alazzi

Trådstartare
Dottern som fyller 11 i slutet på maj önskar sig Twilight filmerna i present. Här i Tyskland är åldersgränsen 12 år så jag är minst sagt tveksam. "Farliga" filmer har vi alltid tittat på tillsammans och sett dem flera gånger innan dottern har bearbetat filmerna. Om hon får "Twilight" filmer i present så kommer vi givetvis att titta på dessa filmer tillsammans första gångerna eftersom dottern är ganska känslig.

Är det vettigt för en 11-åring att se dessa filmer eller är hon för liten ännu? Är det någon skillnad på filmerna (det finns ju ganska många olika) och vilken film ska man börja med? Är det värt pengarna att köpa de specialversioner som finns med massor med extramaterial?
 
Sv: Twilight

Jag tycker inte att filmerna är speciellt farliga. Det är 15års gräns på första filmen här i Sverige. Dock så sänktes dom andra filmerna till 11år efter "uppror" från yngre fans.

Som jag skrev, jag tycker inte att filmerna var jobbiga att se, men jag är ganska så härdad om man säger så... Jag skulle kunna säga att en 11 åring kan se dom (jag är 18), och med mamma eller pappa absolut! :)

Det är ju ett "krig" och en kärleks saga som utspelas samtidigt, men det är ganska "lama" krigsscener. En smäll och sen ligger den andra i backen typ.. Du får inte se mer än kyss tex smekmånaden blir väldigt mycket mellan raderna. :)

Börja med ettan och gå i rätt ordning. Det blir väldigt svårt annars att hänga med i storyn annars. Filmerna går också i den ordning när det gäller att "våld" och liknande trappas upp. Jag ska dock säga att jag inte sätt del 2 av sista filmen.
Tycker absolut att det kan vara värt med extra material om dottern är intresserad utav filmerna! :)

Här är en länk med lite klipp från första filmen: http://www.youtube.com/watch?v=Ea4vsWOlVe0
Här är en länk från en av scenerna där dom slås i från tredje filmen: http://www.youtube.com/watch?v=gFnaEcRwziw
Här är en länk från andra filmen där varulvarna rycker ihop: http://www.youtube.com/watch?v=v3m3DCoJ7JU

Hoppas det ger dig en liten bild av hur filmerna är. Det går att hitta massvis med klipp på youtube från filmerna! :)
Uppdatering: Har hon sett Harry Potter filmerna? Jag skulle vilja jämföra twilight med dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Twilight

Skulle inte rekommendera dem till en 11åring eftersom jag tycker att storyn (Tjej som exempelvis blir smickrad av att killen under några månader tar sig in i hennes sovrum på nätterna för att han "gillar att titta på henne när hon sover") är vrickad. Men det är ju upp till dig! En ganska rolig trailer: http://www.youtube.com/watch?v=0gugBiEkLwU

Men för att svara på din fråga, våldet tror jag inte är sååå farligt. Vet många 11åringar som har sett den och inte reagerat nämnvärt - men så kanske det beror på vad hon har sett innan också. Du kanske kan se dem först för att bilda dig en uppfattning?
 
Sv: Twilight

Skulle inte rekommendera dem till en 11åring eftersom jag tycker att storyn (Tjej som exempelvis blir smickrad av att killen under några månader tar sig in i hennes sovrum på nätterna för att han "gillar att titta på henne när hon sover") är vrickad. Men det är ju upp till dig! En ganska rolig trailer: http://www.youtube.com/watch?v=0gugBiEkLwU

Men för att svara på din fråga, våldet tror jag inte är sååå farligt. Vet många 11åringar som har sett den och inte reagerat nämnvärt - men så kanske det beror på vad hon har sett innan också. Du kanske kan se dem först för att bilda dig en uppfattning?

Kan verkligen hålla med om att filmerna är lite vrickade och väldigt sega enligt mig! Men jag skulle inte säga att dom är farliga för en 11åring att se på... :)
 
Sv: Twilight

Jag finner inte filmerna direkt farliga, inte värre än Harry Potter. Inget direkt naket (såvida man ni inte klassar Edwards eller Jacobs överkropp nakna). Inga direkta synbara sexuella scener (som man inte ser något direkt naket i förutom möjligen lite rygg) förutom i de två sista men man ser mest hångel. Visst, sista filmen kanske är lite intensiv i bråket men min systerdotter på nio år tog inte alls illa vid sig efter den scenen heller så egentligen beror nog mycket på hur utvecklad/lättskrämd personen är. En rekommendation till dig är att iaf se den sista (breaking dawn pt. 2) innan henne för att se om hon kommer klara av den intensivaste scenen.
 
Sv: Twilight

Jag håller med!

Jag skulle inte låta min 11-åring se dem. Hon hade fått vänta några år och sedan hade jag velat vara med och prata om filmen och killar och sånt. För mig är hela kärlekshistorian helt genomrubbad och jag skulle inte vilja att min dotter gick och trånade efter stalkern Edward.
 
Sv: Twilight

.... En rekommendation till dig är att iaf se den sista (breaking dawn pt. 2) innan henne för att se om hon kommer klara av den intensivaste scenen.

Håller med här, i sista filmen blir det en ganska blodig scen.

Annars tycker jag inte filmerna är för farliga för en 11-åring. Att själva handlingen och romansen skulle vara vrickad, är väl ändå ett gansk kasst argument till att inte se filmen? Det är väl upp till var och en. Om 11-åringen i fråga blir ett stalkande Edward-fan så växer hon nog ur det senare ;)
 
Sv: Twilight

Rent äckel-mässigt är de inte farliga, men som andra redan påpekat är själva karaktärsupplägget ytterst tveksamt. Tycker inte man ska uppmuntra unga tjejer att tro att killar som uppvisar stalking-beteende är sexigt. Att Edward inte kan lämna Bella ifred utan förföljer henne överallt, klättrar in genom hennes fönster för att titta på henne när hon sover osv. Fattas bara att han skulle sitta och runka medan hon sover, men sånt kan de ju inte visa i en film.
 
Sv: Twilight

Vi har sett de tre första Harry Potter filmerna tillsammans. Många gånger eftersom hon har behövt bearbeta varje film efter att ha sett dem. Hon har läst de två första Harry Potter böckerna. Övriga delar ligger hemma och väntar på att läsas. Hon är ingen bokslukare tyvärr.
 
Sv: Twilight

Jag har sett två twilightfilmer och våldet är inte så farligt. Däremot är det inget budskap jag skulle vilja att min 11-åring blev matad med. Genomgående i filmerna är Bella en svag och färglös person som inte är något utan männen omkring sig. Sen är det en ganska tung episod i andra filmen när killen lämnar henne och hon blir jättedeprimerad vilket slutar med att hon hoppar utför ett stup (budskap: försök att ta ditt liv så kommer han tillbaka...). För min del tycker jag att budskapet är mycket mer skadligt än våldet för en elvaåring så om ni ändå ska se filmerna tycker jag att du som förälder har ett stort ansvar för att diskutera kring den biten.
 
Sv: Twilight

Delvis knapplån!!


Fantastiska bukare!!!!:love: Jag tycker det är underbart att folk för fram den verkliga faran med att unga ser filmerna!!!! Inte våldet utan budskapet!!!!
 
Sv: Twilight

Men snälla du, om man kan låta bli att mata sina ungar med pissiga budskap som de är för små för att kunna problematisera så är väl det bara bra?
 
Sv: Twilight

Givetvis är det upp till var och en. Därför säger jag att MIN dotter inte kommer att få se den förrän hon är gammal nog att föra en diskussion kring ämnet. Och jo, bland det värsta jag kan tänka mig är att hon skulle hamna i ett osunt förhållande.

Ps. Jag tycker själv att det är ett alldeles utmärkt skäl till att inte låta henne (och inte min son heller för den delen) se filmen för tidigt.
 
Sv: Twilight

Jag har sett två twilightfilmer och våldet är inte så farligt. Däremot är det inget budskap jag skulle vilja att min 11-åring blev matad med. Genomgående i filmerna är Bella en svag och färglös person som inte är något utan männen omkring sig. Sen är det en ganska tung episod i andra filmen när killen lämnar henne och hon blir jättedeprimerad vilket slutar med att hon hoppar utför ett stup (budskap: försök att ta ditt liv så kommer han tillbaka...). För min del tycker jag att budskapet är mycket mer skadligt än våldet för en elvaåring så om ni ändå ska se filmerna tycker jag att du som förälder har ett stort ansvar för att diskutera kring den biten.


Fast hon tar ju inte livet utav sig? Hon klippdyker, precis som några utav killarna gjort tidigare i filmen? Hon gör det ju inte för att dö, utan för att hon har hittat ett sätt att höra hans röst och det handlar ju även många scener om. Hon kör cross, hon raggar upp äldre gubbar osv. Alice ser det i sina syner och Edward läser hennes tankar... Vrickad ja, men det är en saga..

Jag håller med om filmen är vrickad, precis som att jag kan tycka att Harry Potter filmerna också är bra vrickade i bland.
Jag tycker också att det är fel att Bella blir en svag och färglös människa när Edward inte är med. Men jag skulle inte säga att den är farlig för en 11 åring att se på.
 
Sv: Twilight

Jag vill bara tillägga att jag tycker självklart alla föräldrar bestämmer vad som är bra för sina barn att se för film :). Men i Sverige har alla filmerna utom den första och sista filmen 11 års gräns.
 
Sv: Twilight

De sista två är väl kanske de som jag skulle avråda mest till, den första är inte ens läskig. Syrrans kompis var med oss på bio och såg de två som är i mitten (New Moon och Eclipse), hon var väl nio då tror jag (dock en mycket mogen nioåring).

Självfallet är storyn extremt dum och korkad, men det är en saga. I så fall är alla overkliga filmer/alla känslosmetiga tramsfilmer lika illa för unga personer att titta på. Jag orkar inte riktigt engagera mig i om historian är olämplig, skulle jag göra det skulle väl bara dokumentärer om riktiga, levande människor vara okej att titta på. Risken är ju dessutom överhängande att om hon inte får filmen själv så tittar hon bara på den hos någon kompis som antingen har den själv eller har något äldre syskon som har den. Vill du ha möjligheten att prata med henne om handlingen (kanske innan hon hinner se den) så är nog det bästa att köpa filmen och se den med henne.
 
Sv: Twilight

Jag är lite benägen att hålla med, för ska man sortera ut filmer med tveksamma storys och händelser blir det ganska glest med filmer och jag vet att det finns dom som väljer noga bland böcker och filmer och det tycker jag är en sak och ddet förstår jag varför.

Men om man inte gör det annars tycker jag det blir lite dubbelmoral att man t.ex väljer bort Twilight (alltså pga den aspekten, inte våldet) men inte Snövit.
 
Sv: Twilight

Vad säger att jag skulle låta mina ungar titta på Snövit?

Sen fascineras jag av allt eller inget-mentaliteten. Om jag tycker att Twilight är skräp - varför skulle jag tvingas låta mina ungar titta på det? Man måste inte låta ens ungar se vad som helst innan de är stora nog att diskutera det med en.
 
Sv: Twilight

Vad säger att jag skulle låta mina ungar titta på Snövit?

Sen fascineras jag av allt eller inget-mentaliteten. Om jag tycker att Twilight är skräp - varför skulle jag tvingas låta mina ungar titta på det? Man måste inte låta ens ungar se vad som helst innan de är stora nog att diskutera det med en.

Får man fråga vad dina barn tittar på?
Jag jobbar som vikare på förskola och vi har faktiskt den här diskussion uppe just nu. Vad får barnen se på just förskolan och inte? Självklart inte twilight då, men många blir förvånade när jag säger att vi inte får vissa "pippi" tex.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 242
Senast: MiniLi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 483
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp