Tvångsmedel i föreningen?

Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Vad tråkigt att du upplever att du inte kan påverka din klubb och inte är välkommen i "den inre kretsen".
Jag har naturligtvis ingen aning om hur din klubb är men något att tänka på kanske är att varje mynt har två sidor.
Mycket kan lösa sig när människor börjar prata med varandra.

Jag vet inte vad du har för kalkyler men jag rider på två olika anläggningar, den ena kostar 650kr/år och den andra 50 kr per ridtillfälle. Den sistnämnda är ett ridhus i ABSOLUT toppskick vad det gäller underlag och skötsel, det förstnämnda har hyfsad standard men väldigt trevliga medlemmar.
Tror du att kostnaderna för avbetalning av bygglån, underhåll av ridhusbyggnad och manege, el, vatten, personalkostnader mm täcks av 650 kr/år resp. 50 kr per tillfälle? Självklart inte (om man inte har tusentals medlemmar), någon sponsrar din ridning och när det gäller de flesta ridklubbar så är det de som bidrar med ideella insatser som är dina sponsorer.

Det är ju jättelätt att byta klubb när man tycker att det börjar bli lite dyrt med anläggningskort eller klubben kommer med krav på att man ska ställa upp med lite ideellt arbete. Bara byta klubb och betala sina 650 kr/år i anläggningskort någon annanstans.
Typiskt tärande beteende.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag gör ett undantag och svarar; eftersom du ställer en direkt fråga.

Om jag blir medlem igen så lovar jag absolut att komma, trots att jag inte är tävlingsintresserad:)
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag har läst tråden med intresse, men inte svarat förrän nu för alla mina synpunkter har kommit fram ändå. Jag är en sådan där föreningsmänniska som ställt upp i för min ridklubb så mycket jag orkat. Jag gör det inte längre för jag utnyttjar inget på ridklubben längre men skulle jag börja rida där igen så skulle jag självklart ställa upp som funktionär på tävlingarna. Jag vet hur mycket pengar dessa drar in som kommer framförallt ridskolan till godo (nu är det många ridskoleelever som hjälper till på tävlingarna så jag ser inget fel i detta). Dock inte samma klubb som diskuterats i tråden, men jag känner igen mycket.

Citatet nedan tyckte jag dock vara värt att kommentera - det tycker jag visar på att du inte riktigt förstått vad det innebär att vara medlem i en ideell förening. För att en ideell förening skall fungera så måste medlemmarna ge av sin tid till föreningen. Hela det svenska föreningslivet är uppbyggt så sedan många år tillbaka - medlemmarna jobbar ideellt för att kunna ha möjlighet att träna, tävla och i ditt fall rida i ridhuset på vintern. Ridhuset försvinner inte under sommarhalvåret, det måste underhållas då också och kostar pengar då också även om du inte utnyttjar det. Vill man inte vara en del av detta så får man göra som du gör - rida i privata ridhus. Men väljer man att vara medlem i en ideell förening så får man räkna med att ta hela (nästan) föreningslivs-biten. Sen skall man naturligtvis bli behandlad rättvist och få hjälp när man som oerfaren erbjuder sin hjälp.


Föreningslivet i sig är inte anledningen till mitt ev medlemskap vilket kanske är ett krav eller näst intill ett krav som det ser ut idag i a f.
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 909
Senast: 0therwise
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 562
Hästmänniskan Klubben jag är medlem i har nyss beslutat att alla som har löst avgift för att använda manegen måste ställa upp som funktionär på minst...
2
Svar
28
· Visningar
2 535
Senast: Ryver
·
Hästmänniskan Jag är ordförande för en lite ideell förening utan ridskoleverksamhet och det enda klubben äger är en halvdan ridplan som vi jobbat hårt...
2
Svar
26
· Visningar
2 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp