Tvättråd: Klippan-pläd

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull, som denna är, kan tvättas i 30 grader på ullprogrammet. Är det någon som har testat det och kan bekräfta att det funkar?

Jag blir orolig eftersom jag när jag sedan scrollar ner ser att de för filtar av 100% lammull rekommenderar enbart kemtvätt. Förstår inte riktigt hur det går ihop, vari skillnaden ligger liksom, och blir orolig att jag ska förstöra den genom att köra den i maskin...

Nån som vet, alternativt har något annat knep för att få bort en rejäl kaffefläck från en ljusblå pläd i 100% ull?
 
Jag hade testat att bara låta den ligga i svalt vatten och se hur mycket av kaffet går att få ur på det sättet.

Det är två saker som ull är känsligt för. Temperaturväxlingar och mekanisk bearbetning. Så länge du inte gnuggar och det inte är för varmt i vattnet bör det inte kunna hända något.
 
Jag blir orolig eftersom jag när jag sedan scrollar ner ser att de för filtar av 100% lammull rekommenderar enbart kemtvätt. Förstår inte riktigt hur det går ihop, vari skillnaden ligger liksom, och blir orolig att jag ska förstöra den genom att köra den i maskin...
Tror att skillnaden är att en pläd är bearbetad efter vävningen, så den är typ tvättad och lite lätt hoptovad sedan innan?
Om filtarna är löst vävda och fluffiga till sin karaktär så kan det vara så att ullen i sig tål tvättning, men att filten inte längre kan se ut som den gör i otvättat och obearbetat skick?
 
Kan ha att göra med att filtarna är större = större risk för att de tovas (mer). Plädar har jag tvättat i ullprogram men filten skulle jag aldrig våga. Skulle handtvätta.
 
Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull, som denna är, kan tvättas i 30 grader på ullprogrammet. Är det någon som har testat det och kan bekräfta att det funkar?

Jag blir orolig eftersom jag när jag sedan scrollar ner ser att de för filtar av 100% lammull rekommenderar enbart kemtvätt. Förstår inte riktigt hur det går ihop, vari skillnaden ligger liksom, och blir orolig att jag ska förstöra den genom att köra den i maskin...

Nån som vet, alternativt har något annat knep för att få bort en rejäl kaffefläck från en ljusblå pläd i 100% ull?
Hej,

Tvättråd från Klippans hemsida

Fick söka runt lite på Klippans hemsida för att hitta deras tvättråd, varsågod !

mvh

Saltomortal
 
Jag har två klippanfiltar, trodde jag, men de återfinns under kategorin plädar på deras hemsida. Trodde det var synonymer… De går iaf utmärkt att köra på 30 grader ylleprogram. Det som finns i kategorin filtar har jag tyvärr ingen erfarenhet av, så det var kanske inte till så stor hjälp :bag:
 
Jag brukar tvätta diverse yllekläder i maskin (ylleprogram och medel för ylle och silke). Aldrig varit några problem.
Största problemet brukar vara att det tar evigheter att torka eftersom centrifugeringen är väldigt liten.

Tillägg: skulle därför utan att tveka även tvätta filtar/plädar i maskin.
 
Tack för all input! Jag tror jag börjar med att lägga den i kallt vatten som @MiaMia föreslår och ser om jag kan få bort det på det sättet. Går det inte så får det bli ullprogrammet i maskinen och hoppas på det bästa helt enkelt! Blir betydligt lugnare av att läsa att ni är ett par stycken som gjort/skulle göra det utan tveksamheter :)
 
@soom mfl Vet inte om det tillför något, men jag tror fransar = pläd, och annan kant = filt 😁
Känns som att vi borde informera Åhlens om detta också, för de kallar alla produkter för pläd, oavsett kant 🙄

Screenshot 2023-01-15 at 20.25.55.png
 
Om du har galltvål är det helt suveränt. Tog just bort en fläck olivolja från ullplagg genom att bara blöta fläcken i 30 gradigt vatten, badda på galltvål och skölja.

Ett sätt att minska torktiden är att rulla in filten i handdukar och trycka ut vatten. Det blir inte den mekaniska påfrestning som att vrida ut innebär. Plantorka på handduk så håller den formen. (Jag brukar lägga en handduk på torkställningen och yllegrejerna på så torkar det fortare än om de har solitt material under)
 
Om du har galltvål är det helt suveränt. Tog just bort en fläck olivolja från ullplagg genom att bara blöta fläcken i 30 gradigt vatten, badda på galltvål och skölja.

Ett sätt att minska torktiden är att rulla in filten i handdukar och trycka ut vatten. Det blir inte den mekaniska påfrestning som att vrida ut innebär. Plantorka på handduk så håller den formen. (Jag brukar lägga en handduk på torkställningen och yllegrejerna på så torkar det fortare än om de har solitt material under)
Underbart, svarade samma sak precis samtidigt 😂👌🏻
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp