Tvillingvarning här

P

pialotta

hej. frågorna fortsätter att hopa sig från min sida.
Nu har mitt sto som resorberade seminerats och ovulerat 2 ägg och vet sa hmmm nu har vi tvillingvarning här hmm hmm...

Hur gör veterinären när hon "klämmer" en fosterblåsa? Är det risky, brukar det andra fostret överleva hela vägen ?
/p
 
Sv: Tvillingvarning här

Om fosterblåsorna ligger nära varann är det mycket svårt att klämma bara den ena, utan då följer för det mesta den andra med också. Därför väljer man oftast att spruta bort båda två (om de ligger för tätt) med hormoner så att stoet brunstar om och så får man försöka igen. Ligger de inte så tätt brukar det dock gå bra att klämma den ena. Ibland har man dock sån tur att det ena fostret resorberas på ett tidigt stadium och då behöver man inte göra nåt.
Sen behöver det ju inte bli tvillingar heller även om de släpper två ägg. Så vi får väl hålla tummarna för att det bara blir en.
 
Sv: Tvillingvarning här

ja vi får verkligen hålla tummarna att det bara blir en, och att det faktiskt blir en.
Men hur går det till, själva "klämmet"
 
Sv: Tvillingvarning här

Man går in rektalt (alltså genom ändtarmen) och med hjälp av ultraljudet som guidning klämmer man med handen över livmodern där den ena av fosterblåsorna finns (därför blir de svårt om de ligger för nära).
 
Sv: Tvillingvarning här

ooå det låter pyssligt,väldigt klumpigt och ohanterligt om man samtidigt skall hålla ul-staven i läge... jag kan förstå att blåsorna måste ligga en bra bit ifrån varandra och att vet måste hålla tungan rätt i mun...
Hoppas jag slipper vara med om detta.

Någon som har erfarenhet?
 
Sv: Tvillingvarning här

Mitt föl i år på min avatar var en tvilling, syskonet klämdes på 17:e dygnet, och det gick bra.
 
Sv: Tvillingvarning här

Jopp dessvärre har jag det...:( Mitt sto blev dräktig med tvillingar -04, vet. (mkt rutinerad sådan) tyckte på 16 dygn att vi skulle avvakta och se ifall det ena resoberades av sig själv. Tillbaka på ultraljud på ca. 20 dygn, forfarande tvillingar och mkt jämnstora och fina blåsor. Dom låg dock ganska långt från varandra så det "borde inte vara ngra problem att klämma den ena", efter en och en halvtimmes försök hade vet.( som kollade handsken noga efter varje gång hon varit inne i stona) lite blod på handsken och var dessvärre tvungen att ge upp sina försöka utan att lyckas. Tillbaka på ca. 30 dygn ( hon vågade inte gå in i henne tidigare) och försökte på nytt klämma ett av dom mkt fina blåsorna:crazy: men utan att lyckas igen ( första gången på 17 år som vet. på station som hon misslyckas kan tilläggas) Fick på dygn 31 åka till en "trav-vet." som efter mkt omilda försök lyckades klämma ett av äggen. In till stationen igen på dygn 34, då hade även den andra blåsan dött:( Försökte spruta igång brunsten på henne ett par gånger utan att det blev ngn ordning på det hela. Så det hela slutade tyvärr med att det inte blev ngn fölunge alls istället:cry:
Dessbättre tog hon sig på första försöket förra året, och har nu ett mkt fint hingstföl som är en månad.
Ledsen om jag skrämmer upp dig, men så här kan det gå om man inte har turen på sin sida:crazy:
 
Sv: Tvillingvarning här

Jag tycker inte det är att "skrämma upp" någon,genom att var ärlig och berätta hur det kan gå;)

Alla vet vi ju att det är ett riskmoment, men det finns ju inte så många val.:(

Veterinären gör så klart sitt bästa, ofta räcker det till, men inte alltid...
 
Sv: Tvillingvarning här

nä huga verkligheten är inte alltid lätt att tas med. nu vet jag hur det går till och att det är 50/50 chans - men jag tar inte ut någon oro i förskott :smirk: , den 19e skall hon kollas och tills dess skall jag tänka på annat :cool:
 
Sv: Tvillingvarning här

Du är ju ändå ute relativt tidigt på säsongen, så om det värsta :cry: skulle inträffa så har du ju chans att köra en vända till:)

Någonstans bak i huvudet finns det någonting om att det är mindre risk för dubbla äggavlossningar senare på säsongen... kan bara inte minnas vem som sagt det/ vart jag läst det...:crazy:
 
Sv: Tvillingvarning här

visserligen. bara det att jag redan är inne på försöksheat 2 och ...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Lovisa.E
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 184
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp