Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

Tvättar du nya textilprodukter innan användning?

  • Ja, jag tvättar i regel alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 64 25,8%
  • Nja, jag tvättar vissa men inte alla nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 98 39,5%
  • Nej, jag tvättar i regel aldrig nya textilprodukter innan jag använder dem första gången

    Röster: 86 34,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    248
Sängkläder brukar jag tvätta innan användning så känns de lite mjukare.
Kläder är sällan jag tvättar innan jag använder, har väl hänt någon enstaka gång.
 
Jag kom att tänka på detta idag när jag handlade kläder. Jag har aldrig haft för vana att tvätta nya kläder, har tyckt att det känts som slöseri som orsakar onödigt slitage. Häromdagen gjorde jag det dock med våra nya sängkläder, efter att ha läst på lite om saken. Det kändes liksom viktigare att göra med något som jag bokstavligen talat kommer att gnida runt på hela kroppen inklusive ansiktet i massor av timmar. Nya byxor, tröjor och dylikt kommer jag nog aldrig att börja tvätta före användning dock.

Hur gör ni?

Inte typ jeans och tjocktröjor men alla andra kläder direkt mot kroppen absolut. Tycker de flesta kläder känns riktigt läskiga och man får ju något skit på händerna. Sängkläder absolut! Och handdukar osv.

Inte gardiner, dukar mm.
 
Jag röstade att jag tvättar vissa kläder.
Jag tvättar allt som är i kontakt med huden. Det innebär att jag inte tvättar ytterkläder eller mellanlager typ koftor.

Ungefär samma här. Typ sängkläder och handdukar tvättar jag alltid, utan undantag. Mycket av de kläder jag köper också, men jag är nog mindre noga med vissa plagg.
 
Intressant att ni ändå är så pass många som tvättar allt!

Ni som tvättar allt - är det mest för att undvika "akuta" reaktioner som ni tvättar eller är det för att undvika ev. negativa effekter i framtiden?
Både och, har som sagt varit med om ganska trist akut reaktion av ett par strumpor, men klart att jag tänker långsiktigt också.
 
Tycker de flesta kläder känns riktigt läskiga och man får ju något skit på händerna.

Alltså det har säkert hänt att jag inte uppskattat nått visst tyg/tygblandning av något slag, men läskigt? Vad menar du med skit på händerna? Köper in nya klädesplagg titt som tätt men har nog aldrig upplevt att jag skulle bli skitig om händerna när jag håller på med dem. :confused:
 
Tvättar allt innan användning, trodde alla gjorde det. Tvättar även jackor för många har en hög krage som kommer upp i ansiktet. Tvättar dels pga vad för kemikalier tyget kan vara behandlat med, och dels för att alla som har hanterat det innan det hamnat hos mig kanske inte direkt haft nytvättade händer 😅. En tvätt extra känns inte direkt som det sliter på kläderna, de kommer ju tvättas många gånger under sin livstid. Och onödigt är det inte heller, jag tror inte Kemikalieinspektionen skulle rekommendera tvätt av nya kläder om det inte fanns skäl för det.

Lakan trodde jag definitivt ingen gick och la sig i otvättade O_o.
 
Alltså det har säkert hänt att jag inte uppskattat nått visst tyg/tygblandning av något slag, men läskigt? Vad menar du med skit på händerna? Köper in nya klädesplagg titt som tätt men har nog aldrig upplevt att jag skulle bli skitig om händerna när jag håller på med dem. :confused:

Det var någon mer i tråden som nämnde hur skitiga händerna blir av att hantera nya kläder i butik, jag har samma erfarenhet.
 
jag tvättar alltid sängkläder och handdukar innan användning, resonerar som du att de ska jag ändå ha allra närmst kroppen och ansiktet. När det gäller annan textil går jag lite på känsla. Luktar det väldigt kemiskt kanske jag tvättar nya kläder, men oftast inte. Om jag köper second hand tvättar jag alltid innan jag använder. Ibland också om jag köper en pläd/prydnadskudde som legat i butik och som det är stor risk att andra plockat i. Har lite bacillskräck 😄
 
Jag kom att tänka på detta idag när jag handlade kläder. Jag har aldrig haft för vana att tvätta nya kläder, har tyckt att det känts som slöseri som orsakar onödigt slitage. Häromdagen gjorde jag det dock med våra nya sängkläder, efter att ha läst på lite om saken. Det kändes liksom viktigare att göra med något som jag bokstavligen talat kommer att gnida runt på hela kroppen inklusive ansiktet i massor av timmar. Nya byxor, tröjor och dylikt kommer jag nog aldrig att börja tvätta före användning dock.

Hur gör ni?
Jag syr det mesta själv men tvättar alla tyger innan jag syr
 
Efter att ha fått allergisk reaktion av ett par otvättade nya byxor tvättar jag numera det mesta för att undvika det. Inte kul med röda kliande utslag över i princip hela de delarna av kroppen som byxorna haft kontakt med efter max 2 timmars användning :cry: Tillverkaren hävdade att det inte var något fel på byxorna trots att jag aldrig fått någon sådan reaktion innan och gav ingen kompensation.
 
jag tvättar alltid sängkläder och handdukar innan användning, resonerar som du att de ska jag ändå ha allra närmst kroppen och ansiktet. När det gäller annan textil går jag lite på känsla. Luktar det väldigt kemiskt kanske jag tvättar nya kläder, men oftast inte. Om jag köper second hand tvättar jag alltid innan jag använder. Ibland också om jag köper en pläd/prydnadskudde som legat i butik och som det är stor risk att andra plockat i. Har lite bacillskräck 😄
Lite så tänker jag också. En del kläder luktar ju verkligen blörk när man får hem dem och då är det klart man tvättar dem. Jag handlar helt och hållet kläder på nätet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp