Tvätten luktar illa

Får jag låna tråden lite?

Jag har problem med att all min mörka tvätt luktar surt (kläder som körs i 40 grader). Det började efter att jag någon gång glömde den färdiga tvätten ett par timmar.

Efter att ha googlat om problemet körde jag en period med att jag hällde i en halv till en deciliter ättika i varje mörk tvätt och gjorde så i två veckors tid, men helt utan effekt. Min vittvätt luktar ingenting. Jag kör maskinen ibland på 90 grader ca 1 gång i månadn i alla fall). Använder sköljmedel. Vågar inte köra den mörka tvätten i 60 grader, är rädd kläderna krymper.

Vad kan jag mer göra? Avskyr den där sura lukten som dessutom blir starkare när man blir varm.
Läge att testa detta?
http://www.expressen.se/leva-och-bo/inredning/badrum/gor-ren-tvattmaskinen-med-ett-enkelt-knep/
 
Jag köper citronsyra på storpack och mellan jämna mellanrum kör jag en tom 90-tvätt med 1 dl citronsyra istället för tvättmedel. Lägger det i tvättmedelsfacket och kör vanligt 90-program.

Enkelt sätt att göra rent tvättmaskinen - får bort både unken lukt och kalkavlagringar. Ovanstående är ett tips jag fått från en tvättmaskinsreparatör. När man ser på glasluckan att det börjar komma lite avlagringar då är det dags att köra maskinen med citronsyra.

/Lizzie
 
Jag köper citronsyra på storpack och mellan jämna mellanrum kör jag en tom 90-tvätt med 1 dl citronsyra istället för tvättmedel. Lägger det i tvättmedelsfacket och kör vanligt 90-program.

Enkelt sätt att göra rent tvättmaskinen - får bort både unken lukt och kalkavlagringar. Ovanstående är ett tips jag fått från en tvättmaskinsreparatör. När man ser på glasluckan att det börjar komma lite avlagringar då är det dags att köra maskinen med citronsyra.

/Lizzie
Var hittar du storpacken och hur stor är en storpack?
 
Men beror det verkligen på maskinen? Min vittvätt luktar ingenting (även när jag råkar glömma den ett tag och den går också i 40 grader). Jag har också två tvättmaskiner varav den ena är mindre än 1 år gammal och min mörka tvätt har luktat längre än så.

Jag försöker att även torka tvätten så snart det går (torkskåp).
 
Men beror det verkligen på maskinen? Min vittvätt luktar ingenting (även när jag råkar glömma den ett tag och den går också i 40 grader). Jag har också två tvättmaskiner varav den ena är mindre än 1 år gammal och min mörka tvätt har luktat längre än så.

Jag försöker att även torka tvätten så snart det går (torkskåp).

Vad är det för typ av kläder? Jag hade problem med ett par mörka jeans för många år sedan. All tvätt som tvättades ihop med dem luktade skumt. Jag kom fram till att det var just jeansen genom att tvätta klädesplaggen separat. Jag gissar att det kan ha berott på infärgningen på jeansen men vet ju inte säkert. De jeansen blödde alltid färg när de var blöta men om det hade någon betydelse vet jag inte.
 
Får jag låna tråden lite?

Jag har problem med att all min mörka tvätt luktar surt (kläder som körs i 40 grader). Det började efter att jag någon gång glömde den färdiga tvätten ett par timmar.

Efter att ha googlat om problemet körde jag en period med att jag hällde i en halv till en deciliter ättika i varje mörk tvätt och gjorde så i två veckors tid, men helt utan effekt. Min vittvätt luktar ingenting. Jag kör maskinen ibland på 90 grader ca 1 gång i månadn i alla fall). Använder sköljmedel. Vågar inte köra den mörka tvätten i 60 grader, är rädd kläderna krymper.

Vad kan jag mer göra? Avskyr den där sura lukten som dessutom blir starkare när man blir varm.
När det luktar illa om tvätten hos oss är det just den mörka tvätten vi får problem med!

Vi kör ättikssprit på all mörk tvätt i typ en månad när det händer. Då brukar det bli bättre. Sen vet jag att jag någon gång lagt vissa plagg i blöt i ättikssprit innan jag tvättat.

När det varit som värst har jag lagt en full tvättboll med ättikssprit i maskinen. Det går åt mycket ibland!

Sen är a och o för vår del att kläderna behöver torka snabbt. Vi köpte en lufttorkare och då blev det bättre. Men du har ju torkskåp så det borde ju lösa torkproblemet iaf!

Mvh Miks
 
Jag har i stället problem på ett annat sätt med mörka tvätten...
Det blir liksom som vita områden/streck/fläckar.
Jag vill ju tro att det är all vår kalk som fälls ut/syns på något vis.

Tips? Någon som varit med om liknande?
Kanske ska våga tvätta en maskin I 60 grader i och för sig och se. Det sker dock inte varje gang men vet inte om kalkhalten kan variera något i och med att det är borrad brunn.
Jag brukar använda flytande tvättmedel men har upplevt att det är minst lika illa med pulver.
 
När det luktar illa om tvätten hos oss är det just den mörka tvätten vi får problem med!

Vi kör ättikssprit på all mörk tvätt i typ en månad när det händer. Då brukar det bli bättre. Sen vet jag att jag någon gång lagt vissa plagg i blöt i ättikssprit innan jag tvättat.

När det varit som värst har jag lagt en full tvättboll med ättikssprit i maskinen. Det går åt mycket ibland!

Sen är a och o för vår del att kläderna behöver torka snabbt. Vi köpte en lufttorkare och då blev det bättre. Men du har ju torkskåp så det borde ju lösa torkproblemet iaf!

Mvh Miks
Intressant, jag kanske får hålla ut längre med ättikan och även ta mer. Var får man tag i en tvättboll?

Jag har också konstaterat det där med torkningen. Vit tvätt låter jag ofta självtorka i öppet torkskåp, men den mörka tvätten försöker jag hänga direkt och sedan köra extra länge i torkskåpet. Gör jag inte så blir lukten helt klart värre!
 
Jag har i stället problem på ett annat sätt med mörka tvätten...
Det blir liksom som vita områden/streck/fläckar.
Jag vill ju tro att det är all vår kalk som fälls ut/syns på något vis.

Tips? Någon som varit med om liknande?
Kanske ska våga tvätta en maskin I 60 grader i och för sig och se. Det sker dock inte varje gang men vet inte om kalkhalten kan variera något i och med att det är borrad brunn.
Jag brukar använda flytande tvättmedel men har upplevt att det är minst lika illa med pulver.

De gånger jag fått randig tvätt är när jag fyllt maskinen för mycket, men det kanske inte är samma problem?
 
Tack igen för alla svar! Ser att det visst inte bara är jag som har problem. :p

Men visste inte ens att det finns särskild maskinrengöring; ska komma ihåg det (och citronsyra!). För tillfället verkar problemet i alla fall vara löst för min del. Klorin-tvätten gjorde nog vad den skulle. :)
 
Intressant, jag kanske får hålla ut längre med ättikan och även ta mer. Var får man tag i en tvättboll?

Jag har också konstaterat det där med torkningen. Vit tvätt låter jag ofta självtorka i öppet torkskåp, men den mörka tvätten försöker jag hänga direkt och sedan köra extra länge i torkskåpet. Gör jag inte så blir lukten helt klart värre!
Tvättbollarna brukar jag få med när vi köper tvättmedel. Tror de sitter uppe på tvättmedelsflaskan på det flytande tvättmedlet vi köper. Borde vara Via. Det är alltså en sån där doseringsboll.

Mvh Miks
 
De gånger jag fått randig tvätt är när jag fyllt maskinen för mycket, men det kanske inte är samma problem?
Jag skyller det på att det skaver mot glasluckan och gummilisten runt den, vi har ganska mycket kalk i vattnet så det blivit avlagringar där. Tror jag.
 
De gånger jag fått randig tvätt är när jag fyllt maskinen för mycket, men det kanske inte är samma problem?
Nej, det tror jag inte, vi har en stor maskin (större än genomsnittet) och det är väldigt ofta plats kvar. Men när du säger det ska jag försöka notera hur mkt tvätt jag har i då.
Hmm, hur full är förresten en tvättmaskin när det är så mycket tvätt i som det ska vara som mest?
 
Jag skyller det på att det skaver mot glasluckan och gummilisten runt den, vi har ganska mycket kalk i vattnet så det blivit avlagringar där. Tror jag.
Intressant. Men borde man inte se avlagringarna? Däremot kanske cirkulationen är sämre där i och med gummilisten *funderar*
 
Intressant. Men borde man inte se avlagringarna? Däremot kanske cirkulationen är sämre där i och med gummilisten *funderar*
Man kan ju kalka av maskinen om man orkar :D Kollade glaset nu med en svart socka som ska tvättas och det fanns ganska mycke "grå avlagringar" som jag torkade bort på glaset :o
 
Jag tvättar nästan alltid den mörka tvätten i vanlig grönsåpa. Luktar gott och desdutpm tycket jag att mörka kläder håller sig fräscha längre än med tvättmedel.
 
Tvättbollarna brukar jag få med när vi köper tvättmedel. Tror de sitter uppe på tvättmedelsflaskan på det flytande tvättmedlet vi köper. Borde vara Via. Det är alltså en sån där doseringsboll.

Mvh Miks

Aha, jag använder enbart pulver. Finns det några andra fördelar med flytande tvättmedel?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Zacci
·
Kläder & Bli fin Jag har en tröja som luktar illa efter tvätt. Den stinker. Inga andra kläder som kördes i samma tvätt luktar inte illa. Det är...
Svar
17
· Visningar
1 888
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 022
Senast: Riru
·
Äldre Här på buke brukar man ju kunna få hjälp med allt, så jag testar :bow: Har köpt hus och en lite äldre välanvänd men fullt fungerande...
Svar
7
· Visningar
1 109
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp