Tvättmedel med behaglig doft

Grumme tycker jag luktar jättemycket och inte särskilt gott.
Jag kör parfymfritt p g a allergi men använder Ariel till saker jag inte har mot huden som jackor, filtar, gardiner mm. Tycker den luktar gott.
 
Jag använder parfymfritt tvättmedel och ättika + eterisk olja istället för sköljmedel. :) Smidigt tycker jag, då kan man välja hur mycket och vilken doft man vill ha. :up:
 
Jag använder parfymfritt tvättmedel och ättika + eterisk olja istället för sköljmedel. :) Smidigt tycker jag, då kan man välja hur mycket och vilken doft man vill ha. :up:

Denna doftande oljan påverkar inte huden på samma sätt som parfym? Kan man ha det om man har känslig hud?
 
Denna doftande oljan påverkar inte huden på samma sätt som parfym? Kan man ha det om man har känslig hud?

Ja och nej. Eteriska oljor används ibland i parfymer men olika oljor är olika allergena. Lavendel (från lavare som betyder att tvätta) har länge använts för att göra tvätt väldoftande och anses vara en av de mildaste eteriska oljorna. De ska alla behandlas med respekt dock, outspädda ska de aldrig användas på huden.

Jag är en känslig typ :D med astma och eksem men jag tål lavendel utan problem.
 
Ja och nej. Eteriska oljor används ibland i parfymer men olika oljor är olika allergena. Lavendel (från lavare som betyder att tvätta) har länge använts för att göra tvätt väldoftande och anses vara en av de mildaste eteriska oljorna. De ska alla behandlas med respekt dock, outspädda ska de aldrig användas på huden.

Jag är en känslig typ :D med astma och eksem men jag tål lavendel utan problem.

Tack! :bow: Förresten så har jag ett svagt minne av att du svarat i en annan tråd ang detta och att du nämnde att man inte kunde använda vilken eterisk olja som helst. Att någon kunde ge fläckar på kläder eller hur det nu var? Vad var det man skulle ha? Och var kan man köpa det? :o
 
Jag köpte Grummes sköljmedel lindblomma efter den här tråden men gillade inte alls doften. Tycker det luktar starkt av tant :o. Köpte ett tvättmedel med skogsdoft också så får jag se om jag gillar det bättre, skulle för tvättmaskinens skull antagligen behöva variera tvättmedel lite oftare. Använder normalt parfymfritt tvättmedel och Softlan Apple blossom sköljmedel som väl är det enda jag faktiskt gillat doften på om än att det var bättre innan dom gjorde om det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
896
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·
Hemmet Har ni någon/några saker som ni så gott som omedvetet hamstrar? Såg en Instagram story från Lisen B-F igår där hon i sin kryddlåda i...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
10 625
Senast: sthu
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp