TW - hur ska jag prata om det till kuratorn?

Sazlight

Trådstartare
TW = Trigger warning för psykisk ohälsa.

Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag kontakt med BUP, Socialen, skolkuratorn mm. Men inte för att jag själv valde det utan pga problem med skolgång.

En kort historia, en av mina föräldrar gick bort i sjukdom när jag var väldigt liten. Strulig skolgång, psykisk ohälsa, social ångest som ökat och förföljt mig genom åren. Är idag 23år.

Genom åren har det gått upp och ner. En i familjen/släkten har nyligen fått cancerbesked. Oklart ännu om hur det kommer gå.

Jag var i stort sett redan nere och har stora problem med ilska, ångest och nedstämdhet. Sen får men en käftsmäll till på sig slängd.

Det närmar sig första besöket hos kurator. Men jag har svårt att prata med andra. Jag vill verkligen berätta hur jag mår, hela sanningen. Men har jätte svårt att visa vissa känslor för andra och generellt bara prata med andra i såna situationer.

Att jag faktiskt har självskadebeteende mm. emellanåt. Ibland en känsla av hopplöshet när panikångesten dyker upp. Ibland kan saker eskalera så snabbt och ske på impulser och jag blir rädd att det går åt fel håll, att det inte bara är tankar utan faktiskt handlingar också.

Men hur ska jag ta upp det med kuratorn?
Så den kan hjälpa mig hitta/få rätt hjälp?
 
TW = Trigger warning för psykisk ohälsa.

Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag kontakt med BUP, Socialen, skolkuratorn mm. Men inte för att jag själv valde det utan pga problem med skolgång.

En kort historia, en av mina föräldrar gick bort i sjukdom när jag var väldigt liten. Strulig skolgång, psykisk ohälsa, social ångest som ökat och förföljt mig genom åren. Är idag 23år.

Genom åren har det gått upp och ner. En i familjen/släkten har nyligen fått cancerbesked. Oklart ännu om hur det kommer gå.

Jag var i stort sett redan nere och har stora problem med ilska, ångest och nedstämdhet. Sen får men en käftsmäll till på sig slängd.

Det närmar sig första besöket hos kurator. Men jag har svårt att prata med andra. Jag vill verkligen berätta hur jag mår, hela sanningen. Men har jätte svårt att visa vissa känslor för andra och generellt bara prata med andra i såna situationer.

Att jag faktiskt har självskadebeteende mm. emellanåt. Ibland en känsla av hopplöshet när panikångesten dyker upp. Ibland kan saker eskalera så snabbt och ske på impulser och jag blir rädd att det går åt fel håll, att det inte bara är tankar utan faktiskt handlingar också.

Men hur ska jag ta upp det med kuratorn?
Så den kan hjälpa mig hitta/få rätt hjälp?
Kan du skriva ned punkter av det du vill ta upp tex som du gjort här och ta med det till mötet med kuratorn?
 
Hur har det gått för dig?
Jag känner igen mig så väl från när jag var yngre. Mådde dåligt men visste inte hur jag skulle prata om det. Det viktigaste jag har lärt mig nu är att våga vara ärlig mot min psykolog. Att berätta hur det faktiskt är, för att kunna få rätt hjälp. Det har hjälpt mig otroligt mycket.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: Monimaker
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 806
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 424
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 909
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp