Tvillingar

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

indi

Är det någon som har erfarenhet av det?
Var på ultraljud för 2veckor sen och fick den stora nyheten!!!
Det känns väldigt spännande, men man funderar givetvis över hur slutet av graviditeten och början av deras små li kommer att se ut :bump:
 
Sv: Tvillingar

Hej GRATTIS
Jag har tvilling pojkar lika som bär.Men de är nu 20 år.

Det är mycke spännande med två individer.
Lite jobbigt är det. Slutet på graviditeten var jobbig. Men det roliga tar övehand.

Låna böcker på bibilioteket. Fråga på mödravården.
Slå på internet sök tvillingar.
 
Sv: Tvillingar

Har haft flera vänner och arbetskamrater som fått tvillingar.
Det generella är väl att man relativt tidigt i graviditeten blir sjukskriven för att ta det lite lugnare.

Dessa tvillingar som jag känner är födda för tidigt, så dom har fått tillbringa en tid på neontalen på sjukhuset.

Men nu är dom små pigga krabater.

Vad kul med tvillingar, spännande att höra fortsättningen.
 
Sv: Tvillingar

Lite o.t. men jag måste berätta om ultraljudet jag gjorde i, hm, februari -93 (tiden går). Läkaren sa: "Ja, här ser vi hjärtat och, hrmmmmm, här ser vi ett till hjärta". Min första tanke: "Vilken fantastisk apparat som visar hjärtat från två håll samtidigt" - sedan trillade poletten ner. Jag var 22 år men var överlycklig milt uttryckt.

Det är så individuellt och det går inte att säga hur det kommer att bli för en annan. Jag hade det inte lätt från ca v 25 och framåt, men det kan bli helt annorlunda för dig. Du har en fördel som inte jag hade, nu finns Internet och du kan söka massor av info. Jag fick en liten broschyr från Socialstyrelsen, punkt slut. På mitt MVC var det ingen som kunde något om tvillingar och all info utgick från att vänta och få ETT barn.

Det är tufft med två små barn på en gång, har man ett barn så nog sover väl det barnet någon gång men har man två så kan det bli måååånga vakna timmar per dygn. Jag skrev upp i ett block när jag hade ammat/ev gett tillägg, bytt på och badat något av barnen - det låter löjligt men när man är mitt uppe i det så är det inte säkert att man kommer ihåg, man är väldigt trött.

Jag gick till v 39+3 innan jag äntligen sattes igång (förvägrades ett snitt, för "detta var ingen sjukdom"). Fick dock akutsnittas dagen därpå eftersom jag givetvis var helt slut. MEN då var jag i dåligt skick eftersom jag var så slut av den jobbiga graviditeten jag hade mot slutet (samlade på mig massor av vätska, hade ett blodtryck som inte var att leka med och därmed en ruskig huvudvärk, fick ligga inne på BB 2 veckor innan). Dagen efter förlossningen hade jag dock LÄTT kunnat gå igenom denna procedur igen, bara för "belöningen", två friska underbara pojkar! För mig har det bara varit positivt att vänta och få två på en gång, det roliga har uppvägt det jobbiga med råge. Så ett jättegrattis till dig :banana:
 
Sv: Tvillingar

Det var ungefär liknande för mig.
Jag hade en liten flicka då på 8 mån, Jag skulle på ultra ljud. Roligt med ett syskon till henne. Då säger dom att det är minst två här inne.
Min man höll på att svimma. Saken är den att jag var 20 år när jag fick flickan.
Men nu var det så 2 babisar väntade vi.
Lite jobbigt med syskon och tjock mage. Hon var 17 mån när jag fick 2 likadana killar.
Helt plötsligt 3 blöjban. PUU och matningar , nätter mm. 11/2 timma tog det för att vi skulle komma ut.
Mata ,byta blöjor , klä på overåler mm
Men det har gått bra. Hon är 22 , killarna fyller 21 feb 05. Nu har jag en grabb på 14 år också.
Väntade några år för att hinna med.
Men det är underbart. Skulle kunna göra om allt :bump: :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Tvillingar

Jag har också tvillingar ! Det var mina första barn. Efter det har jag ett barn till. För mig var tvillingarna lättare än den som kom sen ! Trots att jag var ensam med tvillingarna.

Jag hade en jobbigare graviditet med enlingen och blev betydligt större med honom.

Visst är det lite annorlunda att få två barn samtidigt, men numera tänker jag i pincip aldrig på att de är tvillingar. De är individer - även om de är väldgt lika till utseendet (säger folk).
 
Sv: Tvillingar

min syster har tvillingar som nu är 4 år, en av varje
Inte nog med att det är två, tjejen är född med HLHS ett mycket allvarligt hjärtfel så det rådde total kaos där under de första månaderna med hjärtoperationer IVA mm mm, syrran kunde inte amma (där var fördelen att vem som helst kunde mata honom) tjejen sondmatades till 18 månaders ålder men som tur är sov de ganska bra från 2 månaders ålder i egna sängar och från 6 månaders ålder i eget rum och numer bor de i var sitt rum
 
Sv: Tvillingar

Grattis! :) Jag har också tvillingar en av varje. De är sex år nu och allt gick bra under graviditeten. Jag gick tre dagar över tiden så de föddes i vecka 40+2. I slutet var jag trött och den första tiden när jag helammade var lite tung för jag hade svårt att äta så mycket som behövdes för att producera mjölk till båda. Gick ner 8 kg :eek: under amningen. Vägde 44 kg när barnmorskan på MVC (efterkontroll) sa till mig att jag inte under några omständigheter fick amma fullt ut längre. :D När de sedan blev större tror jag inte det är så stor skillnad mot att ha två syskon tätt inpå varandra.

Det enda jag kan tycka är synd är att vi inte hade ett barn sedan tidigare och sen fick tvillingar. Maken tycker nämligen att det räcker med två men, jag skulle gärna ha fler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 059
Senast: Karro-Lina
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 496
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 261
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Eftersom jag idag gick in i en nu graviditetsvecka så läste jag i min gravidapp om vad som händer med min kropp och med Bebis. Jag har...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 477
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp