Tvist kring uppsagd stallplats

L

longerlinan

Jag skriver med nytt nick för att inte riskera att hänga ut någon, i hopp att en klok Bukefalist eller två kan ge råd i situationen. Ifall nån listar ut vem jag är eller vilka människor som är inblandade, vär snäll och håll det för dig själv.

Bakgrund:
Min häst har stått i ett stall med 10 platser. Efter en turbulent sommar har 5 av oss flyttat därifrån; en blev utsparkad med omedelbar verkan och jag var den första av återstående 4 att säga upp avtalet. Hästägaren som blev uppsagd har efter kontakt med hyresrättsnämndens (heter det så?) jurist fått veta att h*n blivit felaktigt behandlad och att stallägaren begått kontraktsbrott när denne vräkte henne med omedelbar verkan på de grunder h*n åberopade. Dock valde hästägaren att inte ta strid i detta, utan flyttade.

I det signerade kontraktet står inget om uppsägningstid, dock medföljde en lapp som skulle lämnas in undertecknad när platsen sades upp, där det stod att uppsägningstiden var 2 mån under vilken kallhyran ska betalas.

Till problemet:
Hyresvärden har nu hyrt ut två av de fem tomma platserna, men kräver full kallhyra av samtliga utflyttade hyresgäster. Kan denne lagligt göra så? Finns det någon paragraf i lagen där detta framkommer?

Jag vet att detta är en soppa att sätta sig in i, och besvarar gärna följdfrågor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Så tänker jag också, men är det något man rent lagligt inte får göra eller något man moraliskt bör avstå ifrån..?
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Tack för det svaret, vet du var jag kan hitta detta svart-på-vitt för att lägga fram för stallägaren?
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

KL Rent allmänt skulle jag påstå att hästägaren har rätt att disponera platsen under uppsägningstiden om detta inte görs kan man knappast hindra stallägaren att hyra ut den.
Om stallägaren säger upp platsen med omedelbar verkan har h*n därmed även tagit bort uppsägningstiden.
PL
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

KL Rent allmänt skulle jag påstå att hästägaren har rätt att disponera platsen under uppsägningstiden om detta inte görs kan man knappast hindra stallägaren att hyra ut den.
Om stallägaren säger upp platsen med omedelbar verkan har h*n därmed även tagit bort uppsägningstiden.
PL

Håller med föregående talare, kunde inte sagt det bättre själv.

H*n har all rätt i världen att hyra ut platserna eftersom vi alla flyttat därifrån. Men har h*n verkligen rätt att fortsätta ta betalt för en uthyrd plats som inte längre är disponibel? Och var regleras då denna rätt?
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Att ta dubbla hyror är inte tillåtet och ej moraliskt försvarbart. Man ska ju om man vill ha tillgång till boxen vilket är svårt om det redan står en häst där. T.ex. så kan man ju under kallhyretiden skura ur och städa boxen utan nämnvärd stress.

Och blir det en ny hyresgäst på tal så övertar ju den personen hyreskostnaden från tidigare hyresgäst. Jag har 3 mån. uppsägning från hyresgäst och 9 mån. från mig, om det inte är med omedelbar verkan för att hyresgästen inte betalar för sig eller inte sköter sina åtaganden/häst trots påstötningar. Och flyttar någon in under den tiden så återbetalar jag ju självklart motsvarande i kallhyra till tidigare hyresgäst. Att ha uppsägningstid med kallhyra är ju enbart för att t.ex. täcka årsbaserade kostnader samt att i lugn och ro som hyresvärd välja sina hyresgäster utan att behöva ta första bästa person bara för att någon flyttat ut.

Och säger man upp någon med omedelbar verkan så gäller ju inte kallhyra under uppsägningstiden, iom. att det inte finns någon uppsägningstid att prata om.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Knapplånar mig själv.

Sådana här saker är ju alltid krångliga och i det här fallet verkar det ju även förekomma tvist/bråk mellan hyresvärd och hyresgäst 1 som utlösande faktor. Sedan så tycker jag personligen att allt rörande uppsägning och då från båda håll borde ha stått med i det kontrakt som skrevs på, inte på en separat lapp, det borgar för krångel.

Är komunikationen er emellan helt låst eller finns det möjlighet till en dialog? Sedan får ni väl på något vis fundera hur mycket energi det är värt att lägga på detta, är ju alltid irriterande att känna att man har blivit felbehandlad men det är ju som sagt en avvägningsfråga.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Dels så är det som Invinciblestables skriver, en fråga om moral. Men jordabalken menar att avtalet med gamla ägaren hävs till fullo i samma stund som hyresvärden har en ny betalande hyresgäst. Då är avtalet med gamla hyresgästen och hyresvärden förverkad, vilket innebär att gamla hyresgästen blir befriad från sina tidigare åtaganden såväl tjänster som den ekonomiska biten.

Sorry, såg att jag valde fel knapp.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Tackar för det svaret. Möjligheten till dialog med stallägaren är väldigt begränsad, då denne uttryckligen sagt att frågan inte går att diskutera eftersom h*n driver sitt företag som h*n vill. Och för hyresgästerna är det bara att acceptera och betala.
Jag känner mig så trött på allt det här, så det blir verkligen en fråga om att välja mina strider.. Två av de avflyttade har försökt ta upp en diskussion med stallägaren när de vid besiktningen upptäckte att deras boxar nyttjades av nya hästar, men fick ingen annan respons än just detta att h*n får göra som h*n vill.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Tack för det konkreta svaret!
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Fast avtalet gäller kanske inte hyra? Oavsett vad avtalet kallas måste man se till avtalets innebörd dvs. för hyra ska man ha exklusiv tillgång till en box och avtalet får inte innehålla för mycket av "skötsel". Det skulle möjligen kunna bli ett nyttjanderättsavtal - då gäller 7 kap jordabalken.

Annars är det ett vanligt avtalsförhållande och då gäller avtalslagen.

Huvudregeln i avtalsförhållanden är att man kan bestämma hur man vill - och också ändra i efterhand om man är överens!

Det finns en paragraf (36 §) som ska skydda mot otillbörliga avtalsvillkor (villkor får jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt), men om jag minns rätt kan den sällan tillämpas. Och då måste man ju till domstol med tvisten.

Som inackordering bör man därför innan man flyttar in se till att i avtalet reglera ev. uppsägningshyra och återbetalning av denna om stallvärden kan få en annan inackordering/andra inkomster under uppsägningstiden. Kom ihåg att hästmänniskor ofta har konstiga åsikter och ofta hamnar i konflikt med varandra efter ett tag :cool:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Trist utveckling onekligen! Att hävda, som hyresvärden gör, att det är mitt företag jag gör som jag vill fungerar ju inte riktigt fullt ut. Man måste ju följa lagen samt ha en hög moral vad som är ett riktigt och ett felaktigt agerande. Sedan så får man ju ha vilka regler i övrig man önskar bara det tydligt framgår i ett kontrakt t.ex, då har man ju som hyresgäst möjligheten att välja från början.

Hoppas att det löser sig iaf. och det är bra att du överväger att inte dunka pannan blodig.

Kicki :laugh:
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Kan du sammanfatta det där åt mig så blir jag glad. Håller med om att konfliker kan uppstå, har däremot aldrig råkat ut för någon sådan under de 20 år jag varit hästverksam. Men i framtiden så kommer jag ställa betydligt större krav på stallkontrakts utformande..
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Precis, stallägarens företag är ju inte en liten diktatorisk ö utanför lagen. Därför vill jag så gärna kunna visa denne att vi (föredetta) hyresgäster inte lever i laglöst land utan också har rättigheter. Tror inte att moralaspekten biter säskilt hårt..

Det är så trist när sånt här får suga all energi!
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Med utgångsläge från vad TS skriver, så ser det i nuläget ut som att hyresvärden faktiskt skulle kunna bli ersättningsskyldig åtminstone till någon eller ett par av hyresgästerna. Den som sades upp med omedelbar verkan vet man ju inte bakgrunden till, och kan därför inte bedöma det.
Men sammantaget enligt regler genom hyresnämnden jämte jordabalken, i detta fall gäller lokal. (även i hyra av lokal kan vissa tjänster ingå, all inclusive är en ren tjänst och faller inte under hyreslagen för lokal och här tillämpas andra regler om jag förstått det rätt.)
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Det stallägaren möjligen kan hävda om tex stallet inte är fullt, är att han enl avtalet har rätt att byta boxar på inackorderade hästar. Om det finns boxar tomma kan han hävda att ni har haft tillgång till dessa. Men det under förutsättning att ni blivit uppsagda med uppsägningstid förstås.
 
Sv: Tvist kring uppsagd stallplats

Jag utgår ifrån att 1 av de inflyttade hästarna har fått den uppsagda hyresgästens plats, och såvitt jag vet har inte stallägaren kommit med några fordingar gentemot denna hyresgäst - utan alla åtaganden där är brutna. Denna hyresgäst har dessutom valt att klippa all kontakt mot stallägaren som betett sig hotfullt mot henom, så såvitt jag vet är det ärendet utagerat.

Men det lämnar ändå 1 häst som flyttat in på de återstående 4 tomma platserna, vilka samtliga har uppsägningstid september ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp