Tvättmaskin till hästtäcke

RonjaH

Trådstartare
Vi bygger hus och passar på att inreda garaget med en grovtvättstuga för alla häst och hundgrejer.
Dags att köpa in tvättmaskin nu. Har hört både bra oh mindre bra om den klassiska Wascator. Vissa säger det är bättre att köpa en nyare 'vanlig' maskin, men som då tar 9 - 12 kg tvätt.
Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet? Jag har tidigare tvättat täcken i en vanlig 5 kg maskin men upplever att det inte blir riktigt rent.
 
Vi bygger hus och passar på att inreda garaget med en grovtvättstuga för alla häst och hundgrejer.
Dags att köpa in tvättmaskin nu. Har hört både bra oh mindre bra om den klassiska Wascator. Vissa säger det är bättre att köpa en nyare 'vanlig' maskin, men som då tar 9 - 12 kg tvätt.
Någon som vill dela med sig av sin erfarenhet? Jag har tidigare tvättat täcken i en vanlig 5 kg maskin men upplever att det inte blir riktigt rent.
Det beror nog lite på hur stora hästar och hur tjocka täcken man har, mina tjockaste vinterdäcken i 400 gr i strl 145-165 cm från Horseware går helt enkelt inte in i min maskin som tar 7 kg tvätt.
Dessa täcken tvättar jag i dagsläget för hand och hänger upp och spolar i duschen. Å andra sidan så kan vi tydligen lämna in för tvätt på ridskolan för typ 80 kr per maskin vilket är betydligt mer prisvärt än att köpa en till maskin enbart för de största täckena.
 
Tack för svar. Det största jag har är 200 g strl 125. Är det kallare så använder jag 100-200 g liners under.
Har hittat 9 kg LG på rean nu för 4400, med extra stor lucka. Tänker att den kan vara något.

Jag har inget ställe i närheten att lämna in täckena på, på ridskolan en halvmil bort kan man tvätta själv men sånt hinner jag inte med (heltidsjobb, småbarn och två hästar...)
Osäker på om jag någonsin kommer 'tvätta in' kostnaden, men ska bli oerhört smidigt att ha den hemma. Tänker även erbjuda kompisarna i stallet att tvätta deras för en billig peng :)
 
Tack för svar. Det största jag har är 200 g strl 125. Är det kallare så använder jag 100-200 g liners under.
Har hittat 9 kg LG på rean nu för 4400, med extra stor lucka. Tänker att den kan vara något.

Jag har inget ställe i närheten att lämna in täckena på, på ridskolan en halvmil bort kan man tvätta själv men sånt hinner jag inte med (heltidsjobb, småbarn och två hästar...)
Osäker på om jag någonsin kommer 'tvätta in' kostnaden, men ska bli oerhört smidigt att ha den hemma. Tänker även erbjuda kompisarna i stallet att tvätta deras för en billig peng :)
Man måste inte alltid tjäna in pengarna på sånt som man köper. Om du nu har mycket i livet så skulle jag se det som en investering i ditt liv typ. Du kan tvätta dina täcken utan krångel och hyra ut maskinen åt andra som vill tvätta.

Jag skulle definitivt ha köpt en egen tvättmaskin och 4400 kr är bra pris.
 
Tack för svar. Det största jag har är 200 g strl 125. Är det kallare så använder jag 100-200 g liners under.
Har hittat 9 kg LG på rean nu för 4400, med extra stor lucka. Tänker att den kan vara något.

Jag har inget ställe i närheten att lämna in täckena på, på ridskolan en halvmil bort kan man tvätta själv men sånt hinner jag inte med (heltidsjobb, småbarn och två hästar...)
Osäker på om jag någonsin kommer 'tvätta in' kostnaden, men ska bli oerhört smidigt att ha den hemma. Tänker även erbjuda kompisarna i stallet att tvätta deras för en billig peng :)

Låter som en prisvärd maskin! Tänker att det nog också blir ett bra ställe att tvätta skitiga barnoveraller och liknande i. Kan vara skönt att slippa få in dom i huset med allt grus, tänker jag :)
 
Tack för era svar, beställde LG:n nyss !
Uppdaterar med hur det funkar om någon månad när vi är inflyttade ;)
 
Låter som en prisvärd maskin! Tänker att det nog också blir ett bra ställe att tvätta skitiga barnoveraller och liknande i. Kan vara skönt att slippa få in dom i huset med allt grus, tänker jag :)
Ja en sån maskin man man ju använda till mycket annat en bara häst saker! Som min far säger han skulle behöva en för alla hästsaker och arbetskläder med med tanke på hur mycket grus och annat man drar med sig in ..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 903
Senast: Bulldoozer
·
Utrustning Tvättmaskinen i stallet har nyss gått sönder och nu har jag ett par innetäcken som behöver tvättas. Vad jag undrar är hur det går att...
Svar
11
· Visningar
1 996
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 730
Senast: Pudlan
·
Utrustning Dags att tvätta men täckena går ju inte in i maskinen. Behöver tips angående tvättmaskiner som är tillräckligt stora för att få in ett...
Svar
10
· Visningar
5 361
Senast: Minstral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp