tycker hon inte om mig? :/

T

tjohej

hejsan!
min medryttarhäst är verkligen en jättehärlig häst.. men jag undrar vad hon tycker om mig egentligen...
när jag kommer i hagen kommer hon alltid fram till mig. hon har aldrig gått iväg eller så när jag kommer. men sen när jag satt på grimman o så så vill hon inte följa med. hon tvärstannar o bara vägrar gå. det går oftast efter ett litet tag sen, men det kan hända att hon stannar flera gånger sådär när vi ska gå från hagen till stallet.. hon kan även hålla på så när man ska leda henne vid andra tillfällen också, t.ex. från stallet till ridbanan.
nån som har någon idé varför hon gör så? förknippar hon mig med ridning och jobb och vill därför inte komma? eller är det bara för att hon inte vill gå ifrån sina kompisar? det känns ju inte så kul när hästen inte vill följa med en... jag vill också gärna ha några tips på vad jag kan göra för att få henne att sluta stanna när jag leder henne.
tacksam för svar :banana:
 
Sv: tycker hon inte om mig? :/

kan vara att hon har ont nånstans, tex om sadeln trycker så hon får ont när du rider. eller om hon får ont av nån speciell rörelse i ridningen.Då vet hon att när du kommer med grimman till hagen så ska det ridas, och det kan göra ont, så hon försöker gå ifrån dig för dens skull. Om du berättar för ägaren och så, så kanske du kan föreslå en homeopat eller napprapat som kan känna igenom hästen ordentligt, Ibland kan det vara såna fatala grejer som träningsvärk, muskelknutar som inte känns bra, osv.

Och om det är så, att hon har ont, då kan du egentligen inte göra så mycket när hon stannar och inte vill gå. för gör det ont så gör det, och som alla vet så går det inte att tvinga en häst=6-700 kg till att göra som man vill. Inte utan våld (meningslöst och idiotiskt) och slår man hästen så blir det typ att man straffar den för att den försöker markera att nåt är fel.

Har den inte ont kan det vara en fråga om ledarskap, hon ifrågasätter ditt ledarskap, och då bör man prata med nån nh-kunnig. OM min medryttarhäst ens försöker ifrågasätta mi som ledare så säjer jag ifrån. Återigen, inte med våld. jag får istället hästen att utföra en rörelse som jag bestämt markerar, tex. rygga henne ett par meter, låta henne stå där och gå fram när jag visar, rygga igen och sen släppa fram henne. Det räcker egentligen. men försök undvik fysisk kontakt, hon ska rygga även om du står två meter ifrån och säjer "backa" eller svänger med änden av grimskaftet framför henne. bara markera vad du vill. flyttar hon sig inte då kan du putta henne på bringan, men absolut inte köra in fingret eller slå.

hoppas det var till nån hjälp...:crazy:
 
Sv: tycker hon inte om mig? :/

tack för svaret :) grejen e inte den att hon försöker gå ifrån mig, utan att hon inte vill följa med. jag har aldrig tänkt på att hon kan ha ont någonstans faktist.. men om hon har ont, borde hon inte visa det under ridningen då? för när jag rider funkar de perfekt, det är bara när man ska gå från hagen hon kan vara lite jobbig...
jag tror nog mest på din andra teori om att det kan vara ledarskapet som brister. när jag började rida henne var jag en riktig mes, jag vågade inte säga till henne så mkt.. nu har jag blivit mkt mer bestämd mot henne, men det kanske är något som fortfarande finns kvar... jag ska testa det där du föreslog nästa gång hon krånglar! tack så mkt för tipsen :bump:
 
Sv: tycker hon inte om mig? :/

men att försöka testa dig behöver inte gå ut på att hon försöker gå ifrån dig, det kan vara en sån småsak som att hon bara stannar och står där liksom. ochäven om hon har ont kanske felet sitter så pass "bra" till så att hon inte nödvändigtvis behöver markera på det.

och oftast vad gäller bristande ledarskap så sker det i samband med markövningar, typ ledaoch longera. Det är så du är jämlik med hästen, och hästen känner att den kan försöka kontrollera dig och ifrågasätta ditt ledarskap, just för att du är på samma nivå som den. Och nu säjer jag inte att fallet är så med just din pålle, men att den kanske funkar bra att rida just för att den är skolad så, och inte ställer till med bråk när du sitter på dess rygg för att den lärt sig det.

Men funkar det från marken, hon lyssnar på dig och accepterar dig som sin ledare så kan jag garantera att du kommer att få en mycket mer harmonisk häst att rida :)
 
Sv: tycker hon inte om mig? :/

jag tror nog att du kan ha aldeles rätt i att det är bristande ledarskap som är anledningen! hästen i fråga är väldigt hög i rang i hagen o så. jag ska tänka på dina tips nästa gång! :)
om det är någon som har några fler tips på att stärka ledarskapet än dom som Filifjonkan_ har skrivit så får ni gärna skriva dom me :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 482
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej Min häst är underbar på alla sätt, Ärlig och snäll men lite ängslig. Låg i rang i hästflocken. Mitt bekymmer är, det är inga...
Svar
14
· Visningar
1 338
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 842
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp