tvätt av stora täcken

desiree

Trådstartare
nu när man ska börja förvara de stora tjocka vintertäckena, hur gör ni? lämnar ni bort dem eller tvättar själva?

vad kostar det att lämna bort dem? i sthlm, främst för där bor jag ;)

Sv: tvätt av stora täcken

Våran stallägare tvättar täcken, så vi låter henne tvätta dom stora.. Och de mindre täckena som får plats i en mindre maskin tvättar vi själva.
Det brukar kosta runt 200 kr per täcke..

desiree skrev:
nu när man ska börja förvara de stora tjocka vintertäckena, hur gör ni? lämnar ni bort dem eller tvättar själva?

vad kostar det att lämna bort dem? i sthlm, främst för där bor jag ;)

Tvättar själv, men måste säga att det är svårt med ett 155/165 vintertäcke... får nog spola av det rejält innan, för mycket smuts försvinner inte i tvättmaskinen :p!

Tvättar de i stallet för 50 kr /maskin
Så det beror helt enkelt på hur många täcken som går i maskinen.

Tvättar aldrig utetäcken. Har aldrig hittills fått ett fullgott skydd på ett regntäcke efter tvättning. Brukar gå igenom täckena på vårkanten. Sopar med piasavakvasten på utsidan och går över insidan med gummiskrapa. Sedan hänger de ute ett par veckor för luftning. Ev mattpiska om jag orkar. Om man vill vara riktig ordentlig kan man förpacka täcket väl och in med det i frysaboxen ett tag för att göra miljön mer tuff för ev hyresgäster. Så aldrig att jag tvättar utetäcken igen, men det är jag det.

Jag använder högtryckstvätten!

Vi har asfalterad gårdsplan hemma, så det är bara att breda ut täckena och spola av, ev skrubba med tvättmedel och sedan skölja.

Jag lämnar in på tvätt betalar mellan 50-100:- beroende på hur täcket ser ut :p

Vintertäckena är för tjocka för min maskin så dem måste jag lämna bort. Det brukar dessutom nästan alltid vara lite småskavanker som ska lagas också så jag har lämnat bort täckena till TF Häst och fritid i Albano för det.

Lämnar bort alla täcken och schabrak för tvätt. Betalar superbilliga 25:-/täcke. Schabraken åker med i täckestvätten så dem betalar jag inget för.

Liknande trådar

Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 622
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Vi har en stor benvit ullmatta (fråga mig inte varför den har hängt med sen innan ungar..) som nu fått en del fläckar. Jag testade...
Svar
10
· Visningar
502
Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 142
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Tratt och vattenskål