Tvist om foderhäst inget fall för kronofogden

Passet har ju tack vare myndigheterna tyvärr noll och nada värde som bevis gällande vem som äger hästen eftersom det följer med hästen och inte ägaren.
Varför är det tyvärr? Passen skapades ju inte som någon typ av ägarbevis. Det är bara gemene man som fått för sig att det är det. Passen skapades från början just för att följa hästen istället för att de skulle ha gula öronlappar. Att folk inte förstår vad passet är till för är knappast myndigheternas fel.
 
Varför är det tyvärr? Passen skapades ju inte som någon typ av ägarbevis. Det är bara gemene man som fått för sig att det är det. Passen skapades från början just för att följa hästen istället för att de skulle ha gula öronlappar. Att folk inte förstår vad passet är till för är knappast myndigheternas fel.
Hästpassen är nog en av få, om inte den enda värdehandling som inte är i den officiella ägarens besittning om man inte har hästen hemma på egen gård.

Så att "gemene man" som du så elegant uttrycker det tror att det är ett bevis på ägarskap är nog inte speciellt underligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 255
Senast: Habina
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 923
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp