Tvätten blir inte ren

TantAgda

Trådstartare
7E96CBCF-AA72-44F6-BFF7-E28EC5578615.jpeg


Den här fd vita handduken är nytvättad. Använd som duschhandduk 3-4gånger.

Någon som kan förklara för mej varför den är smutsigare när den kommer ur tvättmaskinen än när jag la in den? Har nämligen svårt att se att jag var så skitig som handduken antyder när jag precis duschat.

Det här är ett återkommande problem för mej och undrar om nån har nåt bra tips?

Bakgrund:
Egen brunn med mycket metall i vattnet dock har jag levt under dom premisserna i mer än 10 år men på några olika ställen, med det här vattnet i snart 2 år.
Relativt ny tvättmaskin -ca 1 år gammal.
Rengjord med för ändamålet rätt rengöringsmedel mm för ett par månader sedan.
Använder flytande vittvättmedel och Vanisch Oxi action crystal Write.

Under de 10 år jag har levt med egen brunn har det aldrig varit såhär illa. Nog för att vita lakan, underkläder mm blir gråbrundassiga efter flera tvättar, det kan jag leva med. Men att handduken (har även ett lakan som ser ut som den) ser ut såhär, det är ju rent äckligt 🤢

Hjäääääälp!!
 
Märkligt! Du kan nog rädda dem genom att bleka dem, men det kommer ju bara att hända igen om det är något fel annars.
Det är ju två olika plagg av olika material (antar jag) så det borde ju inte vara något fel på plaggen iallafall.
 
Visa bifogad fil 53732

Den här fd vita handduken är nytvättad. Använd som duschhandduk 3-4gånger.

Någon som kan förklara för mej varför den är smutsigare när den kommer ur tvättmaskinen än när jag la in den? Har nämligen svårt att se att jag var så skitig som handduken antyder när jag precis duschat.

Det här är ett återkommande problem för mej och undrar om nån har nåt bra tips?

Bakgrund:
Egen brunn med mycket metall i vattnet dock har jag levt under dom premisserna i mer än 10 år men på några olika ställen, med det här vattnet i snart 2 år.
Relativt ny tvättmaskin -ca 1 år gammal.
Rengjord med för ändamålet rätt rengöringsmedel mm för ett par månader sedan.
Använder flytande vittvättmedel och Vanisch Oxi action crystal Write.

Under de 10 år jag har levt med egen brunn har det aldrig varit såhär illa. Nog för att vita lakan, underkläder mm blir gråbrundassiga efter flera tvättar, det kan jag leva med. Men att handduken (har även ett lakan som ser ut som den) ser ut såhär, det är ju rent äckligt 🤢

Hjäääääälp!!
Borrad eller grävd brunn?

Jag hart numera en borrad brunnoch det ansamlas järn eftersom jag inte använder så mycket då jag lever ensam.
Löser problemet genom att spola ur vatten tills det sinar. Det sista vattnet är kaffefärgat (uäck) men sedan är vattnet rent och gott igen.

Även grävda brunnar kan behöva tömmas ibland. Speciellt om det är en bra brunn och man inte använder så mycekt.
(själv löste jag det problemet genom att glömma stänga av vattnet till badkaren i hagarna med jämna mellanrum... ähum)
 
Borrad eller grävd brunn?

Jag hart numera en borrad brunnoch det ansamlas järn eftersom jag inte använder så mycket då jag lever ensam.
Löser problemet genom att spola ur vatten tills det sinar. Det sista vattnet är kaffefärgat (uäck) men sedan är vattnet rent och gott igen.

Även grävda brunnar kan behöva tömmas ibland. Speciellt om det är en bra brunn och man inte använder så mycekt.
(själv löste jag det problemet genom att glömma stänga av vattnet till badkaren i hagarna med jämna mellanrum... ähum)

Tror den är grävd men vi har väldigt bra tillförsel då vi mer eller mindre bor på grundvattennivå. Finns ett hål i källaren där grundvattnet går upp och där måste vi sen i vintras ha en pump som pumpar ur när det blir för mycket annars har vi vatten i hela källaren..

Vi är bara 2 personer och hushåller med vattnet. Vattnar tex bara med regnvatten men jag kanske får sluta med det och vattna på ur brunnen 😆
 
Tror den är grävd men vi har väldigt bra tillförsel då vi mer eller mindre bor på grundvattennivå. Finns ett hål i källaren där grundvattnet går upp och där måste vi sen i vintras ha en pump som pumpar ur när det blir för mycket annars har vi vatten i hela källaren..

Vi är bara 2 personer och hushåller med vattnet. Vattnar tex bara med regnvatten men jag kanske får sluta med det och vattna på ur brunnen 😆
Det skulle kanske vara bra att ta ett vattenprov så du ser om det finns något skumt i vattnet?
 
Tror den är grävd men vi har väldigt bra tillförsel då vi mer eller mindre bor på grundvattennivå. Finns ett hål i källaren där grundvattnet går upp och där måste vi sen i vintras ha en pump som pumpar ur när det blir för mycket annars har vi vatten i hela källaren..

Vi är bara 2 personer och hushåller med vattnet. Vattnar tex bara med regnvatten men jag kanske får sluta med det och vattna på ur brunnen 😆
Det är ju värt ett försök. Billigare än att börja köpa gejor eller klla på reparatör.
Bara vrida på kranen och låta det rinna.

Om du tror att ni har en grävd brunn så kanske det är idé att lyfta locket och kolla ner med en stark lampa?
Brunnar behöver underhållas. Kanske till och med länspumpas och spolas rena. Förr kalkade man dessutom brunnen för att hålla den riktigt fräsch.

Det finns gott om råd om du googlar. T.ex.
https://www.kungalv.se/Bygga--bo--miljo/vatten-och-avlopp/enskilt-vatten/egen-brunn/
 
Min granne brukar fråga om vatten till sin jacuzzi en gång om året, helt perfekt för då töms brunnen. Hon delar brunn med en annan granne och jag är ensam på min och det är dessutom bättre vattentillförsel på min.

jag läste nånstans att man släppte ner en åli brunnarna förr.
 
Det skulle kanske vara bra att ta ett vattenprov så du ser om det finns något skumt i vattnet?

Det togs vattenprov i samband med att vi köpte gården för knappt 2 år sedan och då var det ok men med mycket metaller i.
kanske kan va en idé att göra det igen iofs..
 
Det är ju värt ett försök. Billigare än att börja köpa gejor eller klla på reparatör.
Bara vrida på kranen och låta det rinna.

Om du tror att ni har en grävd brunn så kanske det är idé att lyfta locket och kolla ner med en stark lampa?
Brunnar behöver underhållas. Kanske till och med länspumpas och spolas rena. Förr kalkade man dessutom brunnen för att hålla den riktigt fräsch.

Det finns gott om råd om du googlar. T.ex.
https://www.kungalv.se/Bygga--bo--miljo/vatten-och-avlopp/enskilt-vatten/egen-brunn/

När du nämner tömma brunnen så vill jag minnas att förra ägaren försökte med det i samband med någon typ av förbättringsarbete. Det gick inte, alldeles för bra tillförsel..
Ska kika på länken!
 
När du nämner tömma brunnen så vill jag minnas att förra ägaren försökte med det i samband med någon typ av förbättringsarbete. Det gick inte, alldeles för bra tillförsel..
Ska kika på länken!
Då kanske det är läge att låna en bättre pump och länspumpa?
 
Vi har väldigt mycket järn i vårt vatten (borrad brunn), syns inte alltid direkt man spolar upp i t.ex. vattenkokare, men vid uppvärmning fäller det ut och vattnet blir brunt. Vi har ett filter i flera steg installerat men måste ändå ha bomullsfilter med kol "närmast hydroforen" för att allt inte ska smaka Dracula.

Men det känns tydligt på vårt vatten, det verkligen LUKTAR metall när filtret börjar bli igensatt. Ändå har jag inte varit med om att det färgat vittvätten. Det färgade någon plastbytta i diskmaskinen dock. Nu kör jag inte vittvätt så ofta, så jag kanske har haft tur bara. Men jag skulle ändå satt en peng på järnet om ni har mycket sådant.

VI har mest problem på sommaren, så jag gissar att det även fäller från våra rör på väg in till huset efter filtret, då förre ägaren inte hade något sådant eller brydde sig om att "det kom lite grus i kaffebryggaren ibland" som han uttryckte det. :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp