mängd kemikalier jag utsätts för. Tänk typ cocktail-effekter, sånt vill jag undvika.
 
Intressant att ni ändå är så pass många som tvättar allt!

Ni som tvättar allt - är det mest för att undvika "akuta" reaktioner som ni tvättar eller är det för att undvika ev. negativa effekter i framtiden?

Jag är redan överkänslig för mkt av tvättmedel etc och reagerar snabbt med bla kliande utslag om det är något jag inte tål. Har också fått en hyfsad allergisk reaktion när jag gick med en otvättat halsduk på jobb en dag (utslag och lite svårt med andningen) gav sig dock snabbt med antihistamin. Efter det tvättar jag allt.

Iom att jag redan är så känslig så vill jag inte heller öka på problemet och är också därför väldigt försiktig med barnen. Är glad för att ärva och köpa secondhand så jag vet det blivit tvättat mkt redan ^^ ☺️
 
Jag kom att tänka på detta idag när jag handlade kläder. Jag har aldrig haft för vana att tvätta nya kläder, har tyckt att det känts som slöseri som orsakar onödigt slitage. Häromdagen gjorde jag det dock med våra nya sängkläder, efter att ha läst på lite om saken. Det kändes liksom viktigare att göra med något som jag bokstavligen talat kommer att gnida runt på hela kroppen inklusive ansiktet i massor av timmar. Nya byxor, tröjor och dylikt kommer jag nog aldrig att börja tvätta före användning dock.

Hur gör ni?
Aldrig kläder, men alltid sänkläder och handdukar. Jag tycker inte om den oljiga känslan som nya lakan har eller lukten, nya handdukar suger inte upp fukt bra.

Jag tvättade alltid nya kläder när barnet var litet, och var glad för begagnat (mer tvättat mindre risk för rester av vad som) men inte längre.

Kläder har för stor potential att förändras mycket efter tvätt och jag tycker om den nyluddiga känslan som nya kläder har. Tex ylletröjor och ylleklänningar tvättar jag ju överhuvudtaget helst inte alls så då vore det helt galet att tvätta dem innan första användningen.
 
Jag tvättar sängkläder och handdukar vanligtvis. Sängkläder för att de ska bli lite mjukare och goare, handdukar för att jag inte tycker att man blir ordentligt torr av icke-tvättad frotté.

Nu när det är en bebis på gång tvättar vi förvisso upp kläder, men det är för att det mesta antingen är köpt second hand eller arvegods - somligt har legat i närmare fyrtio år, min egen bebistid, och de kan ju behövas fräschas upp efter såpass lång tid liggande... :)
 
Jag blev snarare förvånad att så få tvättar allt.
Tycker inte att jag köper nya kläder så himla ofta så det blir ju en väldigt utdragen kumulativ effekt i så fall. Barn får ju nya kläder oftare och ju mindre de är och snabbare de växer desto fler nya kläder får de, men det avtar ju sedan och blir ju rejält mycket färre. Så ett par plagg om året för mig kan gott få vara nytt om det vill.

Jackor tvättar jag oftast aldrig någonsin under hela deras livstid.
 
Senast ändrad:
Intressant att ni ändå är så pass många som tvättar allt!

Ni som tvättar allt - är det mest för att undvika "akuta" reaktioner som ni tvättar eller är det för att undvika ev. negativa effekter i framtiden?

Absolut inte akut, den risken har jag knappt reflekterat över. Utan för att minska den mängd kemikalier som kroppen utsätts för, och detta är ju lätt åtgärdat.
 
Tvättar aldrig nya saker, särskilt inte om de är förpackade i något (tyvärr oftast plast) vid inköpet. Luktar det så hänger jag hellre ut för vädring en stund, det brukar göra susen. Jag tycker att det känns som slöseri med resurser att tvätta bara för sakens skull.

Och jag som tänker att det faktum att det förpackats i något tex plast är negativt och ökar behovet av att tvätta innan användning :p

För sakens (tvättens) skulle tvättar jag absolut inte. Är sen generellt snål med tvättande och tvättar bara när behov verkligen finns :)
 
Jag tvättar alla kläder och tyger till barn/bebis, förutom ytterkläder. Mina egna tvättar jag aldrig innan första användning. Sängkläder har jag tänkt att jag ska börja tvätta innan första användning men jag köper extremt sällan nya sådana.
 
Jag brukar tvätta sängkläder och liknande men dålig på annat.
Men... då använder jag mest kläderna när jag inte är nyduschad för kortare utflykter och tvättar rätt snart ändå. Känns inte som lika mycket slöseri som när man tvättar dom direkt :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp