Bukefalos 28 år!

tycker inte om dressyren

E

ento

Min häst tycker inte om att rida dressyr, det går ju efter ett tag och han går på tygeln och går fint, men bara ett litet tag. Sen blir han trött på det och vill han gå åt sidan, och han vill helst av allt ha så långa tyglar som möjligt, men det går ju inte när jag rider dressyr, Hur ska jag få honom att tycka att det är roligt? Han är lite svår att ställa i båda varven också, nån som har förslag? :bump:
 
Sv: tycker inte om dressyren

Finns många olika anledningar. bl a ;
Han orkar inte fysiskt
Du rider för långa pass så han tappar motivationen (orkar inte psysiskt)
Han går inte i en ärlig form, har upptäckt att han kommer undan med bråket och slipper jobba.

Är du säker på att han går i en korrekt form? Lätt i handen? Följer han bettet framåt/nedåt om du länger tygeln?

När han börjar jobba bra, se till att sluta medans det fortfarande går bra. Man ska sluta när det är som bäst.
Mkt beröm när han är duktig, jobbar han bättre än vanligt så fortsätt inte att kräva ännu mer utan ge honom belöning=skritta en stund på långa tyglar.
Sitt inte och nöt.
 
Sv: tycker inte om dressyren

Att dressyra ÄR ju jobbigt för hästen, det är jätteviktigt att ge den pauser och låta den sträcka ut halsen och pusta en stund för att den inte ska få mjölksyra i musklerna. Får den det kommer arbetet bara att göra ont och slita på kroppen, och hästen kommer att göra allt för att komma undan - så poängen är att arbeta de korta stunderna hästen orkar, vila lite och arbeta vidare igen.

Sedan kan man göra dressyr till något högst naturligt, som hör ridningen till och därmed är ganska roligt om man är lite påhittig. Man kan jobba mycket ute i skog och mark, att låta hästen lyfta på fötterna över stock och sten är jättenyttigt (och jobbigt för den), att träna övergångar, lydnad, tempoväxlingar osv kan man göra överallt där underlaget är bra, att klättra stärker bakben och rygg, att snirkla runt träd är minst lika bra som serpentiner på ridbanan. Man kan göra det mesta ute faktiskt. Man kan dressyra en stund före ett hopp-pass.

Vill man träna lydnad och hörsammhet kan man göra det i vilket sammanhang som helst, även från marken. Vill man jobba hästen lösgjord och gymnastisk kan en bra uppvärmning vara nog dressyr. Vill man jobba stärkande kan man varva samlande övningar med gymnastikhoppning, cavaletti, galoppfattningar och klättring. Vill man jobba med sig själv, sin sits, balans, inverkan osv måste man ha tränare till hjälp. Eftersom allt man vill att hästen ska kunna göra börjar med ryttaren är det högst väsentligt.

Ett dressyrpass tycker jag ska kännas meningsfullt för alla parter. Trava runt på volt gör ingen glad. Det blir lättare att se poängen med en bra tränare som förklarar varför ni ska göra si eller så, vad det är bra för. Läs på om dressyr, det finns massor att lära och inspireras av, anatomiska fakta, övningar, tankesätt att ta till sig av som kan göra att DU tycker det känns spännande och roligt att få till en bra övergång eller en fin sökning till yttertygeln eller vad det nu är - och då smittar det till hästen.

Gör varje rörelse av en anledning, tänk ut ett syfte med träningen innan du börjar och träna mot både lång- och kortsiktiga mål.
Gör arbetet omväxlande. Byt gångart, varv, tempo ofta.
Var tydlig med dina hjälper och ge eftergift när hästen gör vad du ber den om. Stör hästen så lite som möjligt.
Kräv inte mer än hästen orkar. Ge många vilopauser och sluta när det går bra.
Gör inte passen för långa på ridbanan, utan skritta gärna fram och av utanför den. Hela uppvärmingen kan du göra ute om underlaget är vettigt, och då kanske det bara blir en tio-tjugo minuter på banan.
 
Sv: tycker inte om dressyren

Att dressyra ÄR ju jobbigt för hästen, det är jätteviktigt att ge den pauser och låta den sträcka ut halsen och pusta en stund för att den inte ska få mjölksyra i musklerna. Får den det kommer arbetet bara att göra ont och slita på kroppen, och hästen kommer att göra allt för att komma undan - så poängen är att arbeta de korta stunderna hästen orkar, vila lite och arbeta vidare igen.

Sedan kan man göra dressyr till något högst naturligt, som hör ridningen till och därmed är ganska roligt om man är lite påhittig. Man kan jobba mycket ute i skog och mark, att låta hästen lyfta på fötterna över stock och sten är jättenyttigt (och jobbigt för den), att träna övergångar, lydnad, tempoväxlingar osv kan man göra överallt där underlaget är bra, att klättra stärker bakben och rygg, att snirkla runt träd är minst lika bra som serpentiner på ridbanan. Man kan göra det mesta ute faktiskt. Man kan dressyra en stund före ett hopp-pass.

Vill man träna lydnad och hörsammhet kan man göra det i vilket sammanhang som helst, även från marken. Vill man jobba hästen lösgjord och gymnastisk kan en bra uppvärmning vara nog dressyr. Vill man jobba stärkande kan man varva samlande övningar med gymnastikhoppning, cavaletti, galoppfattningar och klättring. Vill man jobba med sig själv, sin sits, balans, inverkan osv måste man ha tränare till hjälp. Eftersom allt man vill att hästen ska kunna göra börjar med ryttaren är det högst väsentligt.

Ett dressyrpass tycker jag ska kännas meningsfullt för alla parter. Trava runt på volt gör ingen glad. Det blir lättare att se poängen med en bra tränare som förklarar varför ni ska göra si eller så, vad det är bra för. Läs på om dressyr, det finns massor att lära och inspireras av, anatomiska fakta, övningar, tankesätt att ta till sig av som kan göra att DU tycker det känns spännande och roligt att få till en bra övergång eller en fin sökning till yttertygeln eller vad det nu är - och då smittar det till hästen.

Gör varje rörelse av en anledning, tänk ut ett syfte med träningen innan du börjar och träna mot både lång- och kortsiktiga mål.
Gör arbetet omväxlande. Byt gångart, varv, tempo ofta.
Var tydlig med dina hjälper och ge eftergift när hästen gör vad du ber den om. Stör hästen så lite som möjligt.
Kräv inte mer än hästen orkar. Ge många vilopauser och sluta när det går bra.
Gör inte passen för långa på ridbanan, utan skritta gärna fram och av utanför den. Hela uppvärmingen kan du göra ute om underlaget är vettigt, och då kanske det bara blir en tio-tjugo minuter på banan.

Något att tänka på är ju att även djur kan ha ADHD :)
 
Sv: tycker inte om dressyren

Något annat man kan tänka på är att kolla hur gammal tråden ärr innan man svarar.
 
Sv: tycker inte om dressyren

Spelar väl ingen roll :) Finns alltid någon som söker på trådar och vill ha svar ändå. tråden är inte bara till för skaparen! :)
 
Sv: tycker inte om dressyren

Spelar väl ingen roll :) Finns alltid någon som söker på trådar och vill ha svar ändå. tråden är inte bara till för skaparen! :)

Känner lite så också, om någon annan har samma problem och söker igenom trådar, så är det ju bara bra ju fler svar det finns :D Om TS inte vill ha fler svar tror jag man kan be någon snäll moderator låsa tråden.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 522
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 086
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp