Tvättmaskin med låg restfuktighet?

Cherarriduracell

Trådstartare
Efter dagens tvättfadäs med tvättmaskin som inte alltid vill göra färdigt tvättprogrammen (och jag som kramat ur kläderna jag ska ha imorgon, hängt på galge så varmt jag kan och hoppas på mirakel nu) så letar jag egen tvättmaskin.

Jag vill att den ska ha låg restfuktighet. Var inne på att köpa kombinerad tvättmaskin och torktumlare men när jag läste att kläderna ändå måste torkas efter släppte jag den idén. Tvättmaskinen måste vara liten, gärna toppmatad och helst ha sån där hållbar motor. Prisklass: upp till omkring 5000kr tänkte jag. Att den tvättar rent ordentligt tänker jag är självklart. Gärna med ett snabbprogram, men det har väl alla maskiner?

Vilken tvättmaskin letar jag efter?
 
@Cherarriduracell: Jag har en toppmatad Elektro-Helios på 6 kg så den är stor för att vara toppmatad. Den är suverän och riktigt snabb om man använder kortprogramfunktionen om tvätten inte är så farligt nedsmutsad (vilket den sällan är, det är oftast bara mina arbetskläder som får gå fullt program).

Jag har för mig att den kostade ca 4000kr men är inte säker. Den var en present från min särbo... :o :D
 
Varför skulle kläderna behöva torkas efter med en kombinerad?
Jag har en sån, behöver inte torka efter.
 
Efter dagens tvättfadäs med tvättmaskin som inte alltid vill göra färdigt tvättprogrammen (och jag som kramat ur kläderna jag ska ha imorgon, hängt på galge så varmt jag kan och hoppas på mirakel nu) så letar jag egen tvättmaskin.

Jag vill att den ska ha låg restfuktighet. Var inne på att köpa kombinerad tvättmaskin och torktumlare men när jag läste att kläderna ändå måste torkas efter släppte jag den idén. Tvättmaskinen måste vara liten, gärna toppmatad och helst ha sån där hållbar motor. Prisklass: upp till omkring 5000kr tänkte jag. Att den tvättar rent ordentligt tänker jag är självklart. Gärna med ett snabbprogram, men det har väl alla maskiner?

Vilken tvättmaskin letar jag efter?
Vaddå måste torkas efter? Kör jag program med torktumling tillräckligt länge i min maskin är de torra när de kommer ut..
 
Vaddå måste torkas efter? Kör jag program med torktumling tillräckligt länge i min maskin är de torra när de kommer ut..
Nä men jag läste att kombimaskinerna inte torktumlar tillräckligt bra? Gör de det är det ju toppen, då vill jag ha en sån! Jag hatar att hänga tvätt.
 
Nä men jag läste att kombimaskinerna inte torktumlar tillräckligt bra? Gör de det är det ju toppen, då vill jag ha en sån! Jag hatar att hänga tvätt.
Vad läste du det i för kolla?
Hur hade de packat maskinen? Rätt. Många överfyller sina tvättmaskiner. Det blir ju inte torrt om man pressar maskinen full så att det inte är någon luft kvar tex.
Min det i alla fall torrt. Ibland har jag lagt kläderna lite luftigt en stund innan jag lagt de i garderoben. Men det är mest för jag inte orkade köra ett tag till. Eller hade kläder jag inte ville köra för varma i.

Är säkert olika på olika märken, prisklass osv. Jag har i alla fall en Hotpoint, stor maskin. Minns inte hur mycket tvätt den rymmer, men mer än standardmaskinen.

@Bison Vad har du för märke?
 
Vad läste du det i för kolla?
Hur hade de packat maskinen? Rätt. Många överfyller sina tvättmaskiner. Det blir ju inte torrt om man pressar maskinen full så att det inte är någon luft kvar tex.
Min det i alla fall torrt. Ibland har jag lagt kläderna lite luftigt en stund innan jag lagt de i garderoben. Men det är mest för jag inte orkade köra ett tag till. Eller hade kläder jag inte ville köra för varma i.

Är säkert olika på olika märken, prisklass osv. Jag har i alla fall en Hotpoint, stor maskin. Minns inte hur mycket tvätt den rymmer, men mer än standardmaskinen.

@Bison Vad har du för märke?

Jag tror det är en Bosch. Är på jobbet nu.
Men det är ju som du säger, det går inte att ha den knökfull, då blir det inte torrt.
Jag tumlar mest handdukar, lakan, strumpor och underkläder i bomull. Är aldrig några problem att få det torrt.
 
Jag tror det är en Bosch. Är på jobbet nu.
Men det är ju som du säger, det går inte att ha den knökfull, då blir det inte torrt.
Jag tumlar mest handdukar, lakan, strumpor och underkläder i bomull. Är aldrig några problem att få det torrt.
Jag tumlar även vissa swearshirts, T-shirts och mysbyxor ibland. I enstaka fall även nåt par jeans.
Funderar på om många inte tänker på att de stoppar ju aldrig vanliga torktumlaren full (de är ju större än tvättmaskinen, men gör det misstaget när de tvättar o tumlar i samma maskin.
 
Vad läste du det i för kolla?
Hur hade de packat maskinen? Rätt. Många överfyller sina tvättmaskiner. Det blir ju inte torrt om man pressar maskinen full så att det inte är någon luft kvar tex.
Min det i alla fall torrt. Ibland har jag lagt kläderna lite luftigt en stund innan jag lagt de i garderoben. Men det är mest för jag inte orkade köra ett tag till. Eller hade kläder jag inte ville köra för varma i.

Är säkert olika på olika märken, prisklass osv. Jag har i alla fall en Hotpoint, stor maskin. Minns inte hur mycket tvätt den rymmer, men mer än standardmaskinen.

@Bison Vad har du för märke?
Typ nån bäst i test vi rekommenderar tvättmaskiner... Minns inte men uppenbarligen en källa jag ansåg rimlig...
 
Ja, det låter lovande! Helst av allt är det ju en sån jag vill ha. Får söka runt mer och läsa på om respektive modell ikväll. Kan man slippa hänga tvätt vore det ju guld.
Fast alla plagg nåt ju inte bra av torktumling
Men lakan, handdukar, underkläder, strumpor och allt annat som tål tumling 😁
Men vill du vara säker på att det alltid funkar och framförallt "aldrig" behöva hänga så kanske du ska ha en tvättmaskin och en tumlare helt enkelt?
Tänker att det är effektivare om man vill köra flera maskiner samma dag..
Ett program med tvätt+tork tar ju några timmar..
Har man båda kan man tvätta ny maskin medan torken går.
Jag hänger en del när jag kör flera maskiner samma dag. Just pga tiden.
 
Fast alla plagg nåt ju inte bra av torktumling
Men lakan, handdukar, underkläder, strumpor och allt annat som tål tumling 😁
Men vill du vara säker på att det alltid funkar och framförallt "aldrig" behöva hänga så kanske du ska ha en tvättmaskin och en tumlare helt enkelt?
Tänker att det är effektivare om man vill köra flera maskiner samma dag..
Ett program med tvätt+tork tar ju några timmar..
Har man båda kan man tvätta ny maskin medan torken går.
Jag hänger en del när jag kör flera maskiner samma dag. Just pga tiden.
Jag tvättar bara en maskin i taget, blir kanske 1-2 per vecka. Kommer aldrig palla lyfta ur tvätten och sortera in i tumlaren. Då kan jag lika gärna hänga direkt. Plus tror inte jag har plats för två maskiner, ville ju ha en liten toppmatad helst... 😉
 
Jag tvättar bara en maskin i taget, blir kanske 1-2 per vecka. Kommer aldrig palla lyfta ur tvätten och sortera in i tumlaren. Då kan jag lika gärna hänga direkt. Plus tror inte jag har plats för två maskiner, ville ju ha en liten toppmatad helst... 😉
Finns det toppmatade med tumling?
Jag vet inte hur det är med maskinen som @Bison har men min är som sagt ganska stor. Vet inte om det kan finnas mindre maskiner med tumling som inte är lika bra.
Är inte hemma så jag kan kolla mer specifikationer på min maskin just nu men om du vill veta det kan jag återkomma imorgon när jag är hemma igen.
 
Finns det toppmatade med tumling?
Jag vet inte hur det är med maskinen som @Bison har men min är som sagt ganska stor. Vet inte om det kan finnas mindre maskiner med tumling som inte är lika bra.
Är inte hemma så jag kan kolla mer specifikationer på min maskin just nu men om du vill veta det kan jag återkomma imorgon när jag är hemma igen.

Min är frontmatad och normalstor.
Har dubbeltpåslakan och det brukar jag bara tumla halvtorrt, sen slänger jag det över badrumsdörren och tumlar klart resten. Det tar alldeles för mycket plats i maskinen.

Kan kolla mer specifikationer när jag är hemma från jobbet.
 
Finns det toppmatade med tumling?
Jag vet inte hur det är med maskinen som @Bison har men min är som sagt ganska stor. Vet inte om det kan finnas mindre maskiner med tumling som inte är lika bra.
Är inte hemma så jag kan kolla mer specifikationer på min maskin just nu men om du vill veta det kan jag återkomma imorgon när jag är hemma igen.
Jag tror inte det finns, toppmatad liten var ju det jag ville ha r jag inte trodde att tumli gen var så effektiv. Tror som du att maskinen behöver vara lite större för att få plats med båda funktionerna.
 
Varför skulle kläderna behöva torkas efter med en kombinerad?
Jag har en sån, behöver inte torka efter.
Vi hade en hemma, det blev torra kläder, men vi har också en likadan på landet och där är de fortfarande fuktiga. Det är kanske lite tur inblandat?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
Relationer Efter att jag läste den andra tvättstugetråden så började jag fundera på vad som är förväntat i en tvättstuga- om man bortser från att...
Svar
19
· Visningar
1 130
Senast: tolksele
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: BobberiBoo
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp