Tvätten luktar illa

Nej, det tror jag inte, vi har en stor maskin (större än genomsnittet) och det är väldigt ofta plats kvar. Men när du säger det ska jag försöka notera hur mkt tvätt jag har i då.
Hmm, hur full är förresten en tvättmaskin när det är så mycket tvätt i som det ska vara som mest?

När jag fått så har jag verkligen fyllt maskinen (inte 100% men att det max skulle gå in lite mer tvätt innan den var absolut full). Men jag brukar nog köra 2/3-dels fullt och då sköljer mina maskiner bra.

Men de låter som dina problem har andra orsaker.
 
Aha, jag använder enbart pulver. Finns det några andra fördelar med flytande tvättmedel?
Ingen aning. Jag har fått för mig att vi inte får lika mycket vita streck på den svarta tvätten som ni pratar om ovan. Sen känns det ju som att tvättmedlet går in snabbare i tvätten eftersom det inte behöver lösas upp först men det är antagligen bara ett försäljningstrick!

Mvh Miks
 
Mina tankar går till tvättmedelsdoseringen.

När jag hade gård, jordbruk, stall och små barn plus en man som jobbade med grovarbete - då gick tvättmaskinen varm. Min erfarenhet är att man oftast överdoserar tvättmedel om man går efter tabellen på paketen. Tvätten blir rejält ren med mindre mängd medel och vita ränder undviks helt om man drar ner på mängden medel.

För närvarande använder jag Ocean som jag köper på granngården. Det blir rent. Är billigt och dessutom doserar jag mindre än rekommenderat. Doserar jag enligt anvisning får jag också vita ränder på mörk tvätt. Ränderna finns antagligen där även på den ljusa tvätten men syns inte. Känns sådär.
 
Vi har en ny och modern maskin. Den brukar rätt ofta påpeka att det är dags att köra ett hygienprogram, dvs köra en maskin i minst 90 grader. Brukar passa på att tvätta handdukarna i 90 då.

Nu används vår maskin ofta (minst en tvätt per dag) och då får jag upp hygienpåminnelsen ca var 14 dag.
Nu säger min tvättmaskin ingenting, men har gjort för vana att alltid tvätta handdukar i 90 grader, och jag har inte haft problem med otrevlig lukt nån gång. Ibland kör jag en tom maskin med ättika.

Jag har problem med denna lägenhets diskmaskin, ganska ny, som gärna får en hinna av fett och är allmänt fuktig om man inte sköter den. Vilket inte tidigare hyresgäst gjort, den var helt vidrig när jag flyttade in för ett halvår sen. Dottern höll på att spy, på riktigt, när hon skulle sätta in vår disk första gången i den och jag flinade lite åt henne och tänkte smått för mig själv att "hon är ju inte lite känslig", tills jag kom fram till den själv och fick kväljningar...:wtf: Det tog ett tag att städa ur den.

Den rackarn städas grundligt med jämna mellanrum plus att jag kör med ättika under program samtidigt som disken körs. På så sätt går det att hålla den i (rent) schack.
 
Får jag låna tråden lite?

Jag har problem med att all min mörka tvätt luktar surt (kläder som körs i 40 grader). Det började efter att jag någon gång glömde den färdiga tvätten ett par timmar.

Efter att ha googlat om problemet körde jag en period med att jag hällde i en halv till en deciliter ättika i varje mörk tvätt och gjorde så i två veckors tid, men helt utan effekt. Min vittvätt luktar ingenting. Jag kör maskinen ibland på 90 grader ca 1 gång i månadn i alla fall). Använder sköljmedel. Vågar inte köra den mörka tvätten i 60 grader, är rädd kläderna krymper.

Vad kan jag mer göra? Avskyr den där sura lukten som dessutom blir starkare när man blir varm.

Nu har jag inga bevis för någonting, men sådär tycker jag att gamla kläder kan börja lukta. Och det spelar ingen roll hur mycket de tvättas och sköts, lukten försvinner inte, och japp, den ökar när man blir varm.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
778
Senast: Zacci
·
Kläder & Bli fin Jag har en tröja som luktar illa efter tvätt. Den stinker. Inga andra kläder som kördes i samma tvätt luktar inte illa. Det är...
Svar
17
· Visningar
1 848
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
5 949
Senast: Riru
·
Äldre Här på buke brukar man ju kunna få hjälp med allt, så jag testar :bow: Har köpt hus och en lite äldre välanvänd men fullt fungerande...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp