Tvättservetter till baby

kolblakkur

Trådstartare
Får börja med att säga att jag tycker att tvättservetter till barn är lite läskiga :D De är ofta parfymerade och känns inte så ”snälla” mot huden. Ändå använder man det till att torka bland annat barnens underliv. Är de helt ofarliga? Finns det några sorter att akta sig för eller några sorter som är snällare än andra?

Vill ha det till att tvätta snopparna och skapen på mina valacker men är rädd om Petter-Niklas :D

(Ja, jag vet att det finns tvålar som Lactacyd, men tvättlappar är riktigt smidigt...)
 
Det finns såklart oparfymerade tvättlappar att köpa i "babyhyllan", de flesta märken har det skulle jag tro (hoppas, jag har aldrig kommit på tanken att köpa parfymerade så jag har inte riktigt kollat :p)! Finns säkert ekologiska och allt möjligt om man kollar noga. Det viktiga är att inte köpa våtservetter (som används för tex handtvätt, de är ofta parfymerade!) utan just tvättlappar för baby, så ska det nog vara lugnt.

Använder det mest vid blöjbyten "i fält" och så tror jag att de flesta gör, skulle nog inte vilja använda vid varje blöjbyte. Men å andra sidan antar jag att du inte tänkt tvätta skapen fem gånger om dagen heller? :laugh:
 
Köpte torra och gjorde egna med kokat vatten med lite olja i till sonen. Borde fungera fint till häst med :).
 
När jag ska använda tvättservetter så köper jag Neutrals tvättservetter som ska vara det med absolut minst kemikalier i. De luktar absolut ingenting och känns inte sådär läskigt ”krämiga” som vissa sorter gör.
 
Får börja med att säga att jag tycker att tvättservetter till barn är lite läskiga :D De är ofta parfymerade och känns inte så ”snälla” mot huden. Ändå använder man det till att torka bland annat barnens underliv. Är de helt ofarliga? Finns det några sorter att akta sig för eller några sorter som är snällare än andra?

Vill ha det till att tvätta snopparna och skapen på mina valacker men är rädd om Petter-Niklas :D

(Ja, jag vet att det finns tvålar som Lactacyd, men tvättlappar är riktigt smidigt...)
Med tanke på hur bra dessa babyservetter är att städa med så finns det all anledning att tycka att de är läskiga. Visst, jättebra när inget vatten finns i närheten men inte annars. Nu ska du ju ha dem till specifikt användningsområde som inte tvättas varje dag precis och då kan de väl vara okej men inte till något som tvättas varje dag/flera gånger/dag.

Även till sådant som valacktvätt tycker iallafall jag att det känns bättre och fungerar bättre med vanliga torra tvättlappar, vatten och lite lactacyd.
 
Jag använde alltid skummtvättlappar och blötte med lite vatten bara. Funkade superbra.

Tvättservetter när vi skulle bor eller tillfällen det behövde vara smidigt sas.
 
Avser du fuktiga våtservetter så finns det oparfymerade o utan konserveringsmedel, perfekta att ha med sig när man inte har tillgång till tvål o vatten o behöver ta ut, sätta in linser.
 
Med tanke på hur bra dessa babyservetter är att städa med så finns det all anledning att tycka att de är läskiga. Visst, jättebra när inget vatten finns i närheten men inte annars. Nu ska du ju ha dem till specifikt användningsområde som inte tvättas varje dag precis och då kan de väl vara okej men inte till något som tvättas varje dag/flera gånger/dag.

Även till sådant som valacktvätt tycker iallafall jag att det känns bättre och fungerar bättre med vanliga torra tvättlappar, vatten och lite lactacyd.

Fast vad är läskigt? Att olja löser olja?
 
Fast vad är läskigt? Att olja löser olja?
Förstår inte heller. Neutrals servetter innehåller dessutom ytterst få ingredienser och absolut inget som är ”farligt” eller retande. Lactacyds innehållsförteckning är bra mycket längre och innehåller vissa ingredienser som många andra valt att ta bort ut sina produkter.
Att de fungerar bra att rengöra med är inget konstigt, en vanlig torr microfiberduk gör också rent trots avsaknad av vatten och kemikalier.
 
Nästan alla oparfymerade tvättservetter klarar min ansiktshud bra. Använder jag dom i underlivet/rumpan får jag dock svamp efter ett tag, så det gör jag aldrig mer än tillfälligt. Inte märkt skillnad på märke där tyvärr.
 
Jag hittade ett par smarta tvättlappar i en dansk butik på nätet. Dock är dessa i ett handduksmaterial, men jag gillar idén med att de kan återanvändas. Mitt par är dessutom uformade som små djur, så min lilla vilding tycker det är lite extra roligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
65 952
Senast: Intejag
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 056
Senast: Anonym15
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
63 872
Senast: Skogstokig
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 255
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp