Tvångsmedel i föreningen?

J

Jeeves

Jag läste förvånat info på ryttarföreningens hemsida om ett slags nytt system som gick ut på att tvinga alla medlemmar att vara funktionärer på tävlingar. Det sätts upp scheman och de som inte kan får byta med varandra alt köpa sig fria. Dyker man inte upp så beläggs man med böter på ett antal hundralappar.

Nu är jag en f d medlem men min första tanke var; vilken tur att jag inte är medlem längre för annars hade jag varit tvungen att gå ur på en gång! I mitt fall ligger det till så här; jag var betalande medlem enbart för att kunna nyttja ridhus vintertid, tävlar inte och kommer ej heller att göra det, är helt ointresserad av tävlingsbiten. Tränar för egen tränare på annan ort och använde alltså endast ridhuset för fri ridning. Jag tyckte det var värt att betala den gällande medlemsavgiften och anläggningskort för att nyttja banorna.

De fasta träningar som arrangeras på föreningen har i många år ockuperats av samma människor och nu har det övergått till att deras barn ockuperar platserna. En liten klick människor som håller på sitt och styr och ställer i föreningen kort sagt. Det är också dessa som är engagerade i tävlingarna. Jag har ställt upp som funktionär två gånger men efter att inte ens ha fått en kopp kaffe, blivit avlöst som utlovats, eller ett trevligt bemötande så bestämde jag mig för att inte ställa upp fler gånger. Varför ska jag som icke tävlande ställa upp på min fritid som funktionär, måla deras hinder etc etc? Varför ska jag vara medlem i en klubb, betala en avgift för att sedan sättas i tvångsarbete och bötfällas om jag inte hinner/kan deltaga? Varför ska t ex en mamma vars barn börjat rida lektioner dessutom tvingas engagera sig som tävlingsfunktionär - de är ju kanske enbart medlemmar av den anledningen att man måste vara medlem för att få gå en termin på ridskolan?

Hur tänker man egentligen när man inför sådana regler? Borde man inte fråga sig VARFÖR medlemmar utanför den innersta kretsen inte ställer upp självmant, inte känner sig delaktiga?
Jag kan förstå klubbar som sätter upp system som bygger på någon form av morot - ex vis reducerade avgifter om man ställer upp som funktionär eller liknande. Ett sånt system känns inbjudande och positivt.

Vad tänker ni kring det här? Hur har ni gjort på er ridklubb?
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Det du skriver om är en av mina hjärtefrågor, men är för trött just nu och så måste jag sova på saken.
Återkommer= viktig frågeställning.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag borde också gå och knoppa...att det ska vara så svårt att gå o lägga sig i tid:D.

Ser fram emot ditt inlägg, och förhoppningsvis fler med konstruktiva idéer samt tankar kring ämnet i allmänhet.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Tvång kan aldrig få folk mer positivt inställda till att hjälpa till.
Risken verkar som jag ser det att klubben förlorar medlemmar i längden om de fortsätter med det.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag satt och tänkte på precis samma sak häromdagen. Har också gått ur "min" klubb p.g.a. just det du beskriver. Löste medlemsskap och manegekort för att utnyttja manegen kanske 2 ggr/månad. Var intresserad av att träna, men det fanns ingen möjlighet efterssom jag A - inte kände någon i styrelsen/tränare/elitryttare och efterssom jag B - inte hade tillräckligt fin häst. Så upplevede jag det iallafall, ringde flera gånger för att sätta upp mig på väntelistor till tränare, men alla andra verkade ha förtur när det blev lediga platser. Och efterssom jag inte tävlade aktivt (eftrssom jag inte fick träna) hade jag ju inte så mycket att komma med:grin: Och lediga tider i ridhuset var det ont om tack vare träningarna. Ändå var det krav på att jag skulle hjälpa till vid tävlingarna, och lade förra året ned fyra heldagar (helg) som funktionär. Utan ett tack tillbaka. Och varför ska jag måla hinder om de bara får användas på träning - som jag inte får vara med på?

Å andra sidan behövs medlemmarnas arbetsinsats för att föreningarna ska gå runt, tänk vad dyrt det skulle bli att tävla om alla skulle ha lön för sitt arbete. Men jag tycker att arbetsbördan ska ställas i proportion till utnyttjandet. Det kommer sluta med att det bara är tävlingsryttarnas stackars anhöriga som får dra hela lasset ifall vi som inte får utnyttja tränare och anläggningen fullt ut ändå måste arbeta ihop "våra timmar". Man borde kanske ha ett par olika sorters medlemsskap - de som tränar/tävlar och de som bara har begränsad tillgång till anläggningen? Och arbetsbördan blir därefter?

Nu är jag faktiskt "klubblös" men ska lösa nytt medlemsskap till hösten ifall hästen kommer i tävlingsform. Denna gången blir det en mindre klubb med mer aktivitetet för alla, där medlemmarna verkar vara mer intresserade av varierande träning och roliga aktiviteter än enbart tävling... Ett par extra mil att köra, men förhoppningsvis värt det:laugh:
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

glömde säga - idén om att få reducerade avgifter om man jobbar ihop sina timmar tycker jag verkar ganska bra. På så sätt får man lön för sin möda och de som inte hjälper till får kompensera med att betala en högre avgift... Sedan är ju frågan om arbetsbördan ska ställas mot nyttjandegraden, beroende på vad anläggningen har att erbjuda...
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Ja, jag tror ju att det blir massavhopp från den här föreningen när det går upp för alla medlemmar vad som har införts.

Stämningen har inte varit på topp i dne här föreningen på många år och med denna åtgärd lär den inte bli bättre.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Det kanske är samma förening?!! Din historia är väldigt lik min och jag har löst medlemsskap i en mindre klubb ca 1,5 mil härifrån. Där är tillgängligheten till ridhus och banor större eftersom det inte finns någon ridskola utan bara föreningens tränings och tävlingsverksamhet samt fritidsryttare.

De har ett trevligare bemötande, visst finns den där lilla klicken där också men de försöker i a f inte tvinga andra icke tävlande att stå för marktjänsten på deras tävlingar:cool: Det finns platser för alla på deras träningar, visst kan det vara fullt på kurser ibland men då vet man i a f att nästa gång kommer man med istället för att samma ryttare går samma kurs en gång till!

Som fritidsryttare och enbart tränande så får man "vara ifred" om man vill det och om man vill ställa upp som funktionär så tas det tacksamt emot.

Jag tycker att tanken om olika medlemsskap också kan vara en väg att gå, även om jag gillar systemet med reducerade avgifter ju mer funktionärsjobb man utför bättre.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag har samma problem som du och jag tycker det är så tråkigt att man ska vara tvungen att ställa upp fast man egentligen bara vill betala för sig och få rida i ridhuset.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska lösa det, min ork är inte stor (jag är förtidspensionär) och jag är glad om jag kan ta mej till ridhuset två gånger i månaden.

Men om det betyder att jag ska städa hela anläggningen och hjälpa till på tävlingar och dylikt så kan jag inte fortsätta:(

Om jag skulle göra det så betyder det att jag inte kan ta hand om min egen häst och mitt eget hem:( och så ska det ju inte vara!!!

Tyvärr är det ju ofta "klicken" som tycker att det är kul med tävlingar som anser att alla ska hjälpa till, jag som inte har något tävlingsintresse alls, som inte skulle tävla om det så var höga prispengar känner att det inte är hög prioritet att lägga dagar på detta. (om jag skulle hjälpa till en dag på tävlingar så innebär det att jag inte skulle klara av att göra något mer på en vecka, detta inkluderar även att äta:crazy:)

Så varför ska det vara så?
Varför kan man inte längre bara få betala sin ridhus avgift och sedan är det bra!?
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

*halvtknapplån*

Kan man inte lösa ridhuskort utan att vara medlem i klubben? På min gamla klubb i Stockholm så tror jag att den möjligheten fanns.

Här så har vi ingen ridskola och klubben har bara två ridbanor inget ridhus, kommunen tyckte att det räckte med att den stora klubben inne stan hade fått pengar för det. :grin:
Vi kan iaf rida dit när som helst på dygnet och rida utan problem.

Tycker att det är tråkigt att klubbar ska hålla på på det där sättet som du beskriver. :(
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Inte för att jag har sovit inatt, det blev föl istället, men nu känner jag mig sugen att svara. Det är mycket jag har på hjärtat, så för att det inte ska bli svamligt, så kommer jag att punkta upp viktiga saker utan inbördes ordning.

  • Är jag medlem i en klubb, så är det "vår" träning, "vår" policy och "våra" tävlingar.
  • Klubbar som inte anordnar tävlingar, får inte utfärda tävlingslicenser, alltså är det ett skäl till att man anordnar tävlingar.
  • Ingen kan göra allt, men alla kan göra något
  • Funktionärer ska offentligt tackas, ha gott om fika och mat när de arbetar, de ska få tydliga instruktioner av de som kan.
  • Stora klubbar har stora problem-små klubbar har små problem.
  • En hårt arbetande styrelse blir inåtvänd, prestigefylld och utarbetad.
  • Man ber folk att vara funktionärer.
  • Man klagar inte på att ingen ställer upp, det är en direkt förolämpning mot dem som hjälper till.
  • I vår lilla klubb har alla medlemmar gratis tillgång till ridhus två gånger i veckan under vinterhalvåret. Kommer det många blir det trångt, men det är lika för alla.
    • Medlemmen behöver klubben- klubben behöver medlemmen. Så det är inte särskilt artigt av dig att säga att du är medlem bara för att få tillgång till exempelvis ridhustider. Det kan smärta den som arbetar hårt i klubben för att kunna erbjuda medlemmarna ett önskat utbud.
    • Vill du ha det på något annat sätt-ta initiativet till förändring.
    • Var konkret-gnäll inte
    • Vänd dig direkt till styrelsen-inga sura inlägg i gästböcker etc.
    • Att arbeta idellt i föreningslivet är det finaste man kan göra.
Ovanstående är ett litet axplock av viktigheter jag kom på.
Det jag skrivit här är inte på något sätt riktat mot dig, har ingen aning om vem du är. Det är mina åsikter och erfarenheter av att ha varit aktiv i föreningslivet i 30 år.
Ha gärna synpunkter på mina punkter och fråga om det är något som verkar oklart.
:)
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Problemet är väl, som också nämnts här, att vi är med i en förening av olika skäl. Jag är ingen "föreningsfantast", jag arbetar heltid, har små barn, hundar och tre egna hästar - jag kan inte/vill inte lägga min tid på att vara funktionär på andras tävlingar. Gäller det däremot att sköta ridhusbotten eller vara med på 1-2 stora arbetsdagar/år för att t ex laga sargen eller måla ridhuset då är det ok. Tävlingar håller de var och varannan helg året om.

Alternativet för oss är ju annars ett privat ridhus där man betalar en årsavgift och ingenting mer. Jag har den möjligheten och har gjort så också så för min personliga del kan det egentligen kvitta, jag undrar mer hur klubbarna tänker överleva om de förlorar en större del av sina medlemmar p g a sånt här? Kommer de ha bättre möjligheter att utöva sitt intresse för tävlingar då? I vår klubb är de tävlande i minoritet så jag förstår ine riktigt varför dessa ska styra och ställa med resterande medlemmar?

Att man inte ska kunna utrycka detta offentligt, på ett forum eller i en gästbok t ex, det förstår jag inte? Varför hymla? Ett forum är ett kanonbra sätt att nå ut till ett större antal medlemmar. På mötena på klubben sitter ju oftast bara samma klick som jag nu kritiserar och jag kan säga att de har inget som helst intresse av att föra ut klagomål på deras sätt att sköta föreningen i offentligheten. Oftast stannar det bara inom de fyra väggarna.

Jag har tyvärr sällan sett en väl fungerande förening där det är rotation på styrelsemedlemmar och ordförande, som jag tycker att det bör vara. På många klubbar kan samma ordförande och andra nyckelpersoner ha suttit i 10-20 år! De kallar sig eldsjälar men i själva verket är de bromsklossar i verksamheten. En riktig eldsjäl ska främja verksamheten och vill se utveckling samt skapar sammanhållning.

Jag håller med dig på en del punkter - det borde fungera och det gör det på pappret, men sällan i verkligheten. Det är i a f min erfarenhet.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Vi har löst det så att de som ställer upp och arbetar får sina licenser betalda samt bidrag för tävlingsresor, mycket uppskattat!!!:D

Dessutom ska det alltid vara ROLIGT att komma till oss vare sig det är för att titta på en träning eller jobba.
Bra stämning är A och O!

Funktionärsmat är en självklarhet, likaså fika!

Behöver jag säga att vi aldrig har problem med fuktionärer??;)

Jag tror INTE på att tvinga människor, ge hellre uppmuntran och uppskattning, DET lönar sig i längden!!!
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Precis så skulle jag önska att det var här också!

Det hade varit roligare att kunna gynna hemmaklubben istället för att åka till privat ridhus eller vara med i klubb ett par mil hemifrån:(
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag är en föreningsfantast, eldsjäl och har en central post i en av de föreningar jag är medlem i. Det är inte detsamma som att jag inte lyssnar, är förändringsovillig och bara umgås med redan kända i den inre kretsen.
De personer du beskriver är snarare fel personer på fel post.
Allt är inte svart och vitt.
Kanske beskriver jag de små och trevliga föreningarna, som gör som Texaz beskriver.
Det jag hävdar bestämt är att kritik på något jag skött illa, vill jag ha personligen och inte offentligt. Jag vill veta att jag gjort nåt tokigt men jag vill inte schavottera, det gör mig inte till en bättre människa.
Att riskera spott och spe offentligt, när jag precis som du arbetar idéellt, kan få en att tappa sugen precis eller inte våga pröva nytt eller annorlunda.
Det är helt annat att vara tjänsteman någonstans i myndighets-Sverige.
Och betänk, att om många medlemmar är missnöjda med klubbens styrelse, är det busenkelt att avsätta dem. Till nästa årsmöte, tag kontakt med valberedningen och lobba fram en alternativ styrelse.
Styrelsen är och förblir vald av sin klubbs medlemmar.

I vår klubb har vi för dagen omkring 80 medlemmar. Omkring 30 har tävlingslicens. Lika många är under 18 år. Vi har en mycket tydlig policy som vi söker stöd i, när vi råkar i luven på varandra, för det gör vi med jämna mellanrum.
Det tävlas/arrangeras i distans, dressyr och hoppning. Vi äger bara lite kontorsmaterial och andra småprylar. Att äga är tungt och dyrt. Vi hyr anläggningar när vi behöver.
Vi har aldrig problem med att ordna funktionärer till våra tävlingar eller andra aktiviteter. Vi ordnar så att man har olika uppgifter, så att man slipper fastna och bli oumbärlig på en post. Farligt, farligt!
Vi lär upp nya hela tiden från att stå med flaggan till att vara tävlingsledare.

I år har vi fått fyra nya styrelsemedlemmar. Det är lika roligt varje gång. Vi har en mycket bra valberedning som ser till att olika sorters människor sitter i styrelsen.

Det har dock inte varit så alltid. För omkring tio år sedan höll klubben på att dö av näringsbrist. Ungefär så som du beskriver det, med en klick och inget mer. Vi ändrade på det så nu mår klubben bra. Att vara många medlemmar är inget självändamål och det är ingen bra affär heller. Förbundet och distriktet äter upp nästan hela medlemsavgiften.

Nog drömmer vi alla om att vara medlem i en klubb där det är ett roligt och utvecklande klimat.
Hoppas du hittar din klubb och ditt utbyte med den.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Ni låter som en bra förebild för andra klubbar tycker jag, särskilt som ni har haft problem men lyckats vända på det och förändra det till någonting bra och fungerande. Det inger hopp:)

Förresten, glömde ju att säga det förut; grattis till tillökningen:laugh:!
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

I min gamla klubb var det typ likadant. Jag ville bara betala för mig och få rida de få tillfällen som jag kunde komma iväg och rida i ridhuset. Betalade årsavgift för manegen för att sponsra klubben, jag hade tjänat på att betala per gång.

Jag hade en travare och ingen tränare ville ta i oss med tång.
Det var verkligen fullt focus på tävlingsryttarna. Inte blev det bättre av att det fanns flera riktigt framgångsrika ekipage. Vi som inte tävlade var ständigt jagade för att hjälpa till på tävlingarna.

Jag tror mer på att belöna dom som hjälper till som funktionärer än att bestraffa dom som inte gör det. Höj avgifterna och låt funktionörsinsatser ge rabatter på kommande års avgift.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Sånt där är tråkigt! Man "platsar inte" på träningarna men förväntas ändå både betala och arbeta :confused:
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Efter att i många år inte ha haft några krav alls på medlemmar och tävlingsryttare i vår klubb, med uttröttade eldsjälar i tävlingssektionerna som resultat har man nu gått ut med ett krav om att alla tävlingsryttare som löser licens måste arbeta två halvdagar per år vid tävlingar (ersättare går bra).

Tillbaka får man som tävlingsryttare starta gratis på egna tävlingar (lokal och uppåt).
Halva licensavgiften tillbaka efter 4 starter i MSv (med tillräckligt resultat).
En träning för tränare inför lagtävlingars 1:a omgång.
Tävlingsavgifterna vid SM.
Licensen för året ersätts vid start i en omgång för kval till eller i Lag-SM.
Klubbschabrak till reducerat pris.

Ett bra upplägg tycker jag!

Kan tillägga att klubben endast har en handfull ekipage på MSv nivå, liten klubb på landet.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag skulle absolut inte ha tid att hjälpa till på tävlingar!
har 3 hästar att ta hand om och tävlar själv nästan hela tävlingsäsongen.

Det finns dom som vill göra det, och dom sköter det bra!
Jag har hjälpt till på tävlingar tidigare när jag hade mer tid själv.

Tycker det ska vara frivilligt och hjälper man till så ska man få ngt för det. Tex fria startavgifter på hemmaklubben eller vad som helst.
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 909
Senast: 0therwise
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 571
Hästmänniskan Klubben jag är medlem i har nyss beslutat att alla som har löst avgift för att använda manegen måste ställa upp som funktionär på minst...
2
Svar
28
· Visningar
2 535
Senast: Ryver
·
Hästmänniskan Jag är ordförande för en lite ideell förening utan ridskoleverksamhet och det enda klubben äger är en halvdan ridplan som vi jobbat hårt...
2
Svar
26
· Visningar
2 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp