S

Snowfox

vet någon här varför katter ibland tvättar en på armen? Min ena gör det ibland då hon sitter i knä och jag kliar henne. Är det brist på järn? Ett sätt att visa att hon tycker om mej? :confused:
 
Hon tycker om dig :)! Katter kan tvätta varann på olika sätt, när det görs på ett tillgivet sätt är det kompistvätt.

mandalaki
 
Hej!

Jag fick detta svar från uppfödaren till vår birmakattunge som gärna slickar på både armar och ben.

-Att han slickar på er är att ni smakar salt och så är han tutte sugen. Han har kanske lagt av med att försöka tutta på er, men "slickningarna" som kan bli väldigt intensiva är tutte sug. :banana:
 
Katten vill liksom smaka hur just du smakar så att den vet att det är du, hundar brukar ju lukta på en för att veta vem man är.
 
Snuttar!

Kan ju fortsätta på den här tråden istället för att skriva en ny!

Vi har tre kattungar hemma, två på 14 veckor och en på 16v.
Vi fick dom när dom små var 10 veckor och den äldre 12 (vet att det var lite tidigt för de små men vi hade inget annat val). Nu är det så att en av dom små har börjat snutta på oss (vi är tre som bor i lägenheten men han snuttar helst på mig) för nån vecka sen.. har hört att katter som tagits för tidigt från mamman kan börja snutta, men han började för nån vecka sen, har alltså inte gjort det från början.. I början snuttade han bara på kusinen (den två veckor äldre katten) men nu ska han snutta på mig så fort han är trött.. helst på fingrarna..

För mig spelar det väl ingen större roll, men är det farligt? det låter väldigt mkt när han snuttar, nästan som om han drar in luft, är det farligt? (tänker på t.ex. krubbitning hos hästar). Ska jag knuffa bort honom när han snuttar (typ så som kattmammor gör när hon får dom att sluta dia)? Eller är det ingen större fara?


Tack på förhand // Karin
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
697
Senast: McFlurry
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp