Tvingad att äta en medicin

Lillefrun

Trådstartare
Det är så att jag har ett helt gäng med mediciner, det är en fullkomlig djungel med alla tabletter och tider och påsar. För ett par månader sedan la min läkare till en ny medicin, jag upplevde acne, viktuppgång och ingen bättring på det som det skulle hjälpa. Sa då till kontaktpersonen att antingen ville jag sätta ut den eller höja för den var onödig på den dosen. Fick inget svar så jag bestämde själv att sluta med den. Så i ca en månad har jag pillat ut kapseln från alla andra mediciner och lagt undan utan att ta den.

Men idag träffade jag en sjuksköterska och hon sa att läkaren skrivit att jag inte får sluta med medicinen utan ska fortsätta men jag har ju inte tagit den på en månad. Jag ska träffa läkaren om två veckor och jag vill verkligen inte äta den medicinen. Läkaren säger att jag ”måste” fortsätta med den men rent krasst så kan väl en läkare i öppenvården inte tvinga mig? Det känns fånigt att ta medicinen i dom två veckorna till jag träffar läkaren för att sen sluta med den igen för jag vill ju inte ha den.

Jag förstår tanken med medicinen och var med på att prova men resultatet av den var rätt miserabelt.
Och att sätta ut medicinen det mest rimliga.

Så, kan läkaren bli arg på mig för att jag jag valt själv? Visst har man rätt att välja mediciner och avstå dom man mår dåligt av?
 
Det är så att jag har ett helt gäng med mediciner, det är en fullkomlig djungel med alla tabletter och tider och påsar. För ett par månader sedan la min läkare till en ny medicin, jag upplevde acne, viktuppgång och ingen bättring på det som det skulle hjälpa. Sa då till kontaktpersonen att antingen ville jag sätta ut den eller höja för den var onödig på den dosen. Fick inget svar så jag bestämde själv att sluta med den. Så i ca en månad har jag pillat ut kapseln från alla andra mediciner och lagt undan utan att ta den.

Men idag träffade jag en sjuksköterska och hon sa att läkaren skrivit att jag inte får sluta med medicinen utan ska fortsätta men jag har ju inte tagit den på en månad. Jag ska träffa läkaren om två veckor och jag vill verkligen inte äta den medicinen. Läkaren säger att jag ”måste” fortsätta med den men rent krasst så kan väl en läkare i öppenvården inte tvinga mig? Det känns fånigt att ta medicinen i dom två veckorna till jag träffar läkaren för att sen sluta med den igen för jag vill ju inte ha den.

Jag förstår tanken med medicinen och var med på att prova men resultatet av den var rätt miserabelt.
Och att sätta ut medicinen det mest rimliga.

Så, kan läkaren bli arg på mig för att jag jag valt själv? Visst har man rätt att välja mediciner och avstå dom man mår dåligt av?
Ingen kan tvingas ta mediciner.
Kan dock tänka mig att läkaren hade en plan, hur länge åt du medicinen?
De flesta biverkningarna klingar ju av efter ett tag.
Vissa preparat bör man inte sluta med tvärt då det kan bli rent av farligt, utan de bör fasas ut
 
Ingen kan tvingas ta mediciner.
Kan dock tänka mig att läkaren hade en plan, hur länge åt du medicinen?
De flesta biverkningarna klingar ju av efter ett tag.
Vissa preparat bör man inte sluta med tvärt då det kan bli rent av farligt, utan de bör fasas ut
Jag åt den bara någon månad eller lite mer,hade lägsta dosen så att trappa ut var inte svårt. Läkaren kan ha haft en plan men jag har försökt få svar över planen i över en månad, kanske lite mer så jag gav upp.

Min läkare har tidigare varit väldigt bra men för varje gång vi ses ungefär går jag därifrån med en medicin till. Jag är som ett vandrande apotek.
 
Jag åt den bara någon månad eller lite mer,hade lägsta dosen så att trappa ut var inte svårt. Läkaren kan ha haft en plan men jag har försökt få svar över planen i över en månad, kanske lite mer så jag gav upp.

Min läkare har tidigare varit väldigt bra men för varje gång vi ses ungefär går jag därifrån med en medicin till. Jag är som ett vandrande apotek.
Antar att hen verkligen försöker hjälpa dig, och ville att du skulle äta den tills ni sågs för att kunna utvärdera, efter att ev biverkningar klingat av.
Nu får ni börja om med ny medicin, svårt dock för läkaren att justera när hen inte vet vad som fungerar.
Det tar ofta lång tid innan effekten märks, ofta ca 2 månader.
 
Antar att hen verkligen försöker hjälpa dig, och ville att du skulle äta den tills ni sågs för att kunna utvärdera, efter att ev biverkningar klingat av.
Nu får ni börja om med ny medicin, svårt dock för läkaren att justera när hen inte vet vad som fungerar.
Det tar ofta lång tid innan effekten märks, ofta ca 2 månader.
Jo men när jag började med den fanns ingen plan om eventuell höjning, uppföljning eller något. Jag liksom bara slängdes iväg med den. Och utan svar när jag frågade.

Antar att vi skippar ny medicin också, vi har provat i princip allt nu så jag har gett upp.
 
All vård är frivillig (om du inte är under tvångsvård då men det är du väl inte) så nej, de kan inte tvinga dig. Sen fanns det förhoppningsvis nån tanke med medicinen men då borde du fått ta del av den planen, kan jag tycka.
 
Be om att få en utförlig förklaring till varför du får nya mediciner och hur länge du ska prova för att se effekt, du har rätt till att få sådant förklarat för dig av läkaren. Är det svårt att förstå och komma ihåg vad som sagts så ska du få det skriftligt direkt vid besöket(det går utmärkt trots att de hellre vill skicka brev i efterhand).

Nej, de kan inte tvinga dig så länge du inte står under tvångsvård, du står i öppenvården så det är egentligen frivilligt att ta medicin. Tycker dock att om din läkare nu menar att du måste så bör han ha gjort en anteckning om varför så även sjuksköterskor kan förklara för dig varför och hur länge du ska ta medicinen samt rapportera in eventuella biverkningar.
 
Var har läkaren skrivit att du inte får slut med den, i journalen? Låter väldigt konstigt formulerat. De vill ju oftast att man tar medicinen såklart, tillräckligt länge för att ge effekt och bli av med ev. biverkningar.
I sådana fall bör ju ssk komma med en förklaring som tidigare sagt om varför den var så viktig.
 
Läkaren hade skrivit till sjuksköterskan att jag skulle fortsätta med medicinen utanför journalen, i deras mail, men den ser ju inte jag. Har kikat i journalen och inte hittat något där. Jag tror inte jag behöver medicinen längre, det den var till för har löst sig till viss del och det som är kvar vet jag inte om den verkligen kan hjälpa mig med. Jag gör så att jag väntar med den tills jag träffar läkaren. Pratade med en anhörig om det och hen höll med när jag beskrev allt och förstod tanken bakom varför det vägde över åt hållet att inte ta den.
 
Läkaren hade skrivit till sjuksköterskan att jag skulle fortsätta med medicinen utanför journalen, i deras mail, men den ser ju inte jag. Har kikat i journalen och inte hittat något där. Jag tror inte jag behöver medicinen längre, det den var till för har löst sig till viss del och det som är kvar vet jag inte om den verkligen kan hjälpa mig med. Jag gör så att jag väntar med den tills jag träffar läkaren. Pratade med en anhörig om det och hen höll med när jag beskrev allt och förstod tanken bakom varför det vägde över åt hållet att inte ta den.
Tänker att han kanske menade att du inte skulle sluta ta den för att den kan behöva fasas ut? Vet inte hur det är med den du hade, men många mediciner ska man ju inte sluta tvärt med
 
Kan det var en medicin man enligt "regler och anvisningar" måste prova i X månader för att man sedan ska få prova nästa medicin? Liksom för att kunna utesluta 100% att den fungerar?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 450
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 554
Senast: Trott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 771
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 244
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp