Tvättproblem...Igen...

Riru

Trådstartare
Alltså jag blir inte klok på detta.
Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket.
Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram regelbundet.
Jag kör även regelbundet en mer rejäl rengöring med diskmaskinstabletter, citronsyra m.m.
Så maskinen är inte smutsig.
Lucka och tvättmedelsfack står öppet och utdraget varje natt. Maskinen är tom under natten så det torkar ordentligt.

Jag kör alltid badlakan i 95 grader.
Handdukar, sängkläder och underkläder,strumpor körs i 60 grader.
Luktar alltid rent och fräscht efteråt.
Så det körs alltså höga temperaturer oftare än låga.

Men så fort jag kör en 40 tvätt så kommer lukten.
Försöker vara snabb och ta ur tvätten direkt när maskinen är klar men det luktar illa ändå.
Jag kör extra sköljningar och har i ättika i sköljmedelsfacket varje tvätt. Men det hjälper inte heller.

Kan någon förklara för mig vad felet är?

Vi kör med allergivänligt tvättmedel. Enda gången det inte luktat illa av kläderna var när jag provade ett ekologiskt(tänkte att är det eko kanske det är mer hudvänligt än vanligt) tvättmedel som var parfymerat. Visst att parfymen kanske dolde lite men den lukten är ändå rätt stark så det hade kännts ändå.
Kan det vara att allergivänliga tvättmedel är för klena?
Dottern har jättekänslig hud och får klåda av vanligt tvättmedel, vilket var varför jag fick sluta med det ekologiska.

Någon som stött på samma problem?
Det är liksom inte roligt att gå runt och lukta illa, för lukten försvinner inte när kläderna torkat (kör i tumlare så det ska torka snabbt dessutom så det handlar heller inte om att det ligger och surnar eller så).

Vi har mjukt vatten, om det spelar roll.
 
Jag har tyvärr ingen förklaring, men kan du prova med något annat allergivänligt tvättmedel?

Har provat Neutral flytande, Grumme flytande, och nuvarande kör jag med både flytande och pulver. Finns inte så mycket annat att välja på känner jag?
 
Detta är jag inte alls säker på men kanske det är värt att kolla upp?
Det sägs att om man kör maskinen med låg temperatur ofta kleggar rören ihop, jag vet inte varför men det har säkert med vattenkvaliteten att göra.
Kanske kalk?
Ring till dom som reparerar tvättmaskiner och fråga.
 
När jag körde något sensitive tvättmedel fick jag samma, luktade illa varje gång på lägre temperaturer. Lite även på 60, men inte alls på samma sätt. Nu har jag gått tillbaka till grumme flytande och tvätten luktar gott igen oavsett temperatur. Kan säkert bero på något annat, men för mig känns det tydligt som att det var tvättmedlet som inte funkade eftersom jag inte gör något annat annorlunda.
 
Detta är jag inte alls säker på men kanske det är värt att kolla upp?
Det sägs att om man kör maskinen med låg temperatur ofta kleggar rören ihop, jag vet inte varför men det har säkert med vattenkvaliteten att göra.
Kanske kalk?
Ring till dom som reparerar tvättmaskiner och fråga.

Ja, "problemet" är ju dock att vi kör mer höga temperaturer (60-95 grader) än låga (40, ytterst sällan några 30 tvättar). Går åt en jäkla massa handdukar och strumpor i det här huset :laugh: Så det känns som jag kan utesluta det?
Vi har ju mjukt vatten och jag rengör maskinen regelbundet med citronsyra och annat, plus använder ättika i varje tvätt. Så vore konstigt om kalk är problemet?
 
När jag körde något sensitive tvättmedel fick jag samma, luktade illa varje gång på lägre temperaturer. Lite även på 60, men inte alls på samma sätt. Nu har jag gått tillbaka till grumme flytande och tvätten luktar gott igen oavsett temperatur. Kan säkert bero på något annat, men för mig känns det tydligt som att det var tvättmedlet som inte funkade eftersom jag inte gör något annat annorlunda.

Ok, kan ju vara värt att prova Grumme igen då. Har bara testat någon gång här mellan tvättarna med vårt allergivänliga vi kör på nu men lukten har inte försvunnit då. Kan ju kanske behöva fler tvättar med bara Grumme för att det ska försvinna helt? Försvann lukten direkt efter första tvätten för dig eller tog det några tvättar?
 
Ok, kan ju vara värt att prova Grumme igen då. Har bara testat någon gång här mellan tvättarna med vårt allergivänliga vi kör på nu men lukten har inte försvunnit då. Kan ju kanske behöva fler tvättar med bara Grumme för att det ska försvinna helt? Försvann lukten direkt efter första tvätten för dig eller tog det några tvättar?
Tog någon/några tvättar innan lukten försvann, men gick rätt fort.

Blir det samma lukt om du kör utan ättika? Funderar på om det kanske är någon kemisk reaktion som sker med det tvättmedel du använder annars?
 
Tog någon/några tvättar innan lukten försvann, men gick rätt fort.

Blir det samma lukt om du kör utan ättika? Funderar på om det kanske är någon kemisk reaktion som sker med det tvättmedel du använder annars?

Ok jag får testa helt enkelt. Anledningen till att jag slutade med Grumme var att det skummade något förfärligt trots att jag hade i mycket mindre än vad som står. Men får prova igen helt enkelt.

Det vet jag inte, innan jag körde med ättika hade jag sköljmedel och då luktade det inte heller illa. Men utan något alls har jag inte provat. Sägs ju vara bra att tvätta med ättika och att det ska ta bort dålig lukt samt vara bra för maskinen. Så tanken har aldrig slagit mig att det skulle skapa en dålig lukt.
Får ge det en vecka eller två och om det inte försvinner eller om jag får problem med skum igen så får jag prova vanliga tvättmedlet igen men ta bort ättikan.
 
Torka tvätt utomhus samt vädra kläder ofta?

Fast det luktar direkt när jag öppnar tvättmaskinen, vet inte om sätt att torka skulle förändra det? Fast det kanske det gör.
Jag vill helst tumla dock då maskinen samlar upp så otroligt mycket damm. Så jag hoppas det försvinner genom byte av tvättmedel igen 🙈
 
Vi använder flytande Ariel i en självdoserande maskin och har aldrig känt dålig lukt oberoende av temperatur. Vi torkar av bälgen ,öppnar facket och luckan efter varje tvätt
 
Vi använder flytande Ariel i en självdoserande maskin och har aldrig känt dålig lukt oberoende av temperatur. Vi torkar av bälgen ,öppnar facket och luckan efter varje tvätt

"Vanligt" tvättmedel eller något sensitive/astma & allergivänligt?
Börjar tro att det är vårt tvättmedel som är för klent och inte klarar av att göra rent ordentligt i lägre temperatur.
 
Testat att öppna locket längst ner i maskinen och tömma efter varje tvätt? Mitt långa hår brukar fastna i silen där och gotta till sig med en angenäm doft.... Att bara ha luckan uppe gör inte att det slutar vara vattenansamling längst ner i maskinen....

Ja det gör jag samtidigt som jag kör rengöringsprogram så det blir också regelbundet.
 
Senast ändrad:
Måste prenumerera för att läsa?


En liten uppdatering. Köpte Vias oparfymerade och en del av lukten försvann första tvätten. Är ju inte helt borta men kanske försvinner helt om någon mer tvätt.
Antar att vår maskin inte klarar av att tvätta rent med svagare tvättmedel helt enkelt..
Så gammal är den ju inte så det känns himla trist.
Jag kan läsa, ej prenumerant.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Zacci
·
Hemmet Jag brukar aldrig tveka vad gäller tvätt men nu vet jag inte och behöver råd. Jag brukar tvätta mina tights för hand då de ska tvättas...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Otherside
·
Hemmet Min mans tröjor luktar aldrig riktigt rent, fast att de är tvättade. Jag har tvättat i 60 grader och testat olika tvättmedel, både...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 780
Senast: 95johsv
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
3 944
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp