Tvåhästarstransport

ako

Trådstartare
Funderar ibland på att framöver byta ut min ifor Williams hb403 mot en tvåhästars av något slag då vi även skaffat en ponny till barnen och att det då och då vore bra att kunna köra båda. SWB på runt 600 kg, mindre kat D, ca 400 kg.
Tankar om Ume B60, Forzab Futuro och Ifor W hb 506? Har väl egentligen skaplig koll men vore kul att höra vad ni tycker 😀
 
Har flera kompisar med ifor hb506 och tycker de är jättebra. Trivs du med din nuvarande lär du gilla en sådan också 😊

De andra du nämner är ju också jättefina. Fördel där om du vill ha sadelkammare, men då försvinner fronrurlastningen. Betydligt högre pris också väl?
 
  • Gilla
Reactions: ako
Har haft ume b60 och nu forzab.

Skulle jag köpa nytt skulle jag köpa ume. Höga dörrar fram, en stor sadelkammare man kommer åt från hästdelen, istället för de två mindre på forzab och så känns det allmänt lite smidigare och lite rymligare.
Jag gillar mitt forzab men detaljerna på Umet var bättre, jag gillade det bättre.
 
Jag har haft Ume och det är jättebra. Tycker dock att mitt Forzab går bättre efter bilen. Annars håller jag med föregående att många detaljer är bättre på Ume ffa sadelkammaren. När man delar på sadelkammaren som de gör på Forzab så rymmer den betydligt mindre.
 
Tack snälla för svar 😊!

Jag är ju jättenöjd med mitt Ifor, men tycker inredningen är lite för sparsmakad. Har satt upp krubba i det jag har nu men tror inte det går att få upp på båda sidor i en tvåhästars. De med sadelkammare blir ju också så himla små framför hästen tycker jag. Men störtbågar o taket och fronturlastning är ju väldigt bra säkerhetsdetaljer…

Ume är ju bra på många sätt. Tror dock inte det har störtbågarna som Ifor har? Någon som vet? Och sen är de ju så enormt stora! Svårt med möte på mindre väg kan jag tro.

Forzab har jag inte så mkt erf av alls. Hade ett Boj för 20 år sen som var ett riktigt måndagsexemplar men tror jag hade otur med just den vagnen…
 
Jag har haft Ume och det är jättebra. Tycker dock att mitt Forzab går bättre efter bilen. Annars håller jag med föregående att många detaljer är bättre på Ume ffa sadelkammaren. När man delar på sadelkammaren som de gör på Forzab så rymmer den betydligt mindre.
Vilken Forzabmodell har du?
 
Jag har forzab futuro från 2019 som jag är supernöjd med. Stora sadelkammare, dubbla skötardörrar, bra belysning både invändigt och utvändigt (extrautrustad), gillar innerdörrarna och säkerhetsbommarna, finns fästen för krubbor, väldigt rymligt överallt. Vet inte vad jag skulle vilja ändra, möjligtvis att fönstren skulle vara öppningsbara, men det finns redan två takluckor och öppningsbart fönster i ena dörren och jag upplever inte att det är dålig ventilation.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Är det någon som kan reda ut skillnaden i material mellan Ume och Forzab? Sandwich aluminium resp aluminiumöverdragen sandwichplast 😅.

Någon som vet om något annat märke än Ifor W har störtbågarna i taket?

Tack 🤩
 
Har flera kompisar med ifor hb506 och tycker de är jättebra. Trivs du med din nuvarande lär du gilla en sådan också 😊

De andra du nämner är ju också jättefina. Fördel där om du vill ha sadelkammare, men då försvinner fronrurlastningen. Betydligt högre pris också väl?
Forzab är nog inte så mkt högre än Ifor. Ume är högre men det är inte lika stor skillnad på beg Ume och beg Ifor som på de nya.
Är väl mest sadelkammare som talar för annat märke än Ifor. Samtidigt är ju fronturlastningen och störtbågar överlägset säkerhetsmässigt…
 
Jag har haft boj i drygt 8 år och har varit väldigt nöjd med storleken på den. Och på lördag hämtar jag en forzab. Bojen har det inte varit några direkta problem mer än ex släpvagnskontakten men inget större allvarligare förrens nu när baklämmen behöver bytas. Dessutom behöver jag högre lastvikt.

Men jag tror det är en smaksak vilka man tycker om för både Forzab, Ume och Ifor är välkända och stabila vagnar som håller länge. Detaljerna är nog det i sista änden som avgör.

sadelkammare inifrån har jag inte någon erfarenhet av för jag står gärna ute och sadlar. Så då gör det inget att man inte kommer åt fem inifrån samt att jag sällan åker iväg och behöver så mycket med mej.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp