Tveksam medryttare

Katarina97

Trådstartare
Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny. Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom äger flera hästar så hon rider honom inte alls nu utan det är bara jag som ska rida honom 3 gånger i veckan, nu innan han är igångsatt ordentligt är det mest lugna skrittrundor med lite trav sträckor. Han är extremt pigg för sin ålder.

Jag personligen har ridit på ridskola i många år men aldrig haft en medryttarhäst förrän nu. Jag är vanligtvis ganska orädd när det kommer till ridning, satsar inte direkt på det utan gör det bara för att jag älskar det och det får mig att må bra.

De första 3 gångerna jag red honom var han pigg när jag red honom, men då mest väldigt glad och pigg för arbete och lyssnar noga efter hjälperna jag ger. Men nu senaste gången jag red honom blev han extremt pigg och lyssnade inte alls på mig. Han var hyfsat lugn i början, men efter att jag tagit en liten kort trav och sen skulle sakta av vägrade han. Han gick och drog hela tiden, jag försökte jobba med ta och sen släppa efter metoden men det gick inte. Det var knappt så att jag fick ner honom till skritt och så fort jag släppte efter, tog han trav eller galopp igen. Han får som sagt inte galoppera än, och bara korta travsträckor så jag var ju tvungen att försöka hålla in honom. Jag vände hemåt vilket bara resulterade i att han blev ännu snabbare. Jag försökte göra halter, men då blev han liksom bara irriterad för han ville ju bara springa. Han är absolut ingen elak häst men jag tror att han bara verkligen vill springa igen, men det är ju inte jag som bestämmer utan ägaren, och jag tror hon vet vad som är bäst för honom. Han galopperade i princip på stället, tvärade och hoppade hit och dit och jag fick kämpa för att håla mig kvar i sadeln. Jag satt av, vilket inte var det lättaste eftersom han vägrade stå still en ända sekund. Han blev lite lugnare när jag ledde honom tillbaka men han drog en del och tog lite galopp och tvärade fortfarande.

Jag brukar vara ganska orädd även när hästarna jag rider blir lite jobbiga, men jag brukar aldrig rida ut själv, och nu blev jag faktiskt ganska rädd. Inte för min skull utan mer för att han skulle slita sig och jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt om han sprang iväg.

Ägaren till hästen har tidigare sagt att han aldrig har gjort något när hon ridit honom, att jag inte behöver ha väst och liknande eftersom han aldrig gör något. Jag känner mig som världens sämsta ryttare och jag vet inte vad jag ska göra. Jag tror och ägaren har sagt att han antagligen inte kommer vara lika pigg när han är igång satt, och han kommer väl förhoppningsvis få mer respekt för mig förr eller senare men hur ska jag få hans respekt? Och hur ska jag göra framtill dess? Jag är ganska rädd och har inte alls lust att rida ut på honom igen om ett par dagar. Ägaren ska rida med mig på torsdag nästa vecka och det känns lite bättre men vd ska jag göra på tisdag? Sa jag försöka att bara ta en promenad med honom och bara leda honom?

Förlåt för långt och rörigt inlägg, men snälla, jag behöver hjälp.?
 
En promenad låter som en jättebra idé , och sen behöver du prata med ägaren om vad som hände och hur du känner :). Det kan ju faktiskt vara så att han har ont någonstans, och blir uppstressad över det.
 
Håller med föregående talare, det kan ju vara så också att hästen är pigg och glad och testar dig.
Min ponny är världens snällaste (i mina ögon ;)), uppför sig så länge jag (eller stallägaren :angel:) är med men testar gärna nya ryttare.
 
Tror att det blir en ond cirkel om du blir rädd när han är pigg. Då brukar man börja smyg-hålla i hästen och spänna sig, och det gör den bara ännu piggare. Träna på att slappna av, var lugnet själv och var "bakåt" i tanken. Jag hade en otroligt pigg föredetta galopp-ponny på foder förut och gud vad jag fick träna på det här. Sitt lugnt, slappna av, spänn dig absolut inte, prata med dig själv om det är nödvändigt, tänk "sakta, sakta" och liksom fokusera din energi bakåt. Den träningen har verkligen varit till nytta nu när jag har en över-pigg 4 åring som blir rädd för allt möjligt, vill busa runt och bocka i grimskaftet osv. Skulle jag bli rädd och osäker när jag hanterar honom så skulle det bli soppa av allt. Känn att du kan vara lugn i huvud och kropp själv så kommer det bli lättare, och känn att du kan lita på att du har kontrollen över att ha hästen lugn (alltså, jag menar inte att du har kontroll genom att hålla i hästen i munnen utan att du kan slappna av och ge hästen eftergift utan att vara nervös).
MEN du bör prata med ägaren tills du känner att du kan vara lugn och trygg i situationen. Det är stor skillnad på en pigg privathäst som är jätteglad i livet nu när han får sättas igång och göra saker, jämfört med ridskolehästarna som oftast är lite trötta på livet. Ägaren kan säkert hjälpa dig med det här, eller om hon har fler hästar så kan hon troligtvis följa med dig några gånger när du rider ut så du vet vad du ska göra (såg att du skrivit att hon ska följa med dig på torsdag), och tills dess är promenader eller bara skrittrundor där du bara fokuserar på skritten en bra idé. Lycka till. :)
 
Finns det någon ridbana eller något ridhus där du kan rida tills du är mer van vid att rida honom? Även om tanken är att du ska rida ut så kan det kanske vara bättre att lära känna honom på begränsat område?
 
Att vända hemåt på en pigg och uppjagad häst har aldrig fungerat för mig. Det är isåf bättre att du sitter av när hästens näsa är vänd bortåt och sedan vänder och leder hem den. Nu är det svårt läge för dig för du känner inte till terrängen heller. Men se till att du helst rider en slinga så att du inte behöver vända den på vägen för att komma hemåt- det kan tagga till hästar.

Synd att du hann bli rädd och vad duktig du var som redde ut det! Ni kom hem samtidigt i den gångart du hade tänkt dig- det är ett viktigt mål vid uteritt. Sedan om du sitter på eller inte är i nuläget inte så viktigt :)

När du leder den, prova att låta den göra volter runt dig om den stressar upp sig och vill iväg, det kan bli många volter, men en gammal och förståndig ponny förstår snart att går den för snabbt får den göra en - sex volter- ganska tråkigt-


När du rider den- andas lugnt och nynna el sjung gärna på en lugn sång- typ "stilla natt"

Gå gärna en ordentlig promenad med ponnyn istället för ridning och titta om du kan få den att stanna och starta utan att du drar i den. gå fot med den helt enkelt. Lika så när du leder den- andas och slappna av, se till att ponnyn går fint vid ledning utan att du behöver hålla den kort utan att den får ha huvudet fritt och lyssnar på dig.
 
Jag tolkar det som att hästen är skit glad över att få komma ut igen, och att den är van vid att få sträcka ut och då vill göra det nu också.
Hästen vet ju inte att en snabb galopp kommer de den träningsvärk ;).
Jag hade försökt att rida på bana eller nära stallet nu i början då du rider själv och rider ut med sällskap så att du kan få tips och hjälp av ägaren när ponnyn väl taggar igång :).

Kan säga att min pensionerade 23åring taggar igång lika mycket när vi rider ut ensamma. Hon vill vill vill men har inte styrkan eller kondisen. Vilket leder till att hon nästan slår knut på sig själv när hon steppar fram eller galloperar på stället. Med sällskap så slappnar hon dock av väldigt mycket. Så det är mitt främsta tips, ha sällskap med er :) även en vuxen på marken är bättre än ingenting.
 
Förresten, bli inte rädd för hästen, när de är så pigga så är det viktigaste att kanalisera energin åt ett håll, t ex genom att samla ihop och be den arbeta, styra rätt ut i terrängen så den får lyfta på benen, ta en galopp eller trav rakt fram där du gör lite tempo växlingar och ställer krav på lydnad. När hästen sen lyssnar på dig så kan ni fort sätta att skritta, steppar hästen så får den göra det tills den tröttnar, vilket sker förr eller senare. Värt att tänka på är att huvudet tröttnar fortare än kroppen då den får tänka, så få hästen att tänka :).
 
Var inte bekymrad över att du hoppade av, du klarade av situationen och hur du gjorde det är oviktigt!

Att blåhålla en pigg häst samtidigt som man blir allt mer orolig är omöjligt, det blir en ond cirkel. Så du gjorde helt rätt!

Du har en bra plan nu, promenader är en bra ide. Gå gärna offroad, sicksacka mellan tallarna och lär honom då att lyssna på dig för att veta vart ni ska. Sedan kan du göra lika när du ska rida ut själv igen. Som många ovan sagt: aktivera honom så han får tänka och har någonstans att göra av energin! Varje gång han gör som du vill så stärker det även din position som ledare!

Även en bra ide att ha sällskap av ägaren, så du har hjälp om du behöver den, jag tror inte du behöver den lika mycket som du tror!

Lycka till och vad roligt att ha hittat en gammal häst som älskar livet så!

( kolla gärna med ägaren om hästen varit skadad innan den ställdes av, har den inte det så finns mycket mindre risker med hästens överskottsenergi och om han gör lite mer än tillåtet.... )
 
Tack för alla bra och stödjande svar! Jag vet att det är dumt att bli rädd, blir bara orolig, för vad gör jag om hästen sliter sig liksom? Vill inte ha det på mitt samvete men jag vet att det bara blir en ond cirkel, så jag ska försöka, som många säger andas lugnt, och prata/sjunga lugnt för att lugna både mig och hästen.
Att arbeta hästen med volter, och gå lite runt och inte bara rakt på vägen är också en jätte bra.
Och som också många säger så är han säkert bara väldigt glad över att få komma ut igen, han blir bara lite för glad ibland, och säkert så testar han mig lite också.
Och jag vet att jag borde prata med ägaren, ska göra det nästa gång jag träffar henne. Det känns lite enklare när jag vet att det inte bara är mitt fel utan att hästen bara är lite överpigg just nu.
@mamman Ja det finns en paddock men den är ofta upptagen tyvärr.
@djezima Han hade en gaffelbandsskada för några år sedan, därför han ställdes av från början, den är läkt sen ganska länge men ägaren hade inte tid att sätta igång honom riktigt, därav ett lite för långt uppehåll. Men även om skadan är helt läkt nu så vill hon ju såklart att han ska sättas igång långsamt.
Återigen, tack för alla svar, det hjälper mycket!
 
Jag vet att det är dumt att bli rädd

FEL! Det är aldrig dumt att bli rädd! Rädsla är en känsla som är lika rätt som att man kan vara glad, arg, ledsen osv.
Det är väldigt mycket mer dumt att inte bli rädd i en situation som kan bli farlig än att faktiskt bli rädd och därifrån försöka lösa situationen.

Grejen sen är hur man hanterar rädslan. Även om man är rädd så får man försöka att inte visa det för hästen. Slappna av, andas och sjung kanske en sång. Du har fått flera bra tips i tråden redan.

Jag tycker att du gör helt rätt. Du lyckades få hem både dig och hästen helskinnade och nu ber du om hjälp hur du ska göra i framtiden.
Det blir nog bra när du sen pratat med ägaren, förhoppningsvis kanske hon kan rida med er ett tag så ni inte behöver vara ute själva förrän ni lärt känna varann?
 
Jag håller med de andra om att hästen säkerligen är skitglad över att få se något annat än hagen igen och att han testar dig lite lagom sådär. Ju mer han rids desto lugnare och lydigare kommer han bli, så jag tycker inte att du ska oroa dig och definitivt inte klandra dig själv. Om du har möjlighet att rida i skogen så brukar i alla fall jag tycka det känns tryggare om det är en lite övertänd häst. Och naturligtvis ska du ha väst på dig oavsett. Jag har flugit av på grund av busig häst och brutit revben. Det gör ont länge kan jag säga :P
 
Om det finns möjlighet, försök rida i terräng där hästen får ta i lite utan att springa - kliva över stock och sten, klättra i backar osv... Det tycker jag har en lugnande inverkan på lite för taggade hästar, ofta brukar det kännas som om hästen i det läget nästan blir lite lättad av att få ta i ordentligt istället för att studsa på stället! Klättring/terrängridning är dessutom bra för att bygga muskler, som ju hästen behöver nu när den varit avställd länge. Och det jobbet kan ju göras både uppsuttet och avsuttet, beroende på hur det känns för dagen.

Och promenader är bra "lära-känna-övning"! Träna hästen på att lyssna på dig - stanna när du stannar, gå när du går osv. Har du en lite längre lina att leda i, så träna på att leda hästen i olika positioner - bakom dig, bredvid dig (båda sidor!), framför dig... Detta arbete kan varieras i det oändliga! Tänk på att ha hjälm och handskar även i detta arbete, och håll koll på var hästen är och vad den gör oavsett var den befinner sig (dvs du får ha lite "ögon i nacken" när den går bakom).
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 098
Senast: Mabuse
·
Ridning jag har en medryttarhäst som jag brukar rida på 1 gång i veckan. hon som äger stallet har väldigt många hästar så hon har inte tid att...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Lillo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp