Tvist om omplacerad katt

P

Popplin

Jag arbetar ideellt med hemlösa katter, och omplacerade i höstas en kattunge till en "halvbekant" som jag ansåg var en god kattägare...

Kattens historik lyder kortfattat så här: Hittades ute vid ca 6-7 veckors ålder. Infekterad med kattsnuva och med en mycket skadad tass vilket medförde att katten tog sig fram på sin ena armbåde.
Katten fick vård och bodde hos mig de ca 2 kommande, problemfria, månaderna.

Vid omplacering skrivs ett kontrakt i två exemplar där en av paragraferna lyder "Jag är medveten om att katten kan behöva veterinärvård i framtiden, jag åtar mig alla kostnader för detta"

En annan lyder: "om katten, eller andra katter i hemmet, vanvårdas eller om jag bryter mot någon av ovanstående paragrafer äger förmedlaren rätt att omedelbart återta katter utan ersättning".

Med detta i grund följer därför berättelsen:

Katten flyttade till nya hemmet och bodde där i en månad innan han började gå utanför lådan (mycket troligt pga stress efter en stor omställning i hemmet och familjen) Ägarna reagerade då med att trycka ned kattens ansikte i avföringen och även, när de ertappade honom på bar gärning, stänga in honom i duschen och spruta vatten på honom.

Jag försökte att förklara för dem att detta var ett oacceptabelt beteende som endast skulle förstärka hans ev. oro och problembeteende. Med tron om att detta framgått klart och tydligt kom vi överrens om att ge katten ännu lite tid. Han kastrerades och ID-märktes strax efter detta.

Efter ytterligare några veckor fick jag ett liknande samtal, då de åter berättade om sina aviga bestraffningsmetoder och att snuvan blossat upp igen.

Jag gjorde därför ett hembesök hos nya ägaren och även då diskuterade vi lisom förra gången vad som bör och inte bör göras. Råd om att ordna fler och öppna lådor (har nu en sluten låda med lucka) ge honom en så lugn miljö som möjligt och dessutom göra en veterinärutreding för hans luftvägar som blev allt sämre, och se efter en möjlig urinvägsinfektion/inflammation gavs. Jag fick tvetydiga svar och gick därifrån mycket obeslutsam och fundersam.

Någon vecka fortlöpte och jag fick sedan ett samtal om att de ville att jag skulle återta katten. Vi bestämde att jag skulle hämta honom nästkommande dag. Därefter fick jag ett sms att de tyvärr inte kunde lämna tillbaka katten eftersom de var så fästa vid honom.

Jag åkte då tillsammans med en bekant på ytterligare ett hembesök, för att reda ut detta och låte en andra part träffa katten och ägarna. Katten hade nu blivit rädd för höga ljud och var inte längre lika social som förr. Vid vår uppmaning om att de omedelbart måste sluta med duscherier och liknande för att låta honom bygga upp förtroende för dem på nytt fick vi till svar "varför ska han få ha förstroende för oss när vi inte kan ha det för honom". Och andra lika dumma bortförklaringar.

Efter att vi lämnat huset diskuterade jag och bekanten läget och situationen, och jag skrev därefter ett mail till ägaren att (nu väldigt kortfattat) vi beslutat att låta köpet återgå pga bristande vård och omsorg för katten. Som svar fick jag att de kände sig överkörda (Det kan jag förstå) och att de tyckte det var konstigt att vi så sent som i torsdags arbetade för en lösning och nu gått bakom ryggen på dem och återtar katten utan deras vilja.
På detta svarade jag att vi kom i bästa välmening men att man ibland behöver tid att fundera över sina beslut i lugn och ro, och att detta kan vara svårt när man är mitt uppe i situationen.

Så ser läget ut i dag. Jag känner mig villrådig och aningen obekväm. Men jag tycker ändå att de har brutit mot det avtal som skrivits? och att detta inte är ett lämpligt hem för katten?

På måndag ska vi åter träffa nuvarande ägarna för ett möte, och jag hoppas då på att få katten med mig hem.
Hur går man till väga om de ändå vägrar en katten? Vad anser ni om ärendet överlag? Handlar jag fel som nu, efter många försök och goda råd som har blivit ignorerade, återtar katten?

Ursäkta långt inlägg....
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

alltså.

varför maila ?

ta katten där ifrån.

genast ! från vad jag läser är det långt ifrån en bra tillvaro för den lilla stackaren och ju längre du drar ut på det desto längre kommer det ta att bygga upp hans förtroende för människor igen.

Ha inte dåligt samvete - det är för kattens bästa. om de nu var så fästa vid honom hade de inte handlat på det viset som de gjort.
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Någon vecka fortlöpte och jag fick sedan ett samtal om att de ville att jag skulle återta katten. Vi bestämde att jag skulle hämta honom nästkommande dag. Därefter fick jag ett sms att de tyvärr inte kunde lämna tillbaka katten eftersom de var så fästa vid honom.


jag tycker det låter knepigt allt ihopa.. och som sagt, jag hade hämtat katten snarast.
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Precis. Anledningen till att jag valde att maila till dessa personer är att jag själv har lätt att brusa upp och jag vet att det då är svårt att lägga fram sina åsikter på ett riktigt sätt. Hur enkelt det än låter så är det inte lätt att ta diskussionerna när man väl befinner sig i situationen.

Katten ska på ett eller annat sätt hem, men självklart är det för alla parter bäst att detta sköts på ett så lugnt och sansat sätt som möjligt. De förstår ju heller uppenbarligen inte att de har handlat fel på någotvis, utan känner sig kränkta och överkörda.

Eftersom jag inte tycker att det är lämpligt eller givande att ta en sådan här diskussion över telefon så har jag nu tänkt att träffa dem på måndag för att samtidigt hämta katten. Enl. avtalet så har jag även rätt att låta köpet återgå och jag tolkar det absolut som att de har brutit mot den paragraf som jag nämnde.

Jag hoppas på det bästa och en lugn och sansad hämtning på mångad! Jag far illa av att veta att katten bor i en sådan miljö.
Självklart borde jag ha satt ned foten direkt och hämtat katten från första början, nu när man har facit i hand. Men när de ger sken av att låta katten tas till veterinär och att de även undanhållit viss information som kom fram vid vårt hembesök så vill man gärna tro att situationen inte var så illa som det faktiskt visade sig.

Det är skönt att någon tycker liksom jag ivf! Och jag hoppas nu att de inte ställer till med allt för mycket rabalder vid hämtningen..

Uch ja! Vilka folk det finns.
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Rent spontant är det ju klart att man vill ta katten från det hemmet. Ett problem är dock att jag inte vet om avtalet är giltigt. Vore jag du skulle jag försöka hitta någon sakkunnig som kan avgöra vilket rättsförhållandet det är som råder mellan dig och kattens ägare. Om det är köplagen eller konsumentköplagen. Är det den sistnämnda har du tyvärr ingen rätt att ingripa.

Det vore tråkigt om du ingriper och så slutar det med en polisanmälan mot dig och att katten ändå måste stanna i det nya hemmet.
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Klart han ska bort därifrån, ägarna har jag ingen förståelse för alls. De är uppenbarligen inte förmögna till att ta hand om ett djur, förutom de hemska uppfostringsmetoderna så ger de inte katten veterinärvård.
Stå på dig!
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Imorgon kl. 1 ska vi träffa de nya ägarna för att prata om beslutet (efter deras önskemål) och hämta katten... Jag hoppas så klart på att allt kan gå lugnt och städat till.

Ena ägarens mor rinde till mig idag för att diskutera och skälla lite grann. Hon blev snopen över den fakta jag hade som hon inte hade blivit delgedd, och höll helt med i att katten hade blivit fel behandlat och att veterinärvård under inga omständigheter fick vägras katten. Hon tyckte däremot att alla människor var värda en ny chans, då jag svarade att det har katten också...

Hon ville absolut medverka i mötet som skulle hållas imorgon. Jag sade att jag så klart inte kan hindra henne, men att jag tyckte detta var olämpligt eftersom hon eg. inte tillhörde en berörd part. Det ska däremot bli intressant att se om hon dyker upp eller inte.

Ja.. imorgon bör kisen vara på hemväg. Här hemma är nu ordnat ett utrymme till honom så att han ska få en lugn start i väntan på sitt veterinärbesök, och slippa hävda sig för de andra katterna nu i början.. Däremot kommer de att kunna hälsa på varandra i lugn och ro genom en nätdörr som avskiljer..

Jag tror att detta kommer att bli en bra lösning för katten, och trots att ägarna, och mamma, kommer att vara väldigt upprörda så kan jag inte se att det är ett alternativ att låta katten bo kvar där.

Ang kontraktets giltighet så har jag nu fått veta att det två ggr har prövats inför en rätt, och då ansetts giltigt. Det känns lugnande! Men jag är ändå tveksam om att dessa personer, som inte ens har råd att undersöka katten, har ekonomisk möjlighet att gå till några ytterligheter.

Nu är det bara att vänta in morgondagen och se hur det går!
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Hon tyckte däremot att alla människor var värda en ny chans,


Här har vi det. Detta är nyckelmeningen. De struntar egentligen i katten. Men att återta katten får dem att inte se bra ut. De tappar ansiktet offentligt - kunde inte ens ta hand om en hittekatt...
Jag tror att sådant beteende inte är helt ovanligt.

Kommer du på nåt att säga som får dem att framstå i ett bra ljus, så kan det kanske hjälpa att lösa knuten.

Kanske rent av att "du återköper katten för du har saknat den så mycket"...
Så gör de dig plötsligt en välgärning och kan må bättre. Framstår då bättre inför grannarna och bekanta.

Nåt sånt??
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Jag tror liksom du att detta handlar mycket om stolthet och pinsamhet... Det var så att ägaren som skrivit på kontraktet så sent som i förra veckan ringde till mig och sade att de nu hade fått nog. (Katten hade förstört åtskilliga möbler för tusentals kr, kissat på deras barns kläder och blöjor, skötbord etc. Och det är antagligen här som problemet ligger, ihop med deras egen grundsyn) De ville därför lämna tillbaka katten och vi kom överrens om att jag skulle hämta honom nästkommande dag.
Dagen efter ändrade de sig via ett sms. eftersom de tyckte så mycket om katten...

Lägger jag däremot fram det så som du säger; att jag saknar katten så mycket och vill ha honom tillbaka. Så har jag heller ingen rätt att ta honom, utan det måste grundas på ett avtalsbrott i det kontrakt som vi skrivit.. Men visst tror jag att de tycker att detta är väldigt pinsamt.

Som sagt blev modern väldigt snopen över att höra det jag hade att säga, och jag hoppas att hon därefter gav dem en avhyvling.. Jag tycker dessutom att det är ett bevis på bristande intresse att modern ringer, men ägarna har inte hört av sig annat än via mail.

Ja.. nu ska jag ordna för djuren här hemma, och sedan bär det iväg för ett möte med ägarna och för att hämta katten...

Jag meddelar så klart hur det går =)
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Nu är kisen hemma igen! Det gick ganska så smärtfritt och snabbt, eftersom ägaren hade bestämt sig för att hon inte ville prata med oss...

Nu ger jag det några veckor för att lugna ner sig, och hör jag ingenting innan dess så är nog tillting frid och fröjd!

:bump:
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Usch vilket omoget beteende. Hur gammal är människan, 3? :crazy: Tur att kissen är hemma iaf. Sa dom inte någonting alls? Konstigt folk finns det.
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Personen i fråga är äldre än mig i alla fall, och borde resonerat mer förnuftigt... De sade att de inte ville diskutera med oss då de kände sig anklagade och påhoppade "så det är bättre att ni tar katten och går".

Vi gorde så.. och ikväll har jag suttit och pratat med ägarens sambos, mammas syster... (konstigt) som ville veta vad det var som pågick. Inte heller hon hade ju någon större inblick i detta, och självklart vill ägaren själv inte tala om de fel och brister som de har. Men efter ännu ett långt samtal så förstod de, trots att de kanske inte tyckte om det, varför katten hade hämtats igen.

Istället för att prata direkt till mig så hör istället alla av sig till andra personer i föreningen, som de hoppas ska kunna häva mitt beslut eller säga att jag handlat fel. Det har ju däremot inte fungerat..

Nu har kisen fått god mat och en jättekudde att sova på över natten =) Han är klart lite ställd för tillfället, mest pga de andra katterna här hemma, men är annars glad och nöjd.
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Nu är kisen hemma igen!

Tack och lov! Jag mådde riktigt illa av att läsa om vad de hade gjort mot katten. Har inte den lilla kraken varit med om tillräckligt i sitt liv redan? Och angående att ge människor en andra chans... När det gäller vissa saker anser jag att det inte finns på kartan med mer än en chans, djurplågeri är en av dem.
Lycka till med att pyssla om och skämma bort katten! ;)
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Ja.. det blir nog bra det här! Han verkar känna igen sig här hemma, trots den långa tiden...

Just nu äter han god mat och leker med myntaleksaker. =)
 
Sv: Tvist om omplacerad katt

Ja.. det blir nog bra det här! Han verkar känna igen sig här hemma, trots den långa tiden...

Just nu äter han god mat och leker med myntaleksaker. =)

Å, vad härligt att läsa, jag har funderat hela dan och undrat hur det gått.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 057
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp