Tvister om ponnymätning kan vara över

Som det är nu är det ju helt sjukt. Familjer kan lägga massor av pengar på att åka på en internationell tävling, ungarnas stora drömmar osv, och så är ponnyn lite spänd och blir inte godkänd på tävlingen fast den är mätt inom ponnygränsen många gånger hemma. Så det här låter sunt!

Ja ja familjerna har säkert lagt och haft råd att lägga massor av pengar för att deras ponny ska vara påtänkt till EM ex men faktum är att många ponnysar varit för stora. Det är ju inte så att en spänd ponny per automatik blir 154-155 cm.
Det sjuka är att det varit så mkt fiffel och båg i Sverige( ja i andra länder också) just med ponnysar som ligger i skarven, så det som blir bra är att inte Svenska mätmän / veternär mäter som skulle kunna ha en personlig relation med ponnyägaren .
 
Jag tror fortfarande att problemet är att man får ha en 'ponny' som är 151 eller om det är 152 på tävling för att det ska finnas utrymme för att den ska få vara spänd. Raskt har man då dragit slutsatsen att den kan mätas till de där 15x cm hemma och så blir man arg då den inte går igenom på tävling. Problemet är ju att de där centimetrarna är till för ovanliga situationer där hästen kan stressa upp sig och därmed bli större. Tanken är inte att den ska vara ett sätt att göra ponnysar av hästar. Om folk faktiskt såg till att ha några cm som säkerhetsmarginal så hade ju problemet varit minimalt.
Om det här införs så hoppas jag att man även inför att det är 148 cm som gäller utan några undantag annars har man ju defacto höjt ponnygränsen till 15x cm
 
Jag tror fortfarande att problemet är att man får ha en 'ponny' som är 151 eller om det är 152 på tävling för att det ska finnas utrymme för att den ska få vara spänd. Raskt har man då dragit slutsatsen att den kan mätas till de där 15x cm hemma och så blir man arg då den inte går igenom på tävling. Problemet är ju att de där centimetrarna är till för ovanliga situationer där hästen kan stressa upp sig och därmed bli större.


Nej man får inte ha en ponny som är 151-152 cm, mäts det till det så kan det bli ommätning på en lugnare plats men den får inte vara i den storleken.
 
Nej man får inte ha en ponny som är 151-152 cm, mäts det till det så kan det bli ommätning på en lugnare plats men den får inte vara i den storleken.
Så hur stor får den då vara på mätning? Det lilla jag hört har varit just i den regionen men jag mäter inte min ponny till ponny eftersom hon aldrig kommer tävla som ponny
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Internationella Ridsportförbundet, FEI, har nu meddelat vilka som ska döma dressyren i Paris nästa år. Svenske, femstjärnige domaren...
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fredag 22 april kommer den första internationella ponnymätningen i Helsingborg att genomföras. Den är preliminärt öppen endast för...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För första gången på flera år arrangeras en internationell tävling för studentryttare på svensk mark. Ryttare från tolv länder gör upp i...
Svar
0
· Visningar
265
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I helgen håller det internationella ridsportförbundet FEI årsmöte. På bordet finns flera frågor som rör hästvälfärd. Något som välkomnas...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp