Tvångsmedel i föreningen?

Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Om ridskolan går back så kanske man borde fundera på hur avgifterna ser ut i förhållande till andra klubbar? Borde de kanske höjas? Borde man ut och aktivt söka sponsorer? Ska man satsa mer på öppenhet, marknadsföring kanske? Det finns ganska många större företagare i vår kommun men man ser väldigt få skyltar uppsatta? Har man satsat tillräckligt på de bitarna? OM det nu verkligen är så att ridskolan är en sån "black om foten" för er andra, viktiga tävlingsintresserade.

Jag är som sagt inte personligt drabbad och kommer inte att bli eftersom jag inte längre är medlem men tycker ändå att jag vill belysa ämnet eftersom jag råkade se informationen på er hemsida för ett tag sedan. Jag tror nämligen att problemet finns lite här och där i landet. Det verkar ju också finnas en hel del klubbar med en helt annan inställning till sina medlemmar och som har lyckats lösa detta på ett betydligt trevligare och effektivare sätt.
Det är SYND att klubben här hemma har fastnat i hjulspåren och fortfarande inte verkar inse att en förening inte är till för en liten klick människor utan för alla medlemmar, ridskolan är ju dessutom navet i föreningen tycker jag personligen, bidrag från kommuner ges ju vad jag förstår med förbehållet att det ska komma kommuninvånarna till gagn?

Tänk en gång till säger jag för jag tror att det kommer surt efter ett sånt här beslut även om det kortsiktigt möjligen löser era problem. Lite självkritik är inte fel.

Fundera också när du ändå håller på gällande de kurser som erbjuds och titta ett antal år tillbaka i tiden vilka deltagare som funnits på listorna och om det kan anses som seriöst när kurserna år efter år är fyllda med samma ekipage på samma nivåer. Ni måste förstå att motivationen sjunker i takt med det som erbjuds för medlemsavgift och ridhuskort.

Jag är själv med i denna klubb och har varit det sedan länge. Jag känner mycket väl igen det du säger om att det till viss del är samma "klick" människor som håller till mycket på anläggningen. MEN, det kommer nya ekipage då och då, och de har så vitt jag vet blivit välkomnade med öppna armar. Problemet är att visst, det kommer lite nytt folk, men långt ifrån alla vill engagera sig. Jag vet också att de som har jobbat ideellt för föreningen i många år vill bli avlösta av nytt folk - men det finns ingen som vill! Vad gäller träningar är det till stor del en ny generation som tränar hos oss, långt ifrån samma som red där då jag var ponnyryttare för 3-4 år sedan.

Förr hade vi ett system som gick ut på att alla som hjälpte till fick tävla gratis på hemmatävlingarna. Men tro att alla hjälpte till för det? Nej, de skyllde på en himla massa annat men propsade ändå på att få tävla gratis. Efter många år kom man på ett nytt system, med bonuskort, som gick ut på att den som hjälpte till fick rabatterade anläggningskort och liknande. Nu ansåg jag inte att rabatterna var tillräckliga, och antagligen många med mig, varav bonuskorten lades ned inför i år.

Samtidigt har ridskolan gått sämre och sämre, och det är inte något alternativ att höja priserna då den andra ridklubben i orten redan ligger lägre än oss (observera att de då inte har något ridhus och att hästarna inte har något vettigt stall, men att klubben tydligen är uppskattad bland eleverna ändå).

Vi har funderat länge på hur man ska kunna gynna ridskoleeleverna om de hjälper till, utan att komma på någon bra lösning. Vårt argument nu för att de också ska hjälpa till är att tävlingarna räddar deras ridskola. Om de inte tycker att det är tillräckligt får de väl byta förening, eller gå med på höjda priser. Mer än vad som redan gjorts kan inte göras! Mycket pengar har också lagts på att renovera och nu bygga till stallet, för hästarnas bästa.

Dessutom hoppas vi att detta ska ge en bättre sammanhållning i klubben, att ridskoleryttarna lär känna privatryttarna genom dessa funktionärssysslor. Jag vet att en av styrelsemedlemmarna har haft som uppgift att under helgens tävlingar se till att alla kommer på plats, blir väl mottagna och informerade, samt blir avlösta och får fri tillgång till mat under dagen. Detta har denna person skött alldeles utmärkt, jag har inte hört ett enda klagomål! Jag var inne i sekretariatet i fredags, där en ridskoletjej fått som uppgift att hjälpa till, och berömmen från de andra fullkomligt haglade över henne. Jag tror inte att hon kommer att vara rädd för att hjälpa till i fortsättningen i alla fall

Vad gäller sponsorer och kommunpengar är det inte så lätt som det låter. Vi har haft sponsorgrupper som har jobbat på det, men få företag är villiga att ställa upp med stora summor. De pengar vi får in är mestadels sponsringar till tävlingsverksamheten. Och kommunen, visst ger de bidrag i form av aktivitetsbidrag och kanske ytterliggare något som jag inte känner till, men de kunde gjort så mycket mer! Jag har under två års tid tävlat för en annan klubb då jag gått gymnasiet på annan ort, vars kommun står för enorma summor i den klubbens verksamhet. Det gör inte vår kommun! Och ja, det är för jävligt med tanke på vilka fina idrottshallar andra idrotter har fått de senaste åren, men ridning är väl ingen sport i deras ögon. Jag hade verkligen önskat att kommunen kunde sponsra med mer pengar, det hade löst otroligt mycket, men vad ska vi göra?

I klubbens stadgar står att ridskolan ska bevaras till varje pris, och styrelsen jobbar hårt för att lyckas med detta. Ingen vill att ridskolan ska läggas ner, det är ju ändå klubbens kärna. Man har till och med försökt att få någon utomstående att ta över den i egen regi på samma anläggning.

OM tävlingar måste ställas in pga för få funktionärer, kommer denna klubb att gå i konkurs. Därmed kommer också ridskolan att försvinna. Så försök att förstå styrelsens agerande - detta är en sista utväg!

Och förresten, i t.ex. fotbollsklubbar måste man sälja en massa bingolotter varje månad istället, eller BETALA FÖR DEM! Och det är det ingen som klagar på. Är det inte jämförbart?
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag tror att ni släpper idén om sponsring för snabbt faktiskt, tror att det är där de stora pengarna finns att hämta. Vad det gäller kommunen så visst vet jag att de är tröga, de lyxiga idrottshallarna är till största del privata initiativ OCH privatfinansierade...men kanske man ändå kan försöka påverka kommunen genom att föra fram frågan om diskriminering av sporter som domineras av flickor. Det lär finnas ngt större, rikstäckande projekt för det här med främjandet och sponsring av idrotter som främst utövas av just flickor - kommer inte på namnet på projektet/satsningen nu bara.

Jag tror att det är ett stort misstag som sagt det, som har beslutats om nu, och att man kommer att ångra det längre fram. MEN, jag hör på dig att det ändå finns mycket positivt på G - att det kommer att ske förändringar till det positiva framöver. Kul att höra att ni jobbat med funktionärsbiten och hur man utbildar dem samt tar hand om de som vill och kan ställa upp. Skippa tvånget och fortsätt på den vägen så tror jag att det löser sig i a f + HÖJ avgifterna till ridskolan, de är låga om ni jämför med andra klubbar! Jag vet vilken klubb du åsyftar och den är inte jämförbar med tanke på anläggningen. Jämför med grannkommunerna istället,de lite större.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

kl

en fundering,

som klubbe behöver man ju medlemmar till div jobb, de som inte kan, inte kommer, osv...kan man ha ett medlemspris till medlemmar som är med, och ett högre pris till dem som inte kan/vill hjälpa till.

Våran klubb består av få medlemmar, och vi behöver allas hjälp. Nu kanske vi kan nå medlemmarna med en enkät, man fyller in vilka grejer man kan vara med o hjälpa till med, sen när man gjort sitt är man klar. På såvis kanske man kan även "pusta ut" och ha gjort sitt. :)
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Och förresten, i t.ex. fotbollsklubbar måste man sälja en massa bingolotter varje månad istället, eller BETALA FÖR DEM! Och det är det ingen som klagar på. Är det inte jämförbart?

Jodå, det gnälls en hel massa på det, bland föräldrarna som får köpa upp de där lotterna/betala.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jäpp, här har du en morsa - då ensamstående och med en inte så bra lön - vars dotter slutade på sin idrott eftersom det inte längre funkade att jag skulle köpa alla lotterna, alla kakburkar, adventskalendrar m m, själv!

Vi bodde på landet=inga villakvarter att springa runt o sälja i, hade ingen släkt på orten=inga mormödrar eller farmödrar att sälja till. Det sågs inte med blida ögon att komma till träningen och inte ha fått sålt allt. Det blev också mycket bänknötande för dottern eftersom jag inte var den som gapade högst på träningar o matcher och inte heller hade de rätta kontakterna:cool:

Dottern blev ledsen och gav upp efter några år.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Näääe, duger inte dom heller. Vem är det som ger upp egentligen?Det måtte vara väldigt synd om dig, du verkar bli ett offer hur du än vänder dig. Se då till att du flyttar till ett villakvarter, blir bundis med fotbollstränaren och köp det du vill ha i form av service och utbud.
På vilken jävla planet bor du?
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Och DÄR kom den rätta identiteten fram...för det är ungefär så den där klicken sk eldsjälar på föreningarna tänker och även bär sig åt mot betalande medlemmar.

Jag tänker i övrigt inte bemöta ditt allt annat än balanserade inlägg och påhopp, det blir lite för låg nivå tycker jag faktiskt.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Jag tänkte bara berätta att min syn på idrottsklubbar (inkl rid-dito) liknar Jeeves - och jag har faktiskt försökt. Jag har "kuppat" mig in i styrelser och jobbat som en bäver - men det finns alltid en klick... och vill man inte vara med om att stödja mobbare, då är man ofta riktigt illa ute. Det är vanligt med grandpa-ing av träningstider (Vill man se sura miner ska man föreslå att attraktiva tider/träningstillfällen lottas ut! eller går till den som först skriver upp sig på årets lista. Även om tre eller fyra nya ekipage per år kommer i åtnjutande av träningar etc, är det knappast något som motiverar flera hundra medlemmar att engagera sig. De som hoppat på Jeeves i den här tråden - hur många procent av era medlemmar är med på attraktiva träningar? 5, 10??? Varför ska resterande 90-95% stå i kaffeterian, måla hinder, vara funktionärer? I någon av de klubbar där jag engagerat mig, fick vi större rotation genom att skaffa nya träningar på andra nivåer - efter ett par år, hade dock dessa rytttare bildat "klick". Nya nybörjarinitiavtiv var inte välkomna, de ville ha en fortsättning.. och en fortsättning måste ju vara till för dem som gått nybörjarkursen... argh!!!)

De öppnaste, trevligaste klubbar jag engagerat mig i har varit kampsportsklubbar. Där har alla initiativ varit välkomna, alla har fått uttala sig, barn och ungdommar närvarande har varit alla vuxnas ansvar.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Näääe, duger inte dom heller. Vem är det som ger upp egentligen?Det måtte vara väldigt synd om dig, du verkar bli ett offer hur du än vänder dig. Se då till att du flyttar till ett villakvarter, blir bundis med fotbollstränaren och köp det du vill ha i form av service och utbud.
På vilken jävla planet bor du?

Jag undrar på vilken planet DU bor på?

Vad ska de i Jeeves situation göra? För de är MÅNGA tro mig. Och inte alltid det hjälper bo i villakvarter ens. Finns en aktiv, stor fotbollsförening som ligger precis intill villakvarteret jag jobbar i. Alla kvarterets ungar (okej, inte riktigt, men ni fattar) spelar fotboll i den föreningen. Betänk när 25 ungar ska slåss om samma villakvarter och försöka sälja sin kvot lotter/korv/annat.

Det är just ang det att ha krav på barn att sälja lotter eller varor - oavsett om det är inom förening eller skolklass - ständig och stadig debatt. Så har du missat den får jag nog låna ditt uttryck och undra vilken planet du kommer från?
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Knapplån och delvis allmänt inlägg i debatten.

Spännande ämne det här. Och alldeles nödvändigt för att få föreningar att fungera. Det finns inte föreningar utan ideellt arbete, men det är vi alla överens om.

Vem ska då göra dett arbete?
Om man har olika förmåner i klubbmedlemskapet betalas de av föreningen på ett eller annat sätt. Antingen i reda pengar eller i form av förlorade inkomster, t ex gratis ridhus eller billigare startavgifter på egna arrangemang. Dessa pengar måste tas från någonstans, de kommer i regel från ideellt inarbetade pengar.
Inte alltid, vill jag starkt kommentera, men ofta är det de som tävlar och tränar mest som utnyttjar dessa förmåner mest av medlemmarna. De som tävlar och tränar mest är oftas, men inte alltid, de som säger sig inte ha tid att hjälpa till. De tränar och tävlar ju. Och inget fel med det! Om det nu var så, vilket förekommer, att dessa hjälper till med saker som behöver göras utom själva tävlingdagen. Det finns hur mycket som helst.

Nu tycker jag att det är väldigt tråkigt när de som bara glatt utnyttjar alla förmåner och deltar i alla arrangemang utan att hjälpa till med en endaste liten grej också har mage att gnälla på allt. Det händer som tur är inte så ofta.

Vad gäller styrelsens uppgift att verkställa medlemmarnas önskemål så är det ju det en styrelse är till för. Men för att verkställa medlemmarnas önskemål, som ofta är i form av aktiviteter, behövs ideella insatser. Det är inte meningen att styrelsen ska praktiskt utföra alla sysslor. Men det är lätt att det blir så när man vill ta till vara alla roliga idéer som kläcks av kreativa personer. Det finns det ingen som orkar med. Det kommer en massa bra förslag men det finns desto färre som vill arrangera. Många är det som önskar aktiviteter och vill ha allt serverat.

Detta är en evig rundgång och ibland en ganska svår ekvation att lösa.
Om jag var medlem i en klubb som inte välkomnar alla sina medlemmar oavsett häst och grenintresse som vissa här har beskrivit så skulle inte jag heller vara pigg på att bara jobba.
Jag tycker att alla ska vara välkomna och uppskattas. Det finns alltid något man kan göra. Och ett gemensamt hästintresse och föreningsintresse tycker jag räcker hur långt som helst.
Vi har många funktionärer som inte kan ett dugg om hästar men dom har ett brinnande föreningsintresse eller känner nån eller vill lära känna nån ................... Och vi har vansinnigt roligt ihop.
Det finns också gott om arbetsuppgifter som inte kräver nån hästkunskap. Däremot går det åt händiga allfixarkillar, duktiga husmödrar, datanördar, kontorsråttor, läkare m fl, m fl....

Jag hoppas att man känner för sin klubb och vill vara delaktig för det är medlemmarna kom är klubben.
Nu är jag inte så blåögd så jag vet att det inte alltid är så. Och det finns ju nåt talesätt som går på ett ungefär:
Om man vill ha hjälp med nåt ska man fråga nån som har mycket att göra för andra har aldrig tid.

Till rubriken: Tvångsmedel tycker jag inte att man ska ta till. Det blir inte trevligt och det ska det absolut vara. Men om alla gjorde nåt, hur lite som helst, så skulle man inte ens behöva fundera över tvångsåtgärder.

Jag vill också avsluta inlägget med att säga att det finns inte många som gjort så mycket för föreningslivet och ridsporten som Jejen. Vare sig det är klubbaktiviteter med tre deltagare eller internationella arrangemang.
För min del får hon svära hur jävla mycket hon vill!
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Ditt inlägg var intressant att läsa, ända till sista raden. Är det ok att svära eller bär sig åt för att man "ställer upp så mycket för ridsporten och föreningslivet":confused: Är det inte ännu viktigare att man uppför sig någorlunda och är ett bra föredöme för andra, om man nu innehar en så högt uppsatt position inom nämnda områden?

I mina ögon liknar det mest det vanliga ryggdunkandet, alltför vanligt i föreningslivet.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Vi har haft en utbildning om hur man håller tävling !
Det var distriktet som höll i den.
Alla var välkomna och väldigt många var med.

Visst vore det bra om proffessionella tävlingsarrangörer, men det skulle nog bli alldeles för dyrt att tävla.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Ibland, inte ofta, måste man bara sätta ner foten, med eftertryck, därav svordomen. I verkliga livet hade nog kroppsspråk och betoningar sagt det mesta. Jag har nog aldrig varit ett föredöme för någon, så den pressen känner jag inte.

Det är så svårt att uttala sig om folks personligheter och rätta jag, på nätet tycker jag.
Jag vet inte mer om dig, än det du faktiskt uttrycker, att du känner dig åsidosatt och utnyttjad. Att du önskar att nåt annat än tvång skulle vara det som fick folk att hjälpa till.
Det var nog, för att jag skulle bli intresserad av frågeställningen, och den är fortfarande intressant fastän du och jag har kommit lite på kant med varandra.
Det kanske är jobbigare att leva i Skåne än här längre norrut.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Tror inte att det har med Skåne eller om man bor norr däröver att göra.

Det finns som sagt föreningar som får det att fungera utan tvång och som har ett mera välkomnande sätt gentemot ALLA sina medlemmar. Är detta inte hemmaklubben så är det synd men jag tror de flesta, även jag, i såna fall väljer att köra ett par mil extra för att trivas när de utövar sin sport. Förloraren i slutändan är den klubb som tappar medlemmar.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

:angel:
Det finns nog en och annan klubb som lättade pustar ut när en eller annan medlem traskar iväg till grannklubben och gör livet surt för dem.:D
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Återigen visar du med ytterligare ett omoget inlägg att det enda sätt att bemöta dina inlägg vidare är att ignorera dem. Jag vill inte sänka nivån till din och lägga det på ett personligt plan.

Jag är inte så enfaldig att jag tror att mitt byte av klubb påverkar någondera klubb i någon riktning. Tror inte att ngn haft särskilt ont av vare sig min närvaro eller frånvaro. Jag försöker koncentrera mig på min träning och hästen när jag vistas på anläggningen.

Till er andra vill jag säga att det har kommit fram många intressanta vinklar, förslag och tankar kring det här. Även från de som tycker på annat sätt än jag. Det finns många bra sätt att komma runt det härmed tvång om man läser de olika inläggen. Jag har också sett att jag inte är helt ensam om mina åsikter heller. Särskilt kul att höra från hemmaklubben att det är saker på gång, i en bättre riktning än förut.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Oj, jag trodde att de här smilgubbarna visade på att jag var vänligt inställd till dig och min tanke var, "bara busa lite"
Jo, det är sant, jag är omogen allt som oftast, men jag kände äkta vänlighet för dig när jag skrev "buset"
Tycker också att det var roligt att läsa inlägg från den klubb du kritiserar. De verkar sitta i ett dilemma, som de håller på att arbeta sig ur. Strongt gjort.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Nej, absolut inte! Alltså jag tycker inte att det är OK att svära och bära sig illa åt i föreningslivet. Och det är det enligt min erfarenhet mest adrenalinstinna tävlingsryttare och deras föräldrar som gör (och det säger jag lite halvt på skämt men med en hel del allvar)

Däremot finns det tillfällen när man som hårt ideellt arbetande föreningsnörd får anledning att svära OM saker och ting.
Att man reagerar och svär över att folk, nu menar jag ingen särskild, blir både förvånade och sura över att saker och ting inte händer av sig själv. Att det krävs praktiskt arbete både före, under och efter och bara förväntar sig att bli servade.

Det är inte konstigt att man sätter ner foten.

Sen är det väldig varierande vad man tycker är att ha mycket att göra. Att arrangera en större tävling från början till slut brukar ändra inställningen hos de flesta.
 
Sv: Tvångsmedel i föreningen?

Betvivlar inte alls arbetsbördan av att arrangera stora tävlingar men anser att det är de tävlande som i första hand ska ta hand om funktionärsbiten anser jag, eller rättare sagt tävlingssektionen och de som ingår i denna. Behöver man hjälp utöver detta så tycker jag att man i första hand ber om denna, inte tvingar någon. Ska man få in icke tävlande i större utsträckning så bör man hitta system som gynnar dessa också - där hjälper inte gratis licenser el liknande särskilt mycket.

Jag tror som sagt mycket på olika typer av medlemsskap, olika höga avgifter från början. Gemenskapen sitter inte i funktionärsbiten utan i ett trevligt bemötande gentemot alla, tillgänglighet till olika samlingspunkter, olika kurser/föreläsningar där alla är välkomna m m. Ekonomi är många olika saker - man kan dra in pengar fler än ett sätt även om tävlingar och sponsorer är den större biten.
 

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 889
Senast: 0therwise
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 557
Hästmänniskan Klubben jag är medlem i har nyss beslutat att alla som har löst avgift för att använda manegen måste ställa upp som funktionär på minst...
2
Svar
28
· Visningar
2 529
Senast: Ryver
·
Hästmänniskan Jag är ordförande för en lite ideell förening utan ridskoleverksamhet och det enda klubben äger är en halvdan ridplan som vi jobbat hårt...
2
Svar
26
· Visningar
2 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp