Tvätten blir inte ursköljd

Riru

Trådstartare
Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig..
Tvätten känns inte ursköljd när programmet är klart, och handdukar/badlakan sitter slickade mot trumman så man får dra loss dem.:confused: Vanligtvis har all tvätt legat på botten i en hög.
Det är även lite skum vid luckan.
Har skruvat loss slangar och det är inget skräp, har rengjort filtret och nu kört tom maskin i 95 grader med ättika två omgångar.
Stoppade in handdukarna igen som inte blev bra sista tvätten och körde rinse/spin, allrså inget mer tvättmedel utan ville bara skölja ur tvätten igen.
Problemet återstår.
Vad har jag missat? :arghh::banghead:
Jag tror inte jag överdoserar tvättmedel, kör med ca 40-50ml flytande grumme tvättmedel till stora tvättar.
 
Jag skulle börjat med att kolla grovfiltret ("nålfällan"). Är det igensatt så kommer maskinen, kanske, inte att hinna omsätta vattnet ordentligt i sköljsekvenserna.
Är inte det luckan nere vid golvet som man skruvar på en grej och drar ut? Är iaf den jag rengjort.
 
Jo, så brukar det se ut.
Då skulle jag försökt undersöka närmare om det är stopp längre in, i/vid själva pumphuset. Ett alternativ kan vara att pumpens rotor/impeller gått sönder. Sånt kan gå att hitta som reservdel, alternativt hela pumpen. Men behöver man ha hem reparatör för att fixa (läs: man inte mekar själv) så kan det nog bli bökigt dyrt.
 
Jo, så brukar det se ut.
Då skulle jag försökt undersöka närmare om det är stopp längre in, i/vid själva pumphuset. Ett alternativ kan vara att pumpens rotor/impeller gått sönder. Sånt kan gå att hitta som reservdel, alternativt hela pumpen. Men behöver man ha hem reparatör för att fixa (läs: man inte mekar själv) så kan det nog bli bökigt dyrt.
Borde man inte enkelt kunna se om det är det som är felet genom att se om tvättmaskinen tömmer som den skall, dvs kolla födet i slangen till avloppet?
 
Borde man inte enkelt kunna se om det är det som är felet genom att se om tvättmaskinen tömmer som den skall, dvs kolla födet i slangen till avloppet?
Det är säkert en bra början, men jag tror att det kan vara svårt att se om flödet är 100% normalt eller om det är mer eller mindre begränsat. Men en stor förändring borde man ju kunna märka. Sen kan ju ett sådant stopp kanske ha olika orsaker ändå...
 
Jo, så brukar det se ut.
Då skulle jag försökt undersöka närmare om det är stopp längre in, i/vid själva pumphuset. Ett alternativ kan vara att pumpens rotor/impeller gått sönder. Sånt kan gå att hitta som reservdel, alternativt pumpen. Men behöver man ha hem reparatör för att fixa (läs: man inte mekar själv) så kan det nog bli bökigt dyrt.

Ja det blir ju dessvärre reparatör om det inte ger sig. Kommer köra en massa sköljningar och se om det försvinner sen med nästa tvätt. Har jag tur kanske det handlar om handdukar/trasor med diskmedel på eller nåt i kombination med att filtret var igentäppt med skit.
 
Nä den fick jag inte loss :o
A
 
Bytte till pulvertvättmedel och hade inte problemet med skum efter det.

Nu ville jag dock gå tillbaka till flytande igen och samma problem har uppstått. Första tvättarna gick bra men nu har det alltså börjat skumma. Så vad gör jag egentligen för fel? Har mjukt vatten och har i mindre mängd än man ska enligt vad som står på flaskan. Är en 8 kg maskin och jag har i mindre mängd för full tvätt än för en 3-5 kg, ca 30-40ml.

Så hur sjutton tvättar man med flytande tvättmedel? :arghh: Vill ju använda grumme.
 
Bytte till pulvertvättmedel och hade inte problemet med skum efter det.

Nu ville jag dock gå tillbaka till flytande igen och samma problem har uppstått. Första tvättarna gick bra men nu har det alltså börjat skumma. Så vad gör jag egentligen för fel? Har mjukt vatten och har i mindre mängd än man ska enligt vad som står på flaskan. Är en 8 kg maskin och jag har i mindre mängd för full tvätt än för en 3-5 kg, ca 30-40ml.

Så hur sjutton tvättar man med flytande tvättmedel? :arghh: Vill ju använda grumme.

Pröva att minska ännu mer på tvättmedlet. Upplever ofta att tillverkarna skriver mer än vad som faktiskt behövs.
Annars finns Grumme även som pulver, använder det själv.
 
Jag använder bara 4-5 droppar av grummes flytande och det funkar fint. Anpassar lite efter smutsighet. Har en något mindre maskin än du men är övertygad om att du kanske använder för mycket medel och att tygerna blir lite mättade av det. Ett tips är att du använder dig av längre tvättprogram, kanske med förtvätt eller extra sköljprogram.
 
Sedan har jag ett paket med pulvertvätt, neutral eller vad den heter som är allergivänlig men har lite vassare tvättkraft än grummes som jag varvar med emellanåt, tycker det håller maskinen fräschare i längden. Men generellt så tänker jag att det är maskinen som ska sköta tvättandet, inte medlet. Har en 10 ml skopa till pulvermedlet så använder sällan mer än en sådan.
 
Pröva att minska ännu mer på tvättmedlet. Upplever ofta att tillverkarna skriver mer än vad som faktiskt behövs.
Annars finns Grumme även som pulver, använder det själv.
Jag använder bara 4-5 droppar av grummes flytande och det funkar fint. Anpassar lite efter smutsighet. Har en något mindre maskin än du men är övertygad om att du kanske använder för mycket medel och att tygerna blir lite mättade av det. Ett tips är att du använder dig av längre tvättprogram, kanske med förtvätt eller extra sköljprogram.

Ok då provar jag med mindre, har inte vågat med mindre då jag tänkt att det kanske inte blir rent då. Men om några droppar kan få tvätten ren så behöver jag nog inte oroa mig för mycket!
 
Sedan har jag ett paket med pulvertvätt, neutral eller vad den heter som är allergivänlig men har lite vassare tvättkraft än grummes som jag varvar med emellanåt, tycker det håller maskinen fräschare i längden. Men generellt så tänker jag att det är maskinen som ska sköta tvättandet, inte medlet. Har en 10 ml skopa till pulvermedlet så använder sällan mer än en sådan.

Vi har ju allergi och känslig hud, barn, astma och vadmer i familjen så vill gärna att flytande ska funka, men om det är bättre för maskinen med pulver då och då så kanske man kan ha flytande främst till kläder och sängkläder? Och sedan pulver till handdukar som jag tvättar i 90?
 
Vi har ju allergi och känslig hud, barn, astma och vadmer i familjen så vill gärna att flytande ska funka, men om det är bättre för maskinen med pulver då och då så kanske man kan ha flytande främst till kläder och sängkläder? Och sedan pulver till handdukar som jag tvättar i 90?

Skulle flytande vara bättre vid eksem? Aldrig hört! Jag har själv känslig hud och eksem och har kört på Skonas pulver i flera år, helt symptomfri!
 

Liknande trådar

Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
5 947
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp