Tvätten luktar illa

aiquen

Trådstartare
Jag har märkt att ibland luktar min tvätt illa - efter att jag har tvättat den. Speciellt när jag kör på kortprogram (som egentligen inte är något riktigt kortprogram utan fintvätt 30 grader) men även andra program. Det är alla möjliga kläder, d.v.s. inte samma plagg, och jag använder samma tvättmedel som jag "alltid" har gjort. Inget sköljmedel. Det enda som är nytt, för mig, är tvättmaskinen, p.g.a. att jag är relativt nyinflyttad i lägenheten.

Två gånger har jag kört en tom 90 graders-tvätt med ättika och ibland har jag haft ättika i sköljvattnet även när jag har tvättat som vanligt. Då luktar kläderna förvisso ingenting, men jag vill ju inte behöva hålla på och använda ättika jämt när jag tvättar.

Så, frågan lyder, är det här någonting jag "kan" felanmäla till hyresvärden? Alltså jag fattar ju att jag kan, men jag är rädd för att framstå som typ dum i huvudet. Maskinen fungerar ju (men har gissningsvis tolv år på nacken, om den är sedan huset byggdes; den är i alla fall inte ultramodern). Räknas det här som ett fel, liksom?

Finns det några andra huskurer än ättika jag kan prova för att själv få bukt med problemet?
 
@aiquen: Tvättar man ofta på för låga temperaturer blir tvättmaskinen en perfekt petriskål för bakterier att växa i vilket ger lukten :yuck: Tyvärr propageras det för att man ska vara miljövänlig och tvätta kallare och då blir det så här. Man behöver inte använda höga temperaturer jämt men iaf regelbundet.

Behöver jag göra en ordentlig rengöring av maskinen kör jag den först på ett 90-program och kör sedan en klorin-tvätt (tex duschdraperiet) i 40 (varmare ska man inte köra klorin). Annars försöker jag "underhålla" den genom att köra sängkläderna i 60, då ska det mycket till innan det luktar illa. Viktigt är också att hänga tvätten på en gång så den inte hinner börja surna.
 
Det är inte vattnet då?
Vi har hårt vatten och tycker ibland att handdukarna luktar konstigt..

Jaa, det har jag inte tänkt på. Jag tror dock inte att vattnet här är särskilt hårt alls, om det har just med hårdhet att göra.

@aiquen: Tvättar man ofta på för låga temperaturer blir tvättmaskinen en perfekt petriskål för bakterier att växa i vilket ger lukten :yuck: Tyvärr propageras det för att man ska vara miljövänlig och tvätta kallare och då blir det så här. Man behöver inte använda höga temperaturer jämt men iaf regelbundet.

Behöver jag göra en ordentlig rengöring av maskinen kör jag den först på ett 90-program och kör sedan en klorin-tvätt (tex duschdraperiet) i 40 (varmare ska man inte köra klorin). Annars försöker jag "underhålla" den genom att köra sängkläderna i 60, då ska det mycket till innan det luktar illa. Viktigt är också att hänga tvätten på en gång så den inte hinner börja surna.

Jo, det kan jag ju förstå. Men det är inte alls alla gånger jag kör kortprogram/på låg temperatur. Handdukar och sängkläder t.ex. kör jag alltid i 60 grader och vanliga kläder normalt/vid full maskin på 40 grader (varje vecka på båda). Så det borde väl inte vara något problem att köra någon fintvätt med ett fåtal klädesplagg däremellan? I så fall tycker jag att maskinen är bra kinkig! :meh:

Och jag hänger förstås upp kläderna med en gång tvättmaskinen när är klar och lämnar alltid tvättmaskinsluckan öppen så att maskinen får torka (brukar även torka av vid gummilisten så att det inte samlas en massa vatten där).

Jag kanske får testa klorin (är beredd att testa typ vad som helst).
 
Jaa, det har jag inte tänkt på. Jag tror dock inte att vattnet här är särskilt hårt alls, om det har just med hårdhet att göra.



Jo, det kan jag ju förstå. Men det är inte alls alla gånger jag kör kortprogram/på låg temperatur. Handdukar och sängkläder t.ex. kör jag alltid i 60 grader och vanliga kläder normalt/vid full maskin på 40 grader (varje vecka på båda). Så det borde väl inte vara något problem att köra någon fintvätt med ett fåtal klädesplagg däremellan? I så fall tycker jag att maskinen är bra kinkig! :meh:

Och jag hänger förstås upp kläderna med en gång tvättmaskinen när är klar och lämnar alltid tvättmaskinsluckan öppen så att maskinen får torka (brukar även torka av vid gummilisten så att det inte samlas en massa vatten där).

Jag kanske får testa klorin (är beredd att testa typ vad som helst).

Testa att göra en sådan där storrengöring som jag tipsade om, det borde få bort lukten. Jag kör som sagt 60 grader bara när jag kör sängkläder och det är ju inte så ofta. Mellan de gångerna kör jag mycket 30 eftersom jag har rätt mycket sidenkläder och det funkar utmärkt.

Sedan är det ju en gammal maskin så det kan ju vara att det är så ingrott att det inte hjälper med en rejäl rengöring.
 
Vi har en ny och modern maskin. Den brukar rätt ofta påpeka att det är dags att köra ett hygienprogram, dvs köra en maskin i minst 90 grader. Brukar passa på att tvätta handdukarna i 90 då.

Nu används vår maskin ofta (minst en tvätt per dag) och då får jag upp hygienpåminnelsen ca var 14 dag.
 
Jag har egen brunn och därmed är mitt vatten antagligen av rätt skiftande kvalitet..

Har inte haft några större bekymmer med min tvättmaskin men har det däremot med diskmaskinen. Båda är rätt nya.

Det finns tabletter att köpa både för disk och tvätt. Man kör maskinen tom, med bara tabletten i. Har inte testat tvätt-tabletterna men de för diskmaskin är riktigt bra.
 
Jag har egen brunn och därmed är mitt vatten antagligen av rätt skiftande kvalitet..

Har inte haft några större bekymmer med min tvättmaskin men har det däremot med diskmaskinen. Båda är rätt nya.

Det finns tabletter att köpa både för disk och tvätt. Man kör maskinen tom, med bara tabletten i. Har inte testat tvätt-tabletterna men de för diskmaskin är riktigt bra.

De för tvättmaskinen är jag inte så imponerad av, det funkar bättre med klorin och är billigare.
 
Vi har hårt vatten (14 dH) och när jag använde flytande tvättmedel med parfym fick tvätten en lukt som inte var så trevlig. Det försvann när jag bytte till pulvertvättmedel som dessutom är parfymfritt. Vet inte om det var parfymen eller tvättmedlet som orsakade lukten.
Läste någonstans att till hårt vatten passar pulvertvättmedel bäst, men vet inte varför.
 
Slår också ett slag för att dra ut behållaren för tvättmedel och kolla bakom den samt göra den den. Vi har ett filter på framsidan på vår tvättmaskin, när det kloggar igen av hundpäls luktar det inte hallontårta direkt :yuck:
 
@aiquen: Tvättar man ofta på för låga temperaturer blir tvättmaskinen en perfekt petriskål för bakterier att växa i vilket ger lukten :yuck: Tyvärr propageras det för att man ska vara miljövänlig och tvätta kallare och då blir det så här. Man behöver inte använda höga temperaturer jämt men iaf regelbundet.
Instämmer helt!
Vi tvättar ofta lakan och handdukar i 90 grader för att hålla tvättmaskinen fräsch.
Sen - kom ihåg att lämna luckan öppen när tvätten är urplockad! Stänger man luckan så blir det otrevlig, fuktig och instängd miljö därinne och det skapar också dålig lukt.
 
Tack för alla svar!

För att sammanfatta lite så är allt "synligt" väl rengjort (som bakom tvättmedelsfacket etc.), jag använder pulverttvättmedel och är som sagt noga med att ha luckan öppen.

Men - körde en maskin med klorin i dag. Tyckte inte att jag tog i så värst, men alltså hela badrummet stinker klor. :angel: Vågar jag köra en vanlig tvätt i morgon, med tvättmedel och kläder? Försvinner lukten? Jag körde en extra sköljning så det borde väl inte vara något klorin kvar i alla fall?
 
Tack för alla svar!

För att sammanfatta lite så är allt "synligt" väl rengjort (som bakom tvättmedelsfacket etc.), jag använder pulverttvättmedel och är som sagt noga med att ha luckan öppen.

Men - körde en maskin med klorin i dag. Tyckte inte att jag tog i så värst, men alltså hela badrummet stinker klor. :angel: Vågar jag köra en vanlig tvätt i morgon, med tvättmedel och kläder? Försvinner lukten? Jag körde en extra sköljning så det borde väl inte vara något klorin kvar i alla fall?
Kör en vittvätt imorgon så är du ganska safe!

Mvh Miks
 
@aiquen Du har fått en hel hög med bra tips men jag vill bara påminna om att även städa av tätningslisten ordentligt vid luckan. ( den lilla kanten/vecket kan bli såå äcklig :yuck:)

En tandborste eller diskborste är bra hjälpmedel om man behöver få loss intorkat tvättmedel mm.
Jag brukar hälla varmt (!) vatten i tvättmedelsfacket efteråt innan jag kör maskinen tom.

Dubbla engångshandskar eller diskhandskar brukar jag använda när jag ska städa rent innan användning för att skydda huden och slippa lukt.
(tråkiga grannar som inte sköter tvättstugan så bra)

Ättikssprit eller citronsyra är bra, kan vara värt att använda ett par gånger på kort tid (såg du ej vill ha det jämt)

Har för mig också (osäker här men någonstans bak i minnet?!?) att det rekommenderas att byta tvättmedel ibland då innehållet är olika och kan motverka problem?
(någon som kan bekräfta/dementera?)
 
@aiquen Du har fått en hel hög med bra tips men jag vill bara påminna om att även städa av tätningslisten ordentligt vid luckan. ( den lilla kanten/vecket kan bli såå äcklig :yuck:)

En tandborste eller diskborste är bra hjälpmedel om man behöver få loss intorkat tvättmedel mm.
Jag brukar hälla varmt (!) vatten i tvättmedelsfacket efteråt innan jag kör maskinen tom.

Dubbla engångshandskar eller diskhandskar brukar jag använda när jag ska städa rent innan användning för att skydda huden och slippa lukt.
(tråkiga grannar som inte sköter tvättstugan så bra)

Ättikssprit eller citronsyra är bra, kan vara värt att använda ett par gånger på kort tid (såg du ej vill ha det jämt)

Har för mig också (osäker här men någonstans bak i minnet?!?) att det rekommenderas att byta tvättmedel ibland då innehållet är olika och kan motverka problem?
(någon som kan bekräfta/dementera?)
Har en vän som suger upp kvarvarande vatten i bälgen med en gammal spruta för att verkligen få upp allt vatten.
Bra tips tyckte jag.
Visserligen är han bortrest en del och blir vattnet liggande där några dagar så är det ju sämre än om maskinen går varje/varannan dag, men ändå.....
 
vår tvätt luktade äckligt också. skaffade tvättmaskinsrengöringstabletter (typ 50 kr för 2 har jag för mig) och övertalade sambon att börja ha luckan öppen "jämt" och att sluta med sköljmedel, i alla fall sorten vi använde ger enorma buildups och det verkar skitäckligt.

tabletterna tog lukten effektivt och vi har inte haft problem med tråkig bilukt sedan dess, typ 2 år sen.
 
Får jag låna tråden lite?

Jag har problem med att all min mörka tvätt luktar surt (kläder som körs i 40 grader). Det började efter att jag någon gång glömde den färdiga tvätten ett par timmar.

Efter att ha googlat om problemet körde jag en period med att jag hällde i en halv till en deciliter ättika i varje mörk tvätt och gjorde så i två veckors tid, men helt utan effekt. Min vittvätt luktar ingenting. Jag kör maskinen ibland på 90 grader ca 1 gång i månadn i alla fall). Använder sköljmedel. Vågar inte köra den mörka tvätten i 60 grader, är rädd kläderna krymper.

Vad kan jag mer göra? Avskyr den där sura lukten som dessutom blir starkare när man blir varm.
 
Får jag låna tråden lite?

Jag har problem med att all min mörka tvätt luktar surt (kläder som körs i 40 grader). Det började efter att jag någon gång glömde den färdiga tvätten ett par timmar.

Efter att ha googlat om problemet körde jag en period med att jag hällde i en halv till en deciliter ättika i varje mörk tvätt och gjorde så i två veckors tid, men helt utan effekt. Min vittvätt luktar ingenting. Jag kör maskinen ibland på 90 grader ca 1 gång i månadn i alla fall). Använder sköljmedel. Vågar inte köra den mörka tvätten i 60 grader, är rädd kläderna krymper.

Vad kan jag mer göra? Avskyr den där sura lukten som dessutom blir starkare när man blir varm.
Använd starkt parfymerat sköljmedel och döda doften :D

Eller så testar du att tvätta i 60 grader. Väldigt många plagg är undermärkta och klarar högre temp än det står i plaggen. Undantaget ull då förstås.....
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Zacci
·
Kläder & Bli fin Jag har en tröja som luktar illa efter tvätt. Den stinker. Inga andra kläder som kördes i samma tvätt luktar inte illa. Det är...
Svar
17
· Visningar
1 847
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
5 947
Senast: Riru
·
Äldre Här på buke brukar man ju kunna få hjälp med allt, så jag testar :bow: Har köpt hus och en lite äldre välanvänd men fullt fungerande...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp