Tvillingar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sar

Trådstartare
Nu är det officiellt, vi blir tvillingföräldrar till sommaren!
Doktorn tror att det är tvåäggstvillingar och jag är beräknad att föda i augusti.
Det känns hur spännande som helst fast samtidigt rätt överväldigande att plötsligt bli fyra när vi varit bara två!
Har någon erfarenhet av tvillingar (egna eller andras) tar jag gärna emot tips!
 
Sv: Tvillingar!

Grattis! Vad kul!
Hm några personliga tips har jag inte, men barnvagn brukar vara bra att börja leta tidigt oavsett om man ska ha beg eller nytt... ;)

Annars gäller nog de vanliga tipsen; Ta hjälp av släkt och vänner och våga be om hjälp när det behövs. Man behöver inte vara världens bästa förälder jämt!

En bra bok som är rolig är Uppdrag; Mamma, där skriver flera om olika upplevelser vilket är kul. Bla skriver Emma Hamarberg (?) om hur det var när de fick tvillingar.

Min mammas särbo konstaterade när jag frågade honom om hur det var att få tvillingar (de är i dag 28 år gamla) och han konstaterade att han mindes inte så mycket av den första tiden för det hade bara gått runt... ;) Fast när de fick sitt tredje barn som alltså bara var en så tyckte de att det var hur enkelt som helst! ;)

Jag tror att det finns någon "site" för tvilling föräldrar som kan vara värd att kolla upp, det är säkert någon som har adressen eller sök via någon sökmotor.

Så lycka till!
 
Sv: Tvillingar!

Grattis! Vad roligt :). Jag har tvillingar och de fyller 7 år i år (tiden verkar flyga iväg). Du fick ett annat tips om att leta upp någon tvillingsite. Jag har för mig att det finns en på föräldrakanalen. Ett annat tips kan vara att kontakta Svenska tvillingföreningen som du kan få en del info ifrån.

Ett tips som jag kanske hade behövt i början är att skit i alla måsten den första tiden (typ halvåret). Man måste inte vara ute och promenera med barnvagnen bara för att alla andra nyblivna mammor gör det. Det är helt ok att äta frukost i sängen samtidigt som man morgonammar de små. Det går utmärkt att sova en stund efter det när de små också sover. Jag steg sällan upp före lunch första tiden. Försök och få dem att få ungefär samma tider så fort som möjligt. Det funkar inte om en sover på dagarna och är vaken på nätterna när den andra sover. Vaknar en och är hungrig så väck den andra också och erbjud mat. Kanske när den andra hunnit somna igen om du vill ha egen tid med en av dem åt gången. I början kan det vara smidigt att dubbelamma om det funkar. Jag gjorde det de första två månaderna knappt men, sen åt de så olika så då ammade jag en i taget istället. Se till att vila så mycket som möjligt i slutet på graviditeten, det är tungt för kroppen att ha två bebisar att försörja. Se också till att ha allt klart i god tid innan beräknad förlossning man hinner inte fixa en massa när de väl kommit, då vill man ägna tiden åt de små.
 
Sv: Tvillingar!

Wohooo! Dubbellycka! Grattis :bump:

Tips... njae, jag vet inte... Det kanske skulle vara att berätta om hur det var för min kompis. Hon fick tvåäggstvillingar, en pojke och en flicka, med helt olika personligheter. Flickan var högljudd och krävande och pojken var tyst och försynt. Detta gjorde att hon fick lov att ägna mycket mer tid åt flickan vilket i sin tur gjorde att hon fick svårt med anknytningen till pojken. Hon gick omkring läääänge och hade jättedåligt samvete för detta. Mitt tips är alltså att aldrig gå och känna dåligt samvete eller tro att du är onormal med dina känslor. Tveka inte att prata med BVC, de har jättebra psykologer som är vana vid just sånt här. Må inte dåligt i onödan, det vinner ingen på.
 
Sv: Tvillingar!

Wohooo :) *Lyfter på mössan och ropar* GRATTIS!!! :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Sv: Tvillingar!

Laga massor med mat som går att frysa in. Annars ni har inte en chans att äta lagad mat på månader, om inte mormor eller farmor hjälper dig.
Och viktigast Ta tacksamt emot all hjälp som erbjuds!
Svenska tvillingklubben är bra. :love:
 
Sv: Tvillingar!

Försök få in dem i en rytm så fort som möjligt. Är den ena mindre så den behöver var 3:e timme och den andra var 4:e timme så kör så det blir dubbelamning 2 ggr om dygnet. Jag fick in rytmen redan på BB och det hjälpte jättebra. (Jag hade en 1 1/2åring också) så det var bra att ha litet tid emellan.

Se till att sov så mycket som möjligt och ställ in dig på de 3 första månaderna är bäbis som gäller. Hur mysigt som helst, Jag hade mina i samma spjälsäng första tiden , de hade sällskap och kunde sova jättebra... får bara en kolik är det ju bra får bägge kolik - var glad att du inte fick trillingar :)

Ta hjälp av alla du kan ta hjälp av och JÄTTEGRATTIS!!!
 
Sv: Tvillingar!

Så roligt! Massor av grattis! Jag tyckte det var alldeles underbart med tvilingar, men visst var det jobbigt. Särskilt eftersom den ena hade kolik. Men allt går, och det positiva överväger. Nu finns ju dessutom Internet med massor av info. När jag fick mina så fanns det bara en torftig broschyr.
 
Sv: Tvillingar!

Tack för alla gratulationer! Vi är verkligen jätteglada! Trots alla ojanden om hur "enormt jobbigt det kommer att bli" och det obligatoriska "nu säljer du väl hästen"........
Vi är faktiskt redan på gång att köpa barnvagn (det känns dock på tok för tidigt) men det beror på att jag hört så mycket bra om Oras syskonvagn och den säljs inte längre så det gäller att hålla sig framme på begagnatmarknaden.
 
Sv: Tvillingar!

Grattis !

Jag har tvillingar. Som är 14 nu. Jag var ensamstående med dem från dag ett. Och jag höll på att bli nedbruten av all literatur om att tvillingar var västa fängelset - men så var det VERKLIGEN INTE. Mina tjejer var förvisso sömninga och utan kolik.

Ha lagom ambitionsnivå och som någon annan skrev, var inte blyg för att be om hjälp.

Men hur kan de veta att det är tvåäggs ? Det kan man inte veta såvida de inte sett att det är en av varje !
 
Sv: Tvillingar!

Jag hoppas att det beror på att han sett en av varje kön! Men, jag tror han grundar sin uppfattning på att skiljeväggen i v 8 var så tjock (över 4 mm). Tydligen är det ytterst sällsynt att enäggstvillingar delar sig absolut direkt, det tar ofta någon dag och då får inte skiljeväggen det utseendet. Men helt säker kan man som sagt inte vara såvida man inte sett att det är en av varje. Går det förresten att se redan i v. 13? Min sambo tyckte att han såg två testiklar på fostret som stod på huvudet hela undersökningen.

Vad glad jag blir att höra att du haft så goda erfarenheter av tvillingar, dessutom som ensamstående mamma! Man blir lite ledsen då många verkar ha bestämt sig för att få tvillingar är ett straff!
 
Sv: Tvillingar!

GRATTIS till att bli tvillingmamma
Själv är jag tvilliningmoster till 4 1/2 åringar
Det var en extremt tuff tid efter deras födsel då tjejen har HLHS (mycket allvarligt hjärtfel) och låg på sjukhus så de barnen är vana vid olika människor och ingen av dem är ammad utan flaskmatad och sondmatad
Sov på nätterna gjorde de vid 3 månaders ålder och eget rum fick de vid 6 månader
Numer är de två busungar
 
Sv: Tvillingar!

Det är verkligen inget straff att få två. Det är en riktig gåva! Surkart finns det överallt de ska du bara ignorera. Ibland kan man se att det är tvåäggstvillingar på att de har varsin moderkaka (de sitter fast på olika ställen i livmodern). Har för mig att jag fick det förklarat för mig så när jag väntade. Jag fick veta att mina var tvåäggs innan man kunde se vad det var för kön på båda.
 
Sv: Tvillingar!

Mina flickor hade också rejäl skiljevägg. Men jag kan inte tänka mig annat än att de är enäggs. Det är i princip bara när de har gemensam yttre eller både yttre och inre hinna.
 
Sv: Tvillingar!

Grattis Sar, vad kul!!!
Jag väntar själv tvillingar, BF 5 sept, fast det lär väl bli lite tidigare med tanke på att det är två. Blev helt chockad då vi var på tidigt VUL i vecka 7 och doktorn hittade två små rackare där inne. Mina är definitivt tvåägg (två äggblåsor på VUL innan ägglossning + att dom ligger helt åtskillda i livmodern).

Försöker förbereda mig på att det kommer att bli riktigt jobbigt i början. Har fler tvillingar i släkten/vänskapskretsen och de råd jag har fått är att strunta i alla råd som "singelmammor" ger än; att få två är HELT annorlunda än att få ett barn. Att försöka få in rutiner direkt och att ge båda mat samtidigt, att både amma och ge flaska så att man kan få hjälp och avlastning med matningen samt att försöka sova så mycket man kan på dagarna.

Kram och lycka till!!!
 
Sv: Tvillingar!

Fast jag håller inte med !

jag har ju både tvillingar och en enling. Med tvillingarna var jag ensam och det var MYCKET enklare än med enlingen då jag dessutom hade en närvarande pappa.

Det beror enbart på hur de är som individer. Nu var ju mina flickor extremt lättskötta, dvs de sov mycket och åt samtidigt. Det var inga problem för mig att amma bägge samtidigt. Jag hade dessutom värsta rutinen på att fixa flaskorna samtidigt. Men visst skall man be om hjälp och avlastning...
 
Sv: Tvillingar!

Men så roligt med en till "tvillingnybörjare"! Det blir ju inte så långt mellan våra tidsmässigt så vi kanske kan ge varandra lite råd och tips när det blir dags!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
183
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp