Tycker du att Sverige ska arrangera vinterOS?

Tycker du att Sverige ska arrangera Vinter OS 2026?


  • Antal omröstningsdeltagare
    165

stjarnhimmel

Trådstartare
Sverige är en av slutkandidaterna i kampen om att få vinter-OS. Dock är det en lång väg och politikerna har inte sagt ja än.
Jag ställer mig försiktigt positiv. Det som gör mig positiv förutom mitt sportintresse är att man är intresserad av att göra det på ett annorlunda sätt dvs inte mängder av skrytbyggen i form av nya arenor som kostar massor och sen inte används. Tanken är att använda redan befintliga arenor och på en antal olika orter; Östersund, Falun, Sthlm etc och en del skulle eventuellt även gå i Lettland ( bob, rodel)
Dock tycker jag ekonomin är ett stort frågetecken. Vid sådana här evenemang brukar det ofta gå med förlust rent ekonomiskt.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3jbL0M/klart-sverige-ar-en-av-slutkandidaterna-till-os-2026
 
Östersund skulle väl inte få nåt? Läste att skidskyttearena skulle byggas utanför Sthlm istället. Verkar ju vara en strålande idé med tanke på väder och snö...
japp men alpint och snowboard etc i Åre. Alpint är alltså uppdelat mellan sthlm och Åre.
Längd går ofta på konstsnö.
 
Jag skulle tycka det var jättekul att få uppleva ett os men... tänker sen att det lär väl vara svindyrt och mest biljetter ändå går till sponsorerna?
 
Om de gör det utan att ta av offentliga medel och lämna förlustgarantier.
Så får sportorganisationerna arrangera vad de vill för min del.
Men varför tror jag inte det kommer att ske på de vilkoren...?
Ja det brukar ju gå med förlust. Nu senast ridsport-em i Göteborg. Och då kan jag förstå att folk inte har förtroende för dylika arrangemang.
 
Klart vi har råd om vi vill och vill inte vi så kommer något land som antagligen egentligen inte har råd att arrangera.
 
Tycker inte Sverige ska ha OS, kommer bli dyrt och planen är kass. När det ändå är väldigt utspritt, t.o.m mellan två länder, men ändå inte låta Östersund få skidskyttet?! Och läste att alpina lagtävlingen skulle gå i Sthlm :down:.

Men skulle det bli av skulle jag ändå tycka det var kul, min by får det alpina och nåt annat OS lär jag aldrig uppleva live.
 
Nej av den anledningen att det är för dyrt. Tycker iden med OS är förlegad visst en fin tanke att alla sommar- eller vintersporter samlas på ett ställe och tävlae men i praktiken finns det ingen arrangör som kan bära kostnaderna nuförtiden. Säkerhet och arenor är dyrt det får oftast byggas många specialarenor för sporter som inte är stora annars på orten eller i landet. Tror mer på att flera länder går ihop och arrangerar OS utifrån ekonomiska och praktiska aspekter. Varför inte ett nordiskt OS till exempel?
 
Jag älskar sport och OS så det hade varit helt fantastiskt. Men jag tycker ändå nej dels pga för dyrt men även för att jag inte tycker det känns speciellt miljömedvetet.
 
Det känns som ett förskräckligt slöseri med mina skattepengar.

Om Sverige skulle ha ett OS ska det vara sommar-OS så att det är något intressant med d v s ridsport, men inte ens det väger upp de enorma kostnaderna och besväret ett sånt arrangemang skulle innebära. Jag kan inte se att Sverige skulle få några fördelar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp